خانه   /   مقالات   /   
  • مقاوم سازی ستون بتنی به چه روش‌هایی قابل انجام است؟
  • مقاوم سازی ستون بتنی به چه روش‌هایی قابل انجام است؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 843
    مقاوم سازی ستون بتنی به چه روش‌هایی قابل انجام است؟

    در مبحث مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی، روش‌های گوناگونی برای افزایش استحکام و مقاومت این ستون‌ها وجود دارد. این روش‌ها شامل ژاکت بتنی، استفاده از FRP و ترمیم موضعی با ملات ترمیم می‌شوند. هر روش، مزایا و محدودیت‌های خود را دارد. انتخاب بهترین روش بر اساس شرایط پروژه، سرعت اجرا، هزینه و نظر کارشناسان ممکن است متغیر باشد. هزینه‌ها در مقاوم‌سازی نیز متغیر و بستگی به مواردی مانند طراحی، نوع روش مقاوم‌سازی، تعداد ستون‌ها و شرایط سازه دارد. هزینه‌ها شامل هزینه طراحی که به تحلیل و بررسی نیازمند است و هزینه اجرای روش مقاوم‌سازی که به مواد و نیروهای کاری مرتبط است. انتخاب بهترین روش نیازمند شناخت دقیق وضعیت ستون‌ها و مشاوره با متخصصان است. کارشناسان و شرکت‌های متخصص در این زمینه می‌توانند با توجه به جزئیات پروژه، هزینه‌ها و روش‌های مناسب مقاوم‌سازی را برای ستون‌های بتنی شما توضیح دهند و به انتخاب بهترین روش برای تقویت و افزایش مقاومت آنها کمک کنند.

    یکی از اقداماتی که توسط پیمانکاران به منظور افزایش مقاومت یک سازه انجام می‌شود، مقاوم سازی سازه با قرار دادن ساختمان است. ستون‌ها به افزایش مقاومت دیوار کمک می‌کنند و در تحمل وزن طبقات بالایی تاثیر زیادی دارند. برای ایجاد مقاومتی خوب، معمولا ستون‌ها را از جنس بتن طراحی و تولید می‌کنند. بتن یکی از مقاوم‌ترین مصالح در برابر تغییرات جوی، ضربه و فشار است. البته خود ستون‌های بتنی نیز برای استحکام و عدم تغییر شکل در اثر فشار یا تغییرات آب و هوایی نیاز به مقاوم سازی دارند. مقاوم سازی ستون بتنی موضوع این مطلب است که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

    دلایل مقاوم سازی ستون بتنی کدام است؟

    تاثیر سازه‌های بتنی در فرآیند ساخت و ساز ساختمان‌ها و افزایش مقاومت آن‌ها به باران، طوفان، سیل، زلزله و… بسیار زیاد است. این سازه‌ها ساختمان را تا حد زیادی مقاوم می‌کنند و مانع ریزش سقف یا خرابی دیوارها در اثر فشار طبقات بالایی می‌شوند. یکی از سازه‌های بتنی که به این منظور استفاده می‌شود، ستون نام دارد. ستون‌ها مقاومت خوبی برای ساختمان ایجاد می‌کنند اما به تنهایی قادر به تحمل بار و فشار نیستند. از این رو مهندسان ساختمان سازی برای استفاده بهتر و موثرتر از ستون‌ها ابتدا آن‌ها را مقاوم می‌کنند.

    مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. مواد خاص باعث تغییر ضخامت یا بافت داخلی ستون می‌شوند و مقاومت آن را افزایش می‌دهند. بتن، مصالح ساختمانی مقاومی دارد اما در برخی موارد نیاز به تقویت و مقاوم‌سازی دارد. در واقع به چه دلیل هزینه و زحمت زیادی صرف مقاوم‌سازی بتن می‌شود. این کار دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    خطا در اجرای ستون

    گاهی ممکن است در اجرای اولیه ستون خطایی رخ دهد که در این صورت، ستون تنها  در حالتی قابل اتکاست که مقاوم سازی روی آن انجام شود. یکی از خطاهایی که ممکن است در اجرای ستون رخ دهد و در صورتی که ستون مقاوم سازی شده باشد یا مقاوم سازی شود، می‌توان از آن خطا چشم پوشی کرد؛ کرموشدگی است. از دیگر خطاها در زمان اجرای ستون بتنی می‌توان به استفاده از تعداد آرماتور کمتر اشاره کرد. گاهی اوقات پیمانکاران مبتدی تصور می‌کند که با کاهش آراماتور ستون بتنی امکان کاهش وزن آن را دارند، در حالیکه این تصور اشتباه است. مقاوم سازی ستون بتنی به دلیل خطای اجرا یکی از رایج‌ترین دلایل این کار است.

    خطا در طراحی ستون

    از دیگر دلایلی که باعث می‌شود ستون بتنی یک سازه اهمیت زیادی پیدا کرده و به مقاوم سازی نیاز داشته باشد، خطا در طراحی است. برای مثال در صورتی که موقعیت ستون در طراحی سازه به درستی انتخاب نشود یا شکل ظاهری ستون بسته به نوع سازه کیفیت مناسبی نداشته باشد و احتمال خرابی آن در اثر فشار وجود داشته باشد، از طریق مقاوم سازی از این اتفاق جلوگیری خواهیم کرد.

    کرمو شدن بتن

     

    آسیب های وارده در ستون بتنی

    آسیب‌های وارده در ستون بتنی باعث کاهش طول عمر این ستون‌ها می‌شوند. هر چند بتن به عنوان یکی از مصالح مقاوم شناخته می‌شود اما این موضوع بدان معنا نیست که هیچ چیز باعث خرابی بتن نشود. بتن هم مانند دیگر مصالح ساختمانی احتمال خرابی دارد. آسیب هایی که به سازه و ستون بتنی وارد می‌شود، گاهی باعث ترک خوردگی، زنگ زدگی و خرابی بخشی از ستون می‌شوند. به علاوه خوردگی میلگردهای ستون یکی از خرابی‌های رایج این بخش از سازه است که باعث کاهش طول عمر آن می‌شوند. برای جلوگیری از خرابی ستون بتنی و مشکلات بعدی آن در اثر آسیب‌های وارده، معمولا آن را مقاوم سازی می‌کنند.

    تغییر کاربری ساختمان و افزایش بار وارده بر ستون

    تغییر کاربری ساختمان هم می‌تواند علت نیاز به مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی باشد. با تغییر نوع ساختمان از مسکونی به اداری، مقاومت لازم نیز باید افزایش یابد؛ به علت افزایش فعالیت و تردد در ساختمان‌های اداری. در این شرایط با افزایش باری که به ستون وارد می‌شود، امکان مقاوم کردن آن وجود دارد. تغییر کاربری ساختمانی گاهی اضافه کردن یک طبقه است که در این شرایط با مقاوم سازی ستون بتنی تحمل چند طبقه را پیدا می‌کند.

    مهم ترین روش های مقاوم سازی ستون بتنی کدام است؟

    مقاوم سازی ستون‌های بتنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب بهترین روش برای مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی به مسائل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بودجه اشاره کرد. از روش‌های مختلف مقاوم سازی ستون‌های بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روش کامپوزیت FRP

    • روش ژاکت بتنی

    • روش ژاکت فولادی

    • ترمیم موضعی بتن با ملات ترمیم بتن

    جهت آشنایی با دیگر روش‌ها می‌توانید به مقاله روش های مقاوم سازی چیست؟ مراجعه کنید و تمام اطلاعات گفته شده در آن را یادداشت کنید.

    مقاوم سازی ستون بتنی به روش ژاکت فولادی چیست؟

    همان‌طور که گفته شد، مقاوم سازی سازه‌های بتنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که درمورد ستون بتنی یکی از این روش‌ها ژاکت فولادی است. ژاکت فولادی تکنیکی است که باعث افزایش تحمل ستون به بارهای وارده می‌شود. در این حالت نباید سطح مقطع ستون را افزایش داد و تنها با ساخت ژاکتی فولادی که ستون را پوشش دهد آن را مقاوم می‌کنند. این روش ساده و کارآمد و ظرفیت تحمل بار ستون را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. ژاکت فولادی به صورت قرار دادن چند فلز در اطراف ستون انجام می‌شود.

    اجرای ژاکت فولادی

     

    مقاوم سازی ستون بتنی به روش ژاکت بتنی چیست؟

    دیگر روشی که برای مقاوم کردن ستون‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از ژاکت بتنی است. ژاکت بتنی هم خاصیتی مشابه ژاکت فولادی دارد. از روش‌های گفته شده برای تقویت انواع ستون‌ها استفاده می‌شود اما کاربردی اصلی آن‌ها مقاوم سازی ستون بتنی است. در مقاوم سازی با بتن ابتدا میلگردهای طولی به عنوان ستون در اطراف ستون قرار می‌گیرند تا قالب بتن را ایجاد کنند. سپس بتن در بخش میلگردها ریخته شده و سطح مقطع ستون را افزایش می‌دهند. این کار تحمل ظرفیت فشاری، خمشی و برشی را تا حد زیادی افزایش خواهید داد.

    مقاوم سازی ستون بتنی به روش کامپوزیت FRP چیست؟

    این روش به منظور افزایش مقاومت ستون بتنی در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله یا فرسودگی نظیر سایش و خوردگی انجام می‌شود. با این روش ستون‌های که ضعیف شده، تقویت می‌شوند و تحمل آن‌ها نسبت به بار وارد شده تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. برای استفاده از این روش کامپوزیت FRP ستون را محصور می‌کند . وزن سبک، عدم هدایت الکتریکی میلگردها و مقاومت بالا در برابر خوردگی آن‌ها را به بهترین گزینه برای مقاوم سازی تبدیل می‌کنند.

    ترمیم موضعی بتن با ملات ترمیم بتن چیست؟

    دیگر روشی که برای مقاوم کردن ستون بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ترمیم موضعی بتن با ملات ترمیم است. ترک‌ها، خوردگی و شکستگی‌های سطح ستون بتنی با ملات مخصوص پر می‌شود. این کار باعث افزایش مقاومت ستون در برابر فشار و ضربات می‌شود. ملات هم خاصیتی مشابه میلگردهای بتنی داشته و سطح مقطع ستون را افزایش می‌دهد و از این طریق باعث مقاوم شدن آن نسبت به بار و فشار وارده و افزایش ظرفیت تحمل ستون می‌شود. انتخاب بتن مناسب به منظور نتیجه گیری بهتر یکی از مهم‌ترین نکات در مقاوم‌سازی ستون با استفاده از این روش است.

    انتخاب بهترین روش مقاوم سازی ستون بتنی

    برای مقاوم‌ سازی به بهترین و موثرترین شکل، باید بهترین روش مقاوم‌سازی را انتخاب کرد و به این منظور نیاز است که عوامل مختلفی را در نظر داشت. مهم‌ترین عوامل و پارامترهایی که توجه به آن‌ها، انتخاب ستون بتنی را ساده‌تر می‌کند، عبارتند از:

    • شرایط پروژه : برای انتخاب بهترین روش ابتدا شرایط پروژه در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که پروژه در مراحل ساخت اولیه باشد امکان مقاوم‌سازی با میلگردها وجود دارد، در غیراینصورت بهترین روش ملات بتنی است.
    • سرعت اجرای کار: می‌توانید با کارشناسان مقاوم سازی در شرکت وال پست مش تماس بگیرید. آن‌ها به شما در مورد روش‌ها و شرایط استفاده اطلاعات مفیدی ارائه خواهند کرد.
    • هزینه در نظر گرفته شده برای مقاوم‌سازی : یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین روش برای مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی، هزینه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته می‌شود. برای مثال هزینه مقاوم‌سازی با ملات نسبت به هزینه مقاوم‌سازی با میلگردها بسیار مناسب‌تر است.
    • نظر کارشناسی : برای انتخاب بهترین روش باید به نظر کارشناسان هم توجه کرد. به این منظور می‌توانید از یک یا چند کارشناس برای بررسی میزان دقیق تحمل فشار ستون کمک بگیرید. می‌توانید با کارشناسان مقاوم سازی در شرکت وال پست مش تماس بگیرید. آن‌ها به شما در مورد روش‌ها و شرایط استفاده اطلاعات مفیدی ارائه خواهند کرد.

    هزینه مقاوم سازی ستون بتنی چقدر است؟

    یکی از مهم‌ترین فاکتورها در امر ساخت و ساز که در مورد مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی هم مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه انجام هر اقدامی است. در زمینه ساختمان‌سازی امکان ارائه یک مبلغ مشخص برای اقدامات صورت گرفته وجود ندارد. برای مثال هزینه مقاوم سازی ستون بتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و امکان مشخص کردن مبلغی معین و دقیق برای مقاوم‌سازی ستون وجود ندارد. در واقع هزینه نهایی انجام هر اقدامی در حوزه ساخت و ساز به مجموع چند فاکتور بستگی دارد که در مورد مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی عبارتند از:

    هزینه تست‌ های تخصصی مقاوم سازی

    قبل از اینکه روشی برای مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی انتخاب شود، ابتدا میزان مقاومت ستون بررسی می‌شود و سپس براساس میزان مقاومت بهترین روش را انتخاب می‌کنند. این کار در واقع تست مقاوم‌سازی نام دارد که به صورت تخصصی انجام شده و نتیجه آن، به تعیین روش مقاوم‌سازی کمک می‌کند. انجام تست‌های مقاوم سازی هزینه‌ای در بردارد که این هزینه در نهایت، مبلغ نهایی مقاوم‌سازی ستون را مشخص می‌کند.

    مقاوم سازی به روش FRP

     

    هزینه طراحی و روش مقاوم سازی

    بعد از اینکه تست مقاوم‌سازی انجام شد و میزان مقاومت ستون بتنی سنجیده شد، نوبت به انتخاب بهترین روش برای مقاوم کردن ستون است. در این زمینه نیز اقداماتی مورد نیاز است که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی روش اشاره کرد. هر تغییر جزئی در امر ساختمان‌سازی نیاز به طراحی دارد تا در صورت نیاز به ایجاد تغییری در وضعیت ساختمان، به طراحی‌های موجود مراجعه کرد و وضعیت ساختمان را مورد بررسی قرار داد.

    هزینه طراحی مقاوم‌سازی متغیر است و به طرح، روش انتخابی و فرد متصل به انجام طراحی وابسته است. به همین دلیل نمی‌توان به صورت ثابت مبلغی برای این کار مشخص کرد. برای مثال در صورتی که طراحی روش توسط معماری حرفه‌ای انجام شود، هزینه بسیار بیشتر خواهد بود.

    هزینه اجرای روش مقاوم سازی

    روش مقاوم سازی ستون بتنی هم تاثیر زیادی در هزینه انجام این کار دارد. برای مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی، مجموعه‌ای از روش‌ها وجود دارد که هرکدام هزینه، سختی اجرا و پارامترهای دیگری را بر اساس متریال اولیه خود نمایان می‌کنند. برای مثال هزینه مقاوم‌سازی با استفاده از ملات‌های بتنی که ساده‌ترین شیوه مقاوم‌سازی ستون بتنی هستند یا با استفاده از ژاکت فولادی که روشی کم دردسر و زودبازده است، نسبت به مقاوم‌سازی با ژاکت بتنی کمتر است.

    البته در مورد هزینه‌های اجرای مقاوم‌سازی عوامل دیگری هم دخیل هستند. برای مثال تعداد ستون‌های سازه که نیاز به مقاوم‌سازی دارند، تعداد طبقات، روش انتخابی برای مقاوم‌سازی، مدت زمانی که برای انجام مقاوم‌سازی فرصت است و بسیاری موارد دیگر در تعیین هزینه اجرای روش مقاوم‌سازی موثر هستند. در نهایت میانگین تمام این موارد، هزینه‌ نهایی مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی را مشخص می‌کنند.

    کلام پایانی

    مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی عمر آنها را افزایش می‌دهد و مقاومت کلی ساختمان را تقویت می‌کند. این فرایند نیازمند دقت بالا و توجه به پارامترهای مختلف است. یکی از پارامترهایی که در مقاوم‌سازی ستون‌های بتنی حائز اهمیت بوده و توجه به آن، ضرورت دارد، انتخاب روش مناسب برای مقاوم‌سازی است. بهترین روش بسته به عواملی مانند وضعیت ستون در سازه، تعداد طبقات، نوع کاربری سازه و… متفاوت است. به منظور انجام هر چه بهتر فرآیند مقاوم‌سازی ابتدا باید وضعیت ستون را به طور دقیق بررسی کرد و سپس با ارائه نظرات کارشناسانه، روش مقاوم‌سازی را طراحی واجرا کرد. در این زمینه می‌توان از راهنمایی کارشناسان نیز استفاده کرد. کارشناسان وال پست مش، آماده پاسخگویی به شما در این مورد هستند.

    5/5 - (4 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *