خانه   /   مقالات   /   
  • توری فایبرگلاس ترک‌گیر چیست؟
  • توری فایبرگلاس ترک‌گیر چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 15 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 542
    توری فایبرگلاس ترک‌گیر چیست؟

    ترک‌ها در ساختمان‌ها یک مشکل معمولی هستند که ممکن است به عنوان نشانه‌ای از عمر ساختمان یا اثرات زلزله و حرکت‌های خاکی طبیعی ظاهر شوند. ترک‌ها نه تنها از نظر ظاهری ناخوشایند هستند بلکه ممکن است توسط اجزاء محیطی مختلف نیز تازه شوند و مشکلات جدی‌تری ایجاد کنند. برای ترمیم و تقویت ترک‌ها، از توری فایبرگلاس به عنوان یک راهکار مؤثر و محبوب استفاده می‌شود. توری فایبرگلاس ترک‌گیر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را به یک ابزار کارآمد در ترمیم ترک‌ها تبدیل می‌کند. این توری دارای انعطاف پذیری بالا است، که به آن امکان می‌دهد تا به طراحی ترک‌های مختلف و اشکال نامنظم سازه‌ها و سطوح پاسخ دهد. همچنین دارای استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر فشار است، که باعث می‌شود ترک‌ها پس از ترمیم توسط توری فایبرگلاس قوی‌تر و دوام مندتر شوند. پوشش رزین ضد قلیایی نیز محافظت بیشتری در برابر خوردگی ناشی از عوامل محیطی فراهم می‌آورد. استفاده از توری فایبرگلاس ترک‌گیر به معنای ترمیم موثر ترک‌ها، تقویت سازه‌ها و افزایش دوام ساختمان‌ها است. این روش به عنوان یک راهکار پیشرفته و موثر در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته و برای تعمیر ترک‌های بنیادی و حفاظت از ارزش ساختمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    ترک‌ها در ساختمان‌ها معمولی هستند و ممکن است نشانه‌ای از عمر ساختمان یا اثرات زلزله و حرکت‌های خاکی طبیعی باشند. این ترک‌ها نه تنها از نظر ظاهری ناخوشایند هستند بلکه ممکن است مشکلات جدی‌تری ایجاد کنند. برای ترمیم و تقویت ترک‌ها، از توری فایبرگلاس ترک گیر استفاده می‌شود. این توری انعطاف پذیری بالا دارد و می‌تواند به طراحی ترک‌های مختلف و اشکال نامنظم سازه‌ها و سطوح پاسخ دهد. همچنین دارای استحکام کششی بالا و مقاومت در برابر فشار است. پوشش رزین ضد قلیایی نیز از خوردگی محیطی محافظت می‌کند. استفاده از توری فایبرگلاس ترک گیر به معنای ترمیم مؤثر ترک‌ها، تقویت سازه‌ها و افزایش دوام ساختمان‌ها است. این روش به عنوان یک راهکار پیشرفته و موثر در صنعت ساختمان بسیار مهم است.

    دلایل مشاهده ترک در ساختمان چیست؟

    دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود ترک‌ها در سازه ساختمان ظاهر شوند. توجه به ‌این نکته ضروری است که وقوع ترک‌ها، لزوماً به معنای خرابی جدی سازه نیست؛ اما هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و ‌این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد از جمله: نشست و جمع شدگی معمولی ساختمان تا مسائل جدی‌تری مانند مشکلات فنداسیون، یا نارسایی سازه.

    • نشست سطحی:

    به طور کلی ساختمان‌ها به مرور زمان نشست می‌کنند که می‌تواند باعث بروز ترک‌های جزئی شود. این امر، به ویژه در مورد ساختمان‌های جدید صادق است. وزن بارهای مرده و زنده ساختمان، می‌تواند سبب نشست سازه گردد. این نشست سبب به وجود آمدن ترک‌های جزئی، به ویژه در اطراف قاب در و پنجره می‌شود.

    • انقباض مصالح:

    ترک خوردگی نیز می‌تواند به دلیل انقباض در ساختمان رخ دهد؛ زیرا مصالح ساختمانی پس از ساخت‌وساز خشک می‌شوند. این امر به ویژه در مورد بتن و گچ رایج است. همانطور که ‌این مواد خشک می‌شوند، منقبض شده و امکان ترک‌خوردن دارند. به ویژه در زمانی که به درستی اختلاط آنها صورت نگرفته باشد.

    • نوسانات دما و رطوبت:

    تغییرات دما می‌تواند باعث انبساط و انقباض مصالح ساختمانی شود. این امر به ویژه برای مصالحی مانند بتن، آجر و چوب صادق است. همچنین رطوبت می‌تواند منجر به ترک‌خوردن شود. رطوبت بیش از حد می‌تواند باعث انبساط مواد شده، در حالی که خشک شدن می‌تواند باعث انقباض آنها شود. هر دو فرآیند می‌توانند به ترک خوردن سازه کمک کنند.

    • حرکات سازه:

    حرکات درون سازه به دلیل تغییر در زمین زیر آن، می‌تواند منجر به ایجاد ترک در دیوارها یا پایه‌های ساختمان شود. این حرکات می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی، از جمله فرونشست (جایی که زمین زیر ساختمان فرو می‌رود)، بالارفتن (جایی که زمین زیر ساختمان بالا می‌رود)، لغزش زمین (محلی که زمین روی یک شیب به سمت پایین حرکت می‌کند) یا لرزش زمین ناشی از ساخت‌وساز مجاور باشد.

    • مشکلات فنداسیون:

    مشکلات فنداسیون ساختمان نیز می‌تواند سبب ایجاد ترک شود. اگر فنداسیون به طور ناهموار نشست داشته باشد یا به درستی ساخته نشده باشد، می‌تواند منجر به ترک‌خوردن در دیوارها و سقف شود. در موارد شدید، ‌این شکاف‌ها می‌توانند شکاف‌های عمودی و عریض باشند که با گذشت زمان بزرگ‌تر می‌شوند.

    • ساخت‌وساز ضعیف:

    اجرای ضعیف در مرحله ساخت‌وساز نیز می‌تواند سبب ایجاد ترک شود. اگر مصالح ساختمانی، کیفیت پایینی داشته باشند یا به اشتباه نصب شده باشند، ممکن است نتوانند وزن سازه را به درستی تحمل کنند.

    • عمر ساختمان:

    مانند همه چیز، ساختمان‌ها نیز طول عمر دارند. فرسودگی ناشی از افزایش سن ساختمان نیز موجب بروز ترک خواهد شد.

    • بلایای طبیعی:

    زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی، می‌توانند آسیب جدی به سازه ساختمان وارد کرده و در نتیجه سبب ایجاد ترک شوند.

    تفاوت ترک زنده و مرده در ساختمان چیست؟

    در اجرای ساختمان‌ها، از اصطلاحات « ترک زنده » و « ترک مرده » برای توصیف دو نوع ترک مختلف استفاده می‌شود که می‌توانند در سازه ساختمان ایجاد شوند. اکنون به بررسی ‌این دو می‌پردازیم:

    ترک‌های زنده

    ترک‌های زنده که به عنوان ترک‌های فعال نیز شناخته می‌شوند، ترک‌هایی هستند که در طول زمان تغییر می‌کنند. به‌این معنی که به تدریج، گسترده‌تر می‌شوند. این ترک‌ها، نشان دهنده حرکت مداوم در سازه ساختمان هستند که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات دما، سطح رطوبت، حرکت خاک و یا حتی بارهای سازه‌ای باشد.

    ترک‌ها ممکن است در زمان‌های خاصی (مانند دوره‌های بارندگی شدید) گسترده، و در برخی دیگر (مانند دوره‌های خشک) باریک شوند. این به‌این دلیل است که مواد مورد استفاده در ساخت‌وساز، مانند بتن، آجر و سنگ، با تغییرات دما و رطوبت، منبسط و منقبض می‌شوند.

    یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک‌های زنده می‌تواند نشست ساختمان باشد. هنگام ساخت یک ساختمان جدید، وزن آن باعث فشردگی خاک زیر آن می‌شود. اگر این فشردگی یکنواخت در سرتاسر فنداسیون نباشد، ممکن است برخی بخش‌های ساختمان بیشتر از سایر بخش‌ها نشست داشته باشند و به ترک‌های زنده ایجاد شود.

    ترک‌های مرده

    ترک‌های مرده که به‌عنوان ترک‌های غیرفعال نیز شناخته می‌شوند، ترک‌هایی هستند که در طول زمان پایدار می‌مانند و طول و عرض آنها تغییر نمی‌کند. این نوع ترک‌ها معمولاً دوره حرکت خود را پشت سر گذاشته اند و اکنون تثبیت شده اند.

    هنگامی‌که موادی مانند بتن یا گچ خشک و سخت می‌شوند، ممکن است ترک‌های مرده به دلیل انقباض اولیه ایجاد شوند. هنگامی‌که‌این فرآیند کامل شد، ‌این مواد به طور کلی به حرکت خود ادامه نمی‌دهند، مگر‌اینکه نیرویی خارجی بر آنها اعمال شود.

    شناسایی ترک‌های زنده و مرده

    تشخیص زنده یا مرده بودن یک ترک، معمولاً نیاز به نظارت در یک دوره زمانی دارد. مهندسان ممکن است از روش‌های مختلفی مانند نمایشگرهای ترک یا نشانگرها استفاده کنند که می‌توانند تغییرات عرض و طول ترک‌ها را اندازه‌گیری کنند.

    تفاوت ترک سازه‌ای و غیر سازه‌ای در ساختمان چیست؟

    در ساختمان‌ها ترک ها در موارد متفاوتی از جمله دلایل، مکان‌ها، اندازه‌ها، شکل‌ها و خطراتی که برای یکپارچگی سازه‌ ساختمان ایجاد می‌کنند، متفاوت هستند.

    ترک‌های سازه‌ای:

    ترک‌های سازه‌ای معمولاً بزرگ‌تر هستند و بار سازه‌ای یک ساختمان را تحمل می‌کنند. این ترک‌ها اغلب نشان دهنده مسائل جدی است که می‌تواند بر پایداری و‌ایمنی سازه تأثیر بگذارد.

    • دلایل:

    علت ترک‌های سازه‌ای، می‌تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد. یکی از دلایل رایج نشست، ‌این است که قسمت‌های مختلف ساختمان، به دلیل شرایط خاک یا توزیع بار، به صورت ناهموار، ته نشین می‌شوند. این موضوع، می‌تواند منجر به ترک در فنداسیون، دیوارها یا کف شود. دلایل دیگر عبارتند از، انبساط و انقباض حرارتی، تغییرات رطوبت در سازه‌های چوبی، ناکافی بودن طراحی سازه یا خطاهای ساخت، فعالیت لرزه‌ای، نیروهای باد یا حتی قدیمی‌بودن سازه.

    • مکان‌ها:

    این ترک‌ها معمولاً در مناطق باربر مانند پی، تیرها، ستون‌ها و دیوارهای باربر ایجاد می‌شوند. همچنین ممکن است در اطراف دهانه‌های در و پنجره که در آن تنش‌ها متمرکز است، ظاهر شوند.

    • اندازه‌ها و اشکال:

    ترک‌های سازه‌ای، عموماً عریض‌تر از ترک‌های غیرسازه‌ای هستند. (اغلب بیش از 5 میلی‌متر عرض دارند)، اگرچه اندازه به تنهایی نشانگر قطعی یک مسئله سازه‌ای نیست. این ترک‌ها ممکن است به صورت مورب از روی دیوارها عبور کنند یا به صورت ترک‌های عمودی یا افقی ظاهر شوند.

    • خطرات:

    ترک‌های سازه‌ای می‌توانند پایداری یک ساختمان را به خطر بیندازند، اگر به موقع به آن رسیدگی نشود. آنها می‌توانند به طور بالقوه منجر به فروپاشی جزئی یا کامل سازه در شرایط حاد شوند.

    ترک‌های غیر سازه‌ای:

    ترک‌های غیرسازه‌ای شایع‌تر و جدی‌تر از ترک‌های سازه‌ای هستند. این ترک‌ها معمولا کوچکتر هستند و به دلیل مسائل غیر مرتبط با بار مانند انقباض یا حرکت حرارتی رخ می‌دهند.

    • دلایل:

    ترک‌های غیر سازه‌ای اغلب در نتیجه خشک شدن و انقباض طبیعی مصالح ساختمانی، مانند بتن یا گچ ایجاد می‌شوند. این ترک‌ها همچنین می‌توانند ناشی از انبساط و انقباض حرارتی، یا حرکت جزئی زمین باشند که البته بر پایداری کلی ساختمان تأثیر نمی‌گذارد.

    • محل سکونت:

    این ترک‌ها معمولاً در دیوارها، سقف‌ها و پوشش‌های گچی غیر باربر یا حتی در اطراف دهانه در و پنجره دیده می‌شوند.

    • اندازه‌ها و شکل‌ها:

    ترک‌های غیرسازه‌ای معمولاً باریک هستند. (عرض کمتر از 5 میلی متر) و ممکن است به صورت شکستگی‌های همانند تار مو ظاهر شوند. آنها می‌توانند در الگوهای مختلفی از جمله خطوط تصادفی، مورب یا مستقیم رخ دهند.

    •  خطرات:

    در حالی که ترک‌های غیرسازه‌ای می‌توانند ناخوشایند باشند و ممکن است رطوبت یا آفات وارد ساختمان شوند، معمولاً خطر قابل ‌توجهی برای یکپارچگی سازه ساختمان ایجاد نمی‌کنند.

    در نتیجه، در حالی که هر دو نوع ترک می‌توانند در هر ساختمانی در طول زمان ظاهر شوند، تفاوت اصلی در علل و تأثیر بالقوه آنها، در سازه مورد نظر نهفته است. ترک‌های سازه‌ای جدی‌تر هستند و نشان‌دهنده تهدیدی بالقوه برای یکپارچگی سازه‌ای ساختمان هستند؛ در حالی که ترک‌های غیرسازه‌ای، معمولاً نقص‌های متداولی هستند که ‌ایمنی ساختمان را به خطر نمی‌اندازند.

    تقسیم بندی ترک‌های ساختمانی بر مبنای جهت ترک

    در زمینه ساخت‌وساز، ترک‌ها بر اساس جهت آنها طبقه بندی می‌شوند و ‌این طبقه بندی، شامل ترک‌های عمودی، ترک‌های افقی و ترک‌های مورب می‌باشد. هر نوع ترک، نشان دهنده مسائل زیربنایی مختلف در سازه است و نیاز به رویکرد خاصی برای تعمیر و پیشگیری دارد.

    • ترک‌های عمودی:

    ترک‌های عمودی، همانطور که از نام آن پیداست، در امتداد دیوار بالا و پایین می‌روند. این ترک‌ها، اغلب به دلیل ته‌نشین شدن یا فرورفتن فنداسیون ایجاد می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌افتد که خاک زیر فنداسیون منقبض شده، ته نشین گشته یا شسته شود. ترک‌های عمودی نیز می‌توانند در اثر حرکت حرارتی یا انقباض بتن ایجاد شوند. این نوع ترک‌ها، معمولاً شدت کمتری نسبت به ترک‌های افقی یا مورب دارند و اغلب با تزریق درزگیر یا اپوکسی قابل ترمیم هستند. با ‌این حال، نظارت بر ‌این ترک‌ها برای هرگونه تغییر، بسیار مهم است؛ زیرا افزایش ترک‌های عمودی، می‌تواند نشان‌دهنده مسائل اساسی‌تری باشد.

    • ترک‌های افقی:

    ترک‌های افقی در کنار هم، روی دیوارها قرار می‌گیرند و عموماً به دلیل تأثیرات ساختاری بالقوه‌شان، جدی‌تر از ترک‌های عمودی در نظر گرفته می‌شوند. این ترک‌ها، معمولاً در اثر فشار بر روی دیوار ناشی از تجمع خاک یا آب، در خارج از فنداسیون ایجاد می‌شوند، فرآیندی که به عنوان فشار جانبی نیز شناخته می‌شود. در صورت عدم تعمیر، ترک‌های افقی می‌توانند سبب خم شدن دیوار شده و آسیب قابل توجهی در سازه به وجود آورند. بنابراین،‌ این ترک‌ها، اغلب به روش‌های تعمیر گسترده‌تری، مانند مهاربندی دیوار یا زیرسازی نیاز دارند.

    • ترک‌های مورب:

    ترک‌های مورب، به صورت زاویه دار، بر روی دیوارها قرار دارند. این نوع ترک‌ها، می‌توانند ناشی از نشست ناهموار فنداسیون باشند. این نشست ناهموار، می‌تواند به دلیل تغییر شرایط خاک، در اطراف فنداسیون باشد. ترک‌های مورب نیز می‌توانند ناشی از حرکت حرارتی یا انقباض بتن، مانند ترک‌های عمودی باشند. روش تعمیر ترک‌های مورب، اغلب به اندازه و شدت آنها بستگی دارد.

    تقسیم بندی ترک‌های ساختمانی بر مبنای عرض ترک

    در زمینه ساخت‌وساز و نگهداری ساختمان، ترک‌ها می‌توانند نشان دهنده مسائل سازه‌ای باشد. ترک‌ها معمولاً بر اساس عرضشان به سه دسته تقسیم می‌شوند: ترک‌های نازک، ترک‌های متوسط و ترک‌های ضخیم. این طبقه‌بندی، در تعیین شدت مشکل سازی برای ساختمان، همچنین روش‌های تعمیر و ترمیم، بسیار مهم است.

    • ترک‌های نازک:

    ترک‌های نازک، اغلب کمتر از 1 میلی‌متر عرض دارند. این ترک‌ها معمولا سازه ساختمان را تهدید نمی‌کنند. آنها می‌توانند در اثر عوامل مختلفی، از جمله انقباض در طول فرآیند پخت بتن، انبساط و انقباض حرارتی، و یا نشست جزئی ساختمان در طول زمان ایجاد شوند. این نوع ترک‌ها معمولاً جدی نیستند، اما باید برای هرگونه تغییر در اندازه و شدت، بررسی و بازبینی شوند.

    • ترک‌های متوسط

    عرض ترک‌ها از 1 تا 5 میلی‌متر متغیر است. این نوع ترک‌ها ممکن است نشان دهنده مسائل جدی‌تری مانند نشست ساختمان، بار بیش از حد یا مشکلات احتمالی نشت آب باشد. نشست، زمانی اتفاق می‌افتد که بخش‌های مختلف ساختمان، به دلیل تغییرات در شرایط خاک یا طراحی ساختمان، با اندازه‌های متفاوتی دچار نشست ‌شوند. بار بیش از حد، به وضعیتی اطلاق می‌شود که وزن موجود بر روی قسمت خاصی از سازه، از ظرفیت طراحی شده آن بیشتر باشد. نشت آب نیز می‌تواند سبب فرسایش یا تورم خاک زیرین شود که در نهایت، منجر به حرکت پی و ترک خوردگی خواهد شد.

    • ترک‌های ضخیم

    ترک‌های ضخیم آنهایی هستند که عرض آنها بیش از 5 میلی متر باشد. اینها اغلب نشان دهنده مشکلات سازه‌ای جدی و قابل توجهی همانند جابجایی فنداسیون، بارگذاری بیش از اندازه، یا آسیب شدید در اثر آب هستند. ترک‌های ضخیم، نیاز به توجه فوری دارند؛ زیرا ممکن است ‌ایمنی و پایداری سازه را به خطر بیندازند.

    مش و توری فایبرگلاس چیست؟

    مش و توری فایبرگلاس، امروزه به عنوان جایگزین مناسبی برای وال‌پست‌های قدیمی ‌می‌باشد. توری وال‌مش از جنس فایبرگلاس، ساخته شده از الیاف بافته‌شده شیشه‌ای است و استحکام و مقاومت بیشتری در برابر عوامل مختلف محیطی ایجاد کند. امروزه در روش نوین وال‌مش، پس از اجرای دیوارچینی یا اجرای سقف، توری‌های وال‌مش به صورت عمودی یا افقی در روی دیوار اجرا می‌شوند و آن را در برابر نیروهای جانبی و زلزله، پایدار می‌سازند. علاوه بر آن، سبب سبکی سازه ساختمان شده و هزینه‌های مربوطه از جمله مصالح و نیروی کار را به شدت کاهش می‌دهند. در نتیجه، کار ساختمان‌سازی با سرعت و دقت بسیار بالاتری نسبت به سیستم وال‌پست‌ انجام می‌شود.

    اکنون پس از آشنایی مختصر با وال‌مش، به بررسی اجرای آن در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز می‌پردازیم:

    • مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی:

    مش و توری فایبرگلاس به دلیل استحکام، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر تخریب، در مرمت و مقاوم سازی بناهای تاریخی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از آن برای تقویت سازه‌های موجود، تقویت سازه بناهای قدیمی ‌و جلوگیری از تخریب ‌اینگونه بناها استفاده کرد. وال‌مش را می‌توان برای استفاده در بخش های مختلف، از جمله طاق، قوس، گنبد و آرایه‌ها و تزئ ینات معماری، با اشکال مختلف و پیچیده، به راحتی استفاده کرد. توری وال‌مش همچنین در حفظ زیبایی و دوام ‌این بناها بسیار موثر می‌باشد.

    • استفاده به عنوان جایگزینی ‌ایده‌آل برای سیستم وال‌پست:

    در سیستم‌های وال‌مش، از مش فایبرگلاس به عنوان یک لایه تقویت کننده برای بهبود یکپارچگی ساختاری دیوارها استفاده می‌شود. این مساله، به ویژه در مناطق زلزله‌خیز، که استحکام دیوار بسیار حیاتی می‌باشد، کاربرد مهمی‌ دارد. سیستم وال‌مش، استحکام کششی سیستم دیوار را افزایش می‌دهد، از ترک‌خوردن آن جلوگیری کرده و دوام کلی را بهبود می‌بخشد و در نتیجه گزینه‌ای ‌ایده‌آل برای جایگزین شدن سیستم قدیمی ‌وال‌پست می‌باشد.

    • ساخت قطعات بتنی اکسپوز برای طراحی نمای خارجی و داخلی:

    مش فایبرگلاس، اغلب در داخل قطعات بتنی، برای کاربردهای طراحی نمای بیرونی و داخلی تعبیه می‌شود. این فرآیند، استحکام سازه‌ای ‌این اجزا را افزایش داده و در عین حال، جذابیت و زیبایی آنها را حفظ می‌کند. توری مش به عنوان یک اسکلت داخلی عمل کرده و به توزیع یکنواخت بارها در سراسر قطعه بتنی کمک می‌کند و در نهایت، احتمال ترک‌خوردن یا شکستگی را در سازه کاهش می‌دهد.

    • ساخت پانل‌های بتنی و قطعات پیش ساخته:

    مش فایبرگلاس در تولید پانل‌های بتنی و قطعات پیش ساخته، ضروری است. توری مش، سبب تقویت ‌این پانل‌ها شده و استحکام و دوام کلی ‌این اجزا را افزایش می‌دهد. ماهیت سبک وزن آن، به کاهش وزن محصول نهایی کمک می‌کند؛ بدون‌اینکه به یکپارچگی ساختاری آن لطمه‌ای وارد شود.

    • آب بندی و عایق کاری با مش فایبرگلاس:

    مش فایبرگلاس، به دلیل خواص مقاومت حرارتی عالی، در کاربردهای آب‌بندی و عایق‌بندی استفاده می‌شود. می‌توان از آن به همراه سایر مواد عایق، جهت جلوگیری از انتقال حرارت استفاده نموده و در نتیجه بهره‌وری انرژی ساختمان‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

    • استفاده در سیمان و گچ کاری ساختمان:

    مش فایبرگلاس، معمولاً در دیوارهای سیمانی و گچی استفاده می‌شود. توری مش سبب تقویت دیوارهای موجود شده و به جلوگیری از ترک خوردگی و دوام آن کمک می‌کند.

    • مش فایبرگلاس پشت سنگ برای تقویت سنگ‌های ساختمانی و پشت کاشی‌های سرامیکی:

    مش فایبرگلاس اغلب در پشت سنگ و کاشی‌های سرامیکی قرار می‌گیرد تا آنها را تقویت کرده و از ترک‌خوردگی جلوگیری کند. توری مش به عنوان یک لایه محافظ، احتمال آسیب را در‌این مصالح کاهش می‌دهد. این امر به ویژه در مناطق پرتردد که سنگ یا کاشی ممکن است در معرض سایش و پارگی قرار گیرد، اهمیت دارد.

    تعریف توری فایبرگلاس ترک‌گیر

    مش فایبرگلاس ترک‌گیر، از رشته‌های بافته شده فایبرگلاس است. این توری علاوه بر انعطاف‌پذیر و مستحکم بودنش، به دلیل تقویت در طراحی، سبب افزایش مقاومت کششی و خمشی شده و همچنین تنش ناشی از ترک در سازه‌های ساختمان را جذب و توزیع می‌کند.

    چرا از توری فایبرگلاس ترک گیر در ساختمان استفاده می‌کنیم؟

    3 مورد از عوامل مهم، که مش فایبرگلاس در تعمیر ترک‌های ساختمانی استفاده می‌شود، عبارتند از:

    1. مناسب برای اجرای اشکال نامنظم یا پیچیده به دلیل انعطاف پذیری توری مش.
    2. استحکام و دوام آن باعث می‌شود تا در برابر ترک خوردگی یا آسیب بیشتر، مقاوم باشد.
    3. پوشش رزین ضد قلیایی روی مش، محافظت بیشتری در برابر عناصری که می‌توانند باعث خوردگی یا تخریب شوند، ایجاد می‌کند.

    دسته بندی انواع توری فایبرگلاس ترک‌گیر

    توری فایبرگلاس ترک‌گیر، بر اساس وزن آنها (برحسب گرم بر مترمربع) و ابعاد دهانه توری (به میلی متر) طبقه بندی می‌شوند. طبقه بندی‌های رایج عبارتند از:

    1. وزن سبک: 45 گرم بر متر مربع با اندازه مش 2.5 در 2.5 میلی متر
    2. وزن متوسط: 75 گرم بر متر مربع با اندازه مش 4 میلی متر در 4 میلی متر
    3. وزن سنگین: 145 گرم بر متر مربع با اندازه مش 5 میلی متر در 5 میلی متر

    مراحل ترمیم ترک خوردگی با توری فایبرگلاس ترک‌گیر

    ترمیم ترک خوردگی با توری فایبرگلاس شامل 5 مرحله کلی است که به آن می‌پردازیم:

    1. اطراف ترک را تمیز کرده تا سطحی عاری از گرد و خاک و آلودگی داشته باشید.
    2. یک لایه چسب (مانند رزین اپوکسی) روی ترک بمالید.
    3. یک تکه مش فایبرگلاس را برش دهید تا ترک را کاملاً بپوشاند.
    4. مش را به چسب فشار دهید و مطمئن شوید که کاملاً در جای خود محکم شده است.
    5. لایه دیگری از چسب را روی مش بمالید.
    6. قبل از رنگ آمیزی یا تکمیل، اجازه دهید چسب کاملاً خشک شود.

    ویژگی‌های توری فایبرگلاس ترک‌گیر استاندارد کدام است؟

    مش فایبرگلاس استاندارد، دارای چندین ویژگی کلیدی است؛ از جمله استحکام کششی بالا، مقاومت قلیایی خوب، پایداری عالی و ازدیاد طول کم. همچنین سبک وزن بودن، انعطاف پذیر و نصب آسان از ویژگی های محبوب توری فایبرگلاس است. توری فایبرگلاس ترک‌گیر، امکان اتصال عالی با انواع مختلف چسب‌ها و ملات‌ها را فراهم می‌کند.

    نکاتی که به هنگام خرید توری فایبرگلاس ترک‌گیر باید بدانید

    هنگام خرید توری فایبرگلاس ضد ترک، عواملی مانند وزن و اندازه مش را بر اساس نیازهای خاص خود در نظر بگیرید. همچنین اطمینان حاصل کنید که مش با یک رزین ضد قلیایی برای دوام بیشتر پوشانده شده است. مشخصات محصول را از نظر استحکام کششی و ازدیاد طول آن نیز بررسی نمایید.

    جلوگیری از ترک خوردگی نازک کاری با وال‌پست

    یکی از کاربردهای توری فایبرگلاس ترک گیر در دیوارچینی است. در مقایسه با وال‌پست فلزی، می‌توان گفت که توری‌های وال‌مش در دیوار به نسبت وال‌پست‌های قدیمی، دارای مزایای بی‌شماری بوده و استفاده از ‌این توری‌ها در دیوار، سبب جلوگیری از ترک‌خوردن دیوار در بخش نازک کاری می‌شوند. انعطاف‌پذیری مش فایبرگلاس به آن اجازه می‌دهد تا تنش را به طور یکنواخت جذب و توزیع کند و احتمال ایجاد ترک در اتصالات را کاهش دهد.

    5/5 - (3 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ