خانه   /   مقالات   /   
  • توری فایبرگلاس پشت سنگ چیست؟
  • توری فایبرگلاس پشت سنگ چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 12 دقیقه
    • 1 نظر
    • شناسه مقاله: 346
    توری فایبرگلاس پشت سنگ چیست؟

    امروزه در صنعت ساختمان سازی از گزینه های متعددی برای مقاوم سازی مصالح و سازه استفاده می شود. یکی از این گزینه ها توری فایبرگلاس پشت سنگ است. سنگ از جمله متریال های ارزشمند و کاربردی است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. توری فایبرگلاس پشت سنگ دارای مزایای متعددی است که موجب شده است تا به صورت گسترده در پروژه های ساختمانی و به خصوص فرآوری سنگ ساختمانی استفاده شود. این توری ها دارای ابعاد مختلفی هستند که با توجه به نوع و وزن سنگ استفاده می شوند و در پروژه ها کاربرد دارند. توجه به قیمت نهایی این توری ها و اقتصادی بودن آنها نیز کمک می کند تا شما در هزینه های نهایی پروژه خود با مدیریت اقتصادی بهتری عمل کنید.

    امروزه در صنعت ساختمان سازی از گزینه های متعددی برای مقاوم سازی مصالح و سازه استفاده می شود. یکی از این گزینه ها توری فایبرگلاس پشت سنگ است. این توری با هدف افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشار و بالا رفتن میزان چسبندگی سنگ به ملات به کار می رود. این توری کامپوزیتی از فایبرگلاس بوده و دارای انواع مختلفی است که بر اساس مش و گرماژ آن دارای کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف است. در حالت کلی این توری از دسته مش های تولید شده با استفاده از الیاف شیشه و رزین است که از جمله مهم ترین کاربردهای آن به افزایش مقاومت سنگ در برابر عوامل مخرب مانند رطوبت و حرارت می توانیم اشاره کنیم. در ادامه با معرفی بیشتر این محصول همراه ما باشید.

    دلایل استفاده از توری فایبرگلاس در فرآوری سنگ چیست؟

    سنگ از جمله متریال های ارزشمند و کاربردی است که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. برای مثال از انواع سنگ ها در طراحی نمای داخلی و خارجی خانه ها استفاده می شود. با توجه به این که برای طراحی نما از تعداد زیادی سنگ استفاده می شود؛ بنابراین باید میزان چسبندگی این سنگ ها هم به میزان کافی باشد. اگر سنگ های بزرگ در این فرایند چسبندگی لازم را نداشته باشند سنگ های کوچک تر به دلیل لغزش سنگ های بزرگ تر آسیب می بینند. به همین دلیل هم از توری پشت سنگ برای محافظت از سطوح سنگ کاری شده استفاده می شود. از جمله مهم ترین دلایل استفاده از این توری ها به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    • توری فایبرگلاس پشت سنگ، مقاومت سنگ را در برابر رطوبت افزایش می دهد. در نتیجه اگر سنگ تحت تاثیر جریان آب یا رطوبت قرار بگیرد از مکانی که نصب شده جدا نخواهد شد.
    • توری پشت سنگ موجب افزایش مقاومت کششی سنگ می شود. سنگ های ساختمانی که در طراحی آن ها از توری اپوکسی استفاده شده است مقاومت بیشتری در برابر فشارهای زیاد دارند.

    مش فایبرگلاس

    • این مدل توری باعث افزایش مقاومت سنگ در برابر مواد شیمیایی و حرارت می شود.
    • در صورتی که در طراحی سنگ از توری فایبرگلاس پشت سنگ استفاده شده باشد احتمال شکستگی سنگ کمتر خواهد بود.
    • این نوع توری موجب چسبندگی بیشتر سنگ بر روی ملات می شود. در نتیجه سنگ هایی که در قسمت پشت آن ها توری اپوکسی نصب شده است قدرت چسبندگی بیشتری دارند و از آن ها راحت تر می توان استفاده کرد.
    • توری از جنس فایبرگلاس موجب ایجاد پوششی نازک، مقاوم و سبک در قسمت پشت سنگ های پهن و نازک می شود. این نوع پوشش باعث می شود تا عملیات لایه کشی که برای مقاوم سازی انواع سنگ ها انجام می شود ساده تر شود.

    مهمترین مزایای استفاده از توری فایبرگلاس پشت سنگ در سنگ های ساختمانی و تزیینی چیست؟

    توری فایبرگلاس پشت سنگ دارای مزایای متعددی است که موجب شده است تا به صورت گسترده در پروژه های ساختمانی و به خصوص فرآوری سنگ ساختمانی استفاده شود. یکی از این مزایا نصب راحت و مقاومت مناسب آن است که با پیشرفت فناوری هر روز نوع جدیدتری از آن وارد بازار مصالح می شود. از جمله مهم ترین مزایای توری پشت سنگ به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    • تقویت دوام و استحکام سنگ
      توری فایبرگلاس پشت سنگ موجب افزایش استحکام ساختاری سنگ های ساختمانی می شود. علاوه بر این می تواند سنگ را در برابر عوامل خارجی مانند باد، باران و تغییرات دما مقاوم کند. مش های موجود در توری های فایبرگلاس از ترک خوردن سنگ های تزئینی، دیوارهای گچکاری و سیمانکاری شده جلوگیری کرده و به صورت قابل توجهی عمر سازه را افزایش می دهد.
    • پیشگیری از ترک و تقویت سازه
      این محصول جدید و محبوب در صنعت ساخت و ساز سبک بوده و به همین دلیل هم حمل آن آسان است. زمانی که این توری ها به پشت سنگ های فرآوری شده نصب می شوند به عنوان یک عامل تقویت کننده از ایجاد ترک در سطح سنگ جلوگیری می کند. علاوه بر این، به توزیع یک دست فشار و تنش های احتمالی در سرتاسر سنگ کمک می کند تا به این صورت استحکام و پایداری کلی آن را افزایش دهد.
    • محصولی مقرون به صرفه
      استفاده از توری فایبرگلاس پشت سنگ یک راه حل مقرون به صرفه در مقایسه با توری های فلزی و گالوانیزه است. وزن و نصب این توری ها آسان بوده و به همین دلیل هم هزینه نیروی کار آن کمتر است. همچنین توری فایبرگلاس پشت سنگ بادوام و ماندگار است و به همین دلیل هم نیاز به صرف هزینه برای تعمیر و نگهداری ندارد.
    • نگهداری و نصب آسان
      توری پشت سنگ به راحتی نصب می شود و به همین دلیل هم محصولی کاربردی برای پیمانکاران به شمار می رود. می توان این توری را به اندازه برش داد و با استفاده از رزین اپوکسی بر سطح پشتی سنگ نصب کرد. این کار نیاز به کمترین میزان تجهیزات و نیروی کار دارد. همچنین این توری به راحتی قابل نگهداری است و و نیازی به تمیز کردن یا نگهداری های خاص ندارد.
    • کاربرد گسترده
      از دیگر مزایای این دست از توری های سنگ به کاربرد گسترده آن می توان اشاره کرد. علاوه بر استفاده در سنگ های تزئینی می توان از آن برای عایق کاری و آب بندی، سیمانکاری، وال پست ها، کاشی موزاییک کاری، در صنایع نفت و پتروشیمی و خودروسازی هم استفاده کرد. این توری عمدتا در سنگ ساختمانی مانند مرمر و گرانیت استفاده می شود اما می توان از آنها در ساخت دیوارهای خشک، گچ کاری و بتن هم استفاده کرد.

    دسته بندی انواع توری فایبر گلاس پشت سنگ

    توری های پشت سنگ در ابعاد مختلفی تولید می شوند که کاربردی ترین آنها به شرح زیر است:

    • توری پشت سنگ 45 گرمی: این نوع توری دارای کاربرد بسیاری است و به همین دلیل هم افراد زیادی از آن استفاده می کنند. کاربرد این توری در زیر سازی کاشی با ابعاد کوچک، پر کردن درز و ترک گچ، قسمت کناری شوفاژ و دور لوله بخاری، قالب گیری گچ و غیره است.
    • توری پشت سنگ 75 گرمی: از این نوع توری برای زیرسازی انواع کاشی و سنگ تزئینی، نصب راحت سنگ تزئینی و کاشی، پر کردن درز و ترک ها و غیره استفاده می شود. توری 75 گرمی را می توان برای تقویت انواع سنگ تزئینی استفاده کرد و از آن در طراحی داخلی ساختمان کمک گرفت.
    • توری پشت سنگ 110 گرمی: این توری به منظور افزایش استحکام و مقاومت کاشی، سرامیک و سنگ استفاده می شود و کاربرد بسیاری در تقویت سنگ نما دارد. برای اتصال توری پشت سنگ 110 گرمی به سنگ ها نیز از چسب قوی اپوکسی استفاده می شود.

    مش فایبرگلاس پشت سنگ

    • توری پشت سنگ 125 گرمی: در ساختار این نوع از توری دانه های مقاوم و درشتی دیده می شود. این توری در دسته توری های پرکاربرد به شمار می رود که از آن برای زیرسازی دیوار آشپزخانه، زیرسازی دیوار سرویس بهداشتی، تقویت انواع مصالح، زیرسازی معابر و غیره استفاده می شود.
    • توری پشت سنگ 145 گرمی: توری اپوکسی 145 گرمی نقش زیادی در افزایش مقاومت انواع سنگ های گران قیمت مانند گرانیت و مرمر دارد. از این توری همچنین برای سهولت در نصب انواع سنگ، افزایش مقاومت و استحکام بلوک سیمانی، تعمیر کف و غیره هم استفاده می شود.
    • توری پشت سنگ 160 گرمی: این توری با هدف کاهش استفاده از قیر در ساختمان سازی، جایگزین قیرگونی شده است.
    • توری پشت سنگ 200 گرمی: از این نوع توری برای تقویت مصالح استفاده بسیاری می شود. همچنین در زمینه تقویت زیرساخت های بتنی معابر و غیره هم از توری اپوکسی 200 گرمی استفاده می شود.

    انواع سنگ هایی که به وسیله توری فایبرگلاس پشت سنگ قابل اجرا هستند کدام است؟

    استفاده از توری های و مش فایبرگلاس همواره نتایج دلخواهی را به همراه داشته است زیرا این توری ها عملکرد مناسبی داشته و می توان از آن برای فعالیت های مختلف استفاده کرد. این توری بر روی سنگ های مختلفی پیاده می شود. هر کدام از این سنگ ها به وزن و ابعاد خاصی نیاز دارند. به عنوان مثال شما می توانید این توری ها را بر روی کاشی ها استفاده کنید. از کاشی ها برای زیباسازی ساختمان با هزینه ای متوسط استفاده می شود. در کنار کاشی این توری ها بر روی انواع سنگ های سبک و سنگین مانند گرانیت و مرمر هم قابل استفاده هستند. همچنین می توان از توری فایبرگلاس برای اتصال دیوارها به یکدیگر نیز استفاده کرد.

    چسب توری پشت سنگ چیست؟

    برای وصل کردن توری ها به انواع سنگ از یک نوع چسب استفاده می شود که رزین اپوکسی نام دارد و موجب چسباندن توری به سنگ می شود. اپوکسی پشت سنگ بسیار قوی بوده و از جدا شدن سنگ و توری از هم جلوگیری می کند. رزین اپوکسی که توری را به سنگ متصل می کند دارای مزایایی به شرح زیر است:

    • موجب تقویت انواع سنگ می شود.
    • با استفاده از اپوکسی می توان انواع توری پشت سنگ را به سنگ های تزئینی و ساختمانی متصل کرد.
    • رزین اپوکسی موجب حفظ انواع قطعات سنگ می شود.

    مراحل اجرای توری فایبرگلاس پشت سنگ کدام است؟

    زمانی که کوپ سنگ ها از معادن استخراج می شود و به کارخانه های سنگبری و فرآوری سنگ منتقل می شود؛ فرایندهایی مانند برش، اضافه کردن رزین اپوکسی، نصب توری پشت سنگ و پرداخت نهایی بر روی آنها اجرا می شود. بنابراین سطح سنگ در ابتدا به خوبی تمیز می شود به صورتی که متریال های اضافی پاک شود. سپس به میزانی که مورد نیاز است؛ توری مناسب با سنگ را با کاردک برش زده و روی سنگ پهن می کنند. سپس بر اساس دستورالعمل بر روی بسته بندی، از رزین اپوکسی بر روی توری استفاده می شود. نکته ای که باید مد نظر قرار داد آن است که اگر اپوکسی زیاد مصرف شود می تواند توری را جابجا کند. در انتها نیاز است که رزین اپوکسی خشک شود.

    قیمت توری فایبرگلاس پشت سنگ در بازار به چه عواملی بستگی دارد؟

    قیمت این توری ها در بازار قیمت ثایتی نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

    • جنس و نوع مواد اولیه به کار رفته در طراحی توری پشت سنگ
    • تکنولوژی به کار رفته در ساخت توری پشت سنگ
    • وزن توری فایبرگلاس پشت سنگ( گرماژ توری)
    • کیفیت توری فایبرگلاس پشت سنگ
    • ابعاد چشمه توری فایبرگلاس پشت سنگ

    ویژگی‌های توری پشت سنگ استاندارد کدام است؟

    توری های پشت سنگ استاندارد ویژگی های زیر را دارا هستند:

    • این توری ها در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارند. زمانی که توری در برابر آب یا رطویت مقاوم باشد؛ انواع سنگ ساختمانی هم در مقابل رطوبت مقاوم تر خواهد شد.
    • توری های استاندارد دارای مقاومت کششی بالایی هستند و به همین دلیل هم سنگ های ساختمانی در برابر فشار و ضربات مقاومت زیادی دارند.
    • یک توری پشت سنگ استاندارد باید در مقابل انواع مواد شیمیایی، اسیدها و بازها مقاوم باشد.
    • توری های استاندارد در برابر دمای خیلی بالا و پایین مقاوم هستند.
    • توری های استاندارد فرم پذیر هستند و به همین دلیل هم قابلیت فرم گیری با هر سطح و میزان انحنا را دارند.
    • تار و پود توری های استاندارد به خوبی بر روی یکدیگر پرس می شود و به صورت کامل به یکدیگر چسبیده است.
    • توری استاندارد باید به خوبی به قسمت پشتی سنگ چسبیده باشد و نباید موجب باد کردن پشت سنگ شود.

    پشت سنگ

    مهمترین نکاتی که هنگام خرید توری پشت سنگ باید رعایت کنید

    برای خرید توری پشت سنگ، در کنار توجه به قیمت آن، باید توجه داشته باشید که این توری در ابعاد و گرماژهای متنوعی ساخته می شود و شما باید به دنبال محصولاتی باشید که برای پروژه شما ابعاد و وزن مناسیس داشته باشند. همچنین مجموعه های بسیاری نیز در این زمینه فعال هستند. شرکتی که شما قصد خرید از آن را دارید؛ باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشد زیرا در غیر این صورت محصولی بی کیفیت را خریداری خواهید کرد. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که توری های استاندارد را خریداری کنید. توری های استاندارد ویژگی های خاصی دارند و توجه به این موضوع به شما کمک می کند تا باکیفیت ترین محصولات بازار را خریداری کنید.

    توری فایبرگلاس و سایر کابردهای آن

    همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، یکی از کاربردهای توری فایبرگلاس، استفاده از آن در پشت سنگ ها است؛ اما این توری ها کاربردهای دیگری نیز به شرح زیر دارند:

    • ترمیم ترک ساختمان با توری فایبرگلاس ترک گیر: توری فایبرگلاس ترک گیر متریالی است که با توجه به ویژگی های خاصی که دارد مانند مقاومت مکانیکی عالی و استحکام کششی زیاد از آن برای کاهش گسترش ترک خوردگی سازه ها استفاده می شود.
    • توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی استخر و مخزن: از توری فایبرگلاس به عنوان عایق برای مقاومت در برابر آب استفاده می شود. این محصول یک متریال ضد آب بوده و سطوح را در برابر رطوبت مقاوم می کند. دیوارهایی که با این توری ها عایق بندی می شوند؛ به سختی ترک می خورند و پایدار هستند.
    • توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچکاری: از این توری ها برای گچ کاری و سیمان کاری هم استفاده می شود؛ زیرا دوام و استحکام بالایی داشته و موجب افزایش مقاومت و استحکام دیوارهای سازه می شود. از سوی دیگر افزایش مقاومت دیوار با این توری موجب می شود تا نیاز ساختمان به مصالح دیگر مقاومتی کمتر شده و در نتیجه هزینه ساخت و ساز کمتر شود.
    • مهار دیوار پیرامونی و داخلی با توری فایبرگلاس (وال مش): از دیگر کاربردهای توری فایبرگلاس استفاده از آنها برای مهار دیوارهای داخلی و یا پیرامونی به روش وال مش است.

    توری فایبرگلاس پشت سنگ و سخن پایانی

    در این مقاله به بررسی توری فایبرگلاس پشت سنگ پرداختیم که مهم ترین نقش آن در افزایش استحکام و انسجام سنگ های ساختمانی است. استفاده از این توری ها کمک می کند تا عمر مفید مصالح ساختمانی مانند سنگ ها بیشتر شده و مقاومت آنها افزایش پیدا کند. همانطور که اشاره کردیم این توری ها دارای ابعاد مختلفی هستند که با توجه به نوع و وزن سنگ استفاده می شوند و در پروژه ها کاربرد دارند. توجه به قیمت نهایی این توری ها و اقتصادی بودن آنها نیز کمک می کند تا شما در هزینه های نهایی پروژه خود با مدیریت اقتصادی بهتری عمل کنید.

    5/5 - (4 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    1 نظر

    1. 122
      1402/09/15 کردبچه پاسخ

      باسلام وخسته نباشید توری های فایبرگلاس پشت سنگ که درنمای ساختمان بکارگرفته میشوند باتوجه به اینکه نمای ساختمان مستقیمادر معرض تابش خورشید و همینطور باران وباد وعوامل محیطی ومخرب فراوانی قرار دارند بتنهایی نگهدارندگی ومقاومت کافی برای حفظ سنگ نمارا دارند

    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *