خانه   /   مقالات   /   
  • بست رادیکالی (بست رادیکالی هبلکس) چیست؟
  • بست رادیکالی (بست رادیکالی هبلکس) چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 1821
    بست رادیکالی (بست رادیکالی هبلکس) چیست؟

    در دنیای امروز، با توجه به نیاز روزافزون به ساخت‌و‌سازهای مقاوم و ایمن، استفاده از مصالح و تجهیزات نوین و کارآمد اهمیت بسیاری پیدا کرده است. یکی از این تجهیزات که نقش بسزایی در ایمنی و استحکام ساختمان‌ها ایفا می‌کند، بست رادیکالی هبلکس است. بست رادیکالی هبلکس، نوعی بست فلزی است که به منظور اتصال و تثبیت دیوارهای ساخته شده با بلوک‌های سبک هبلکس به سایر اجزای سازه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بست‌های رادیکالی هبلکس با توجه به ویژگی‌های فنی و کاربردی خود، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت‌و‌ساز به خود اختصاص دهند. این بست‌ها علاوه بر ایجاد اتصالات محکم و پایدار، نقش مهمی در کاهش خسارات ناشی از زلزله و افزایش ایمنی ساختمان‌ها دارند. استفاده از بست‌های رادیکالی هبلکس، مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی، می‌تواند به میزان قابل توجهی استحکام و دوام سازه‌ها را افزایش دهد.

    بست رادیکالی هبلکس یا بست ارتجاعی نوعی بست برای جا‌به‌جا کردن دیوار به صورت افقی است. این بست برای متصل کردن اعضای یک سازه بسیار کاربردی است. معمولا این بست را برای انتقال بار روی دیوار به سایر اجزا نیز استفاده می‌کنند. از آنجا که در سال‌های اخیر قوانین مربوط به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با تغییراتی مواجه بوده، استفاده از بست رادیکالی رواج بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل در اینجا قصد داریم با بست رادیکالی هبلکس و انواع آن به‌طور کامل آشنا شویم و کاربردهای اتصال دهنده هبلکس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

    معرفی بلوک سبک هبلکس و مزایای اقتصادی آن

    بلوک هبلکس یکی از مصالح مورد استفاده در ساختمان است که از ترکیب سیمان، سیلیس، پودر آلومینیوم و آهک ساخته می‌شود. کاربرد اصلی این نوع بلوک در عایق کاری است. به همین دلیل آن را هم در داخل ساختمان و هم در بخش‌های بیرونی آن استفاده می‌کنند. معمولا در سیم‌کشی ساختمان یا لوله‌ها این بلوک را می‌توان به راحتی مشاهده کرد.

    مهم‌ترین مشخصه بلوک سبک هبلکس، عایق بودن آن است. این بلوک عایق گرما، سرما و صدا است. به همین دلیل اغلب مهندسان استفاده از این بلوک را توصیه می‌کنند. علاوه براین، بلوک هبلکس، وزن کمی دارد و در مقایسه با آجر و سایر مصالح مصرفی در ساختمان، سبک وزن‌تر است. مشخصه مهم دیگر در این بلوک، میزان مقاومت آن است. بلوک هبلکس در برابر زلزله و تنش‌های ناشی از آن مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

    اتصال بست رادیکالی به ستون

    با توجه به مشخصه‌های بلوک هبلکس، این محصول مزایای اقتصادی قابل توجهی دارد. عایق بودن این بلوک موجب کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی می‌شود. علاوه‌بر‌این، با توجه به سبک بودن هبلکس، هزینه‌های حمل و نقل کمتر می‌شود. همچنین نصب آسان این نوع بلوک سبک و بست رادیکالی هبلکس در کاهش هزینه‌های جانبی ساخت‌وساز نیز اثرگذار است. بنابراین اتصال دهنده هبلکس جزو مصالح ساختمانی مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌آید.

    کاربرد بست هبلکس مطابق با پیوست ششم استاندارد 2800

    کاربرد اصلی بست رادیکالی هبلکس در اجرای اصولی و صحیح دیوار هبلکس است. این بست می‌تواند بار‌های وارده بر یک دیوار را منتقل کند. همچنین دیوارها را به صورت کاملا درست و استاندارد به یکدیگر متصل کند. این بست از جنس فولاد گالوانیزه است و ابعاد آن کاملا مطابق با استانداردهای آیین‌نامه 2800 است.

    بر طبق این استاندارد، یک دیوار به دو بخش غیرپیوسته و پیوسته بخش‌بندی می‌شود. بخش غیرپیوسته به عنوان قسمت جداسازی شده از سازه اصلی شناخته می‌شود. به بخش پیوسته نیز میان‌قابی یا جسبانده شده به دیوار گفته می‌شود. برای ساختمان‌های بیش از چهار طبقه، اجرای دیوار غیرپیوسته، الزامی است.

    مهار رادیکالی هبلکس به درستی می‌تواند مفاد این استاندارد را در دیوارها به ویژه دیوارهای غیرپیوسته، عملیاتی کند. بنابراین یک نکته مهم در مورد بست رادیکالی هبلکس مطابقت آن با پیوست ششم استاندارد 2800 است.

    جزئیات اتصال دیوار هبلکس به ستون

    بست رادیکالی هبلکس را می‌توان برای اتصال دیوار هبلکس به ستون استفاده کرد. پس از ساخت دیوار با بلوک هبلکس باید دیوارها را به ستون متصل کرد. بست‌های رادیکالی هبلکس به خوبی می‌توانند این اتصال را ایجاد کنند. اتصال دهنده هبلکس از یک طرف به سازه پرچ می‌شود و از طرف دیگر با میخ به بلوک وصل می‌شود. برای ایمنی بیشتر دیوارهای داخلی در هر 75 سانتی‌متر یک بست رادیکالی قرار داده می‌شود. اما برای دیوارهای بیرونی بهتر است برای هر 50 سانتی‌متر از یک اتصال صلب هبلکس استفاده شود.

    انواع مختلف بست هبلکس

    به طور کلی بست‌ها به منظور ایجاد اتصال بین دو بخش استفاده می‌شوند. بست‌های هبلکس در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک علاوه‌بر ایجاد اتصال، کاربردهای ویژه‌ای نیز دارند. در ادامه با هر یک از این بست‌‎ها آشنا می‌شویم:

    بست ثابت (بست خطی یا تخت)

    بست ثابت بستی است که به عنوان جایگزین میلگرد بستر در دیوارهایی که ملات نازک دارند، استفاده می‌شود. به بست ثابت، بست خطی یا تخت نیز گفته می‌شود. این نوع بست می‌تواند بارهای وارده بر دیوار را به خوبی منتقل کند. بست ثابت می‌تواند محل اتصال بلوک‌ها را یکپارچه کند.

    همچنین یک سطح هموار ایجاد می‌کند که می‌توان ردیف بعدی بلوک را روی آن قرار داد. ضخامت این بست 2 میلی‌متر است. طول و عرض آن نیز به ترتیب 20 و 2.5 سانتی‌متر است.

    بست رادیکالی

    این بست می‌تواند یک دیوار را به اعضای سازه متصل کند. فاصله اتصال دهنده هبلکس تا اعضای سازه، 3 سانتی‌متر است که این فاصله برای ایجاد یک اتصال نرم بسیار مناسب است. گاهی اوقات به این نوع بست، بست U یا اتصال نیز گفته می‌شود. بست‌ رادیکالی هبلکس به راحتی می‌تواند جایگزین قلاب و هوک شود.

    بست‌های رادیکالی در ضخامت‌های 1، 1.5 و 2 میلی‌متری تولید و روانه بازار می‌شود. همچنین دو طول 28 و 32 سانتی‌متر، متداول‌ترین ابعاد بست رادیکالی به شمار می‌آیند. در حال حاضر بست رادیکالی هبلکس بیشتر از سایر انواع بست استفاده می‌شود و جزو محصولات پر فروش است.

    بست ال شکل

    بست ال یا بست گونیا برای اتصال به نما استفاده می‌شود که می‌تواند نمای تر را به بلوک متصل کند. این بست دارای زاویه 90 درجه است. بست‌های ال در ضخامت‌های 1،1.5 و 2 میلی‌متری تولید می‌شوند و معمولا 32 سانتی‌متر طول دارند. در گذشته از این بست برای اتصال دو دیوار استفاده می‌شد اما طبق استاندارد 2800 استفاده از بست ال کنار گذاشت شد و بست رادیکالی هبلکس جایگزین آن شد.

    بست کرکره‌ای

    بست کرکره‌ای یک ورق مستطیلی است که طرح موجدار دارد. با استفاده از این بست می‌توان دو بلوک را به صورت کاملا ثابت در کنار هم قرار داد. این بست می‌تواند استحکام بلوک‌ها را افزایش دهد و یکپارچگی دیوارها را نیز به خوبی حفظ می‌کند. برای کلاف کردن با بست کرکره‌ای نیاز به میخ پلاک است.

    در واقع به منظور اتصال بلوک‌های هبلکس به صورت عمودی و افقی از میخ پلاک استفاده می‌شود. در قسمتی درز عمودی هر دو بلوک باید از یک میخ پلاک استفاده شود. سپس این میخ پلاک داخل دو بلوک قرار گیرد تا بلوک‌ها به خوبی کلاف شوند.

    مزایای بست هبلکس چیست؟

    بست رادیکالی هبلکس مزایای قابل توجهی دارد. به همین دلیل اغلب مهندسان به استفاده از آن تاکید دارند. مهم‌ترین مزیت بست هبلکس، تامین ایمنی ساختمان است. این بست با یکپارچه سازی دیوار از طریق اتصال دو دیوار به یکدیگر و اتصال دیوار به سایر اعضای سازه منجر به افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله می‌شود.

    علاوه بر‌این، استفاده از آن بسیار آسان است و نیازی به استفاده از نیروی متخصص ندارد. در نتیجه با یک نیروی کار ساده نیز می‌توان دیوارچینی با بست هبلکس انجام داد. از دیگر مزایای بست فیکس هبلکس، قیمت‌به‌صرفه آن است که آن را مورد توجه مهندسان و معماران قرار داده است. در واقع قیمت مناسب مهار رادیکالی هبلکس موجب شده است به عنوان محصولی به صرفه و اقتصادی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها شناخته شود.

    بست رادیکالی هبلکس چیست؟

    این نوع بست می‌تواند اتصال درست دیوارها به یکدیگر را به راحتی فراهم کند. همچنین اتصال دیوار به اجزای سازه را نیز امکان‌پذیر می‌کند. بست رادیکالی هبلکس از جنس گالوانیزه ساخته شده است تا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت بیشتری داشته باشد. با استفاده از مهار رادیکالی هبلکس، ساختمان در برابر زلزله مقاوم‌ می‌شود و در برابر تکان‌های زلزله، به خوبی دوام می‌آورد.

    بست رادیکالی هبلکس کجا کاربرد دارد؟

    کاربرد اصلی این بست در متصل کردن دو دیوار به یکدیگر یا متصل کردن دیوار به سایر اعضای سازه‌ است. علاوه‌بر‌این، این بست از وارد شدن نیروهای کمانشی و خمشی ناشی از زلزله به دیوار جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در تمامی ساخت‌و‌سازهای جدید از بست رادیکالی هبلکس استفاده می‌شود تا ایمنی ساختمان با صرف هزینه‌ای اندک، به خوبی تامین شود. استفاده آسان آن نیز موجب شده است معماران از مهار رادیکالی هبلکس به خوبی استقبال کنند.

    بست رادیکالی هبلکس چه ابعاد و مشخصاتی دارد؟

    بست رادیکالی هبلکس دارای طول 280 میلی‌متر، عرض 20 میل‌متر و ضخامت 2 میلی‌متری است. طول اتصال به ستون یا دیوار اصلی آن 105 میلی‌متر و طول درگیری با دیوار آن 103 میلی‌متر است. بر روی بست فیکس رادیکال هبلکس  یک قسمت خمیده یا ارتجاعی وجود دارد که جا‌به‌جایی دیوار در راستای افقی را به صورت محدود امکان‌پذیر می‌کند.

    استفاده از بست رادیکالی در بلوک هبلکس طبق آیین نامه

    مطابق با پیوست ششم در آیین‌نامه 2800 و نشریه 819 اتصال دیوارها به سازه باید به گونه‌ای باشد که دیوار پایدار بماند. یک دیوار باید در اثر جابه‌جایی نسبی طبقات، خیز تیرهای زیر و بالای دیوار، عوامل طبیعی مانند زلزله، وزش باد شدید و… پایدار باشد و دچار ترک نشود.

    اجرا بست هبلکس

    بر طبق این آیین‌نامه و نشریه 819 دیوارهای با ملات نازک باید با بست‌های نازک فولادی به طور پیوسته یا منقطع اجرا شوند. بر اساس ضوابط مبحث هشتم مقرارت ملی ساختمان، میلگردها و بست‌هایی که استفاده می‌شوند باید از جنس فولاد گالوانیزه، فولاد ضدزنگ یا میلگرد آج‌دار باشند. بست رادیکالی هبلکس کلیه استانداردهای تعیین شده را دارد و می‌تواند موجب استحکام و پایداری دیوار شود.

    روش اتصال بست رادیکالی به اعضای سازه‌ای

    مطابق با بند پ-6-1-4-2-5 استاندارد ۲۸۰۰ به روش‌هاي اتصال دیوار به اعضاي قائم سازه‌اي، اتصال ستون‌ها و دیوارهای برشی به لبه قائم باید به شکلی باشد که مانعی در برابر جابه‌جایی نسبی ایجاد نکند. اما اگر دیوار پانلی باشد، نیازی به اتصال بین ستون و دیوار نیست. این فاصله می‌تواند با پشم سنگ ضدرطوبت پر شود و بر روی آن یک لایه شبکه الیاف قرار گیرد.

    از روش‌های مناسب و کم‌هزینه برای اتصال دیوار به اعضای قائم، استفاده از یک اتصال کشویی است که معمولا توسط یک نبشی یا ناودانی انجام می‌شود. در روشی دیگر می‌توان از بست‌های رادیکالی U شکل استفاده کرد. با وجود این بست رادیکالی هبلکس، امکان حرکت در درون صفحه دیوار فراهم شود.

    بست رادیکالی با نبشی منقطع چه تفاوتی دارد؟

    ناودانی‌های منقطع به منظور اتصال محکم بلوک‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند و در استحکام بخشی به دیوارها نقش مهمی ایفا می‌کنند. یک روش برای هشت‌گیر کردن دیوار، استفاده از نبشی‌های منقطع است. ناودانی منقطع باید قبل از دیوارچینی انجام شود. نصب نبشی در شرایط ویژه‌ای از طول و ضخامت یک دیوار ضروری است. در صورتی که در دیوار به کار نرود، به نوعی تخلف از قوانین آیین نامه شناخته می‌شود. در چنین شرایطی باید دیوار تخریب شود.

    اما کاربرد اصلی اتصال دهنده هبلکس، اتصال دیوار به اعضای سازه‌ای است. بست‌های رادیکالی را باید در زمان دیوارچینی نصب کرد. با استفاده از بست رادیکالی هبلکس می‌توان هزینه‌ها را تا 70 درصد کاهش داد. همچنین یک پروژه را در زمان کمتری انجام داد. ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کرد. نکته مهم دیگر در استفاده از بست‌های رادیکالی، ساده بودن اجرا و عدم نیاز به افراد متخصص است. این موضوع می‌تواند در هزینه‌های مربوط به نصب اثرگذار باشد.

    نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نباید بست‌ رادیکالی هبلکس را به جای نبشی استفاده کرد. به دلیل اینکه هر یک، کاربرد خاصی در ساختمان دارند و در صورتی کارایی خوبی دارند که در جایگاه مناسب خود استفاده شوند. بنابراین از به کار بردن بست رایدکالی هبلکس و نبشی به جای یکدیگر، پرهیز کنید.

    بست رادیکالی هبلکس چگونه ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می‌کند؟

    یکی از متداول‌ترین سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که مهار هبلکس چگونه ساختمان را در برابر زلزله مقاوم می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بست رادیکالی هبلکس نوعی اتصال نرم بین دیوار و ستون ایجاد می‌کند. به ‌واسطه این اتصال نرم، فشارهایی که در اثر زلزله به ستون‌ها وارد می‌شود، تا حد زیادی خنثی می‌شود. در نتیجه از بروز ترک شدید در دیوار جلوگیری می‌شود و خسارت به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

    این در حالی است که در گذشته ساختمان‌هایی که فاقد این نوع بست بودند، به سادگی با لرزه‌های ناشی از زلزله دچار ترک می‌شدند. این ترک‌ها بیشتر در دیوارها ایجاد می‌شدند و شدت بیشتری داشتند. در نهایت با وارد آمدن فشار، دیوارهای اصلی تخریب می‌شدند و به ساختمان خسارت زیادی وارد می‌شد. در نتیجه با بررسی‌ همه جوانب استفاده از این اتصال صلب هبلکس  پیشنهاد شد. با استفاده از بست رادیکالی می‌توان ساختمان را در برابر زلزله و ضربه‌های ناشی از آن مقاوم کرد.

    چگونه می‌توان بست رادیکالی و اتصالات هبلکس را به هم متصل کرد؟

    در سازه‌های بتنی باید اتصال دهنده هبلکس را با استفاده و پیچ و رول پلاک متصل کرد اما در سازه‌های فلزی، بست رادیکالی به وسیله جوش به سازه وصل می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اتصال بست رادیکالی با استفاده از میخ به بتن ستون، ممنوع است. بنابراین تنها راه اتصال بست رادیکالی هبلکس، استفاده از اتصالات پیچشی است.

    اتصالات پیچشی را می‌توان با سوراخ‌کاری، پیچ و رول پلاک، رول بولت و انکر بولت انجام داد. در نهایت باید بست رادیکالی را با استفاده از میخ 7 سانتی‌متری به بلوک هبلکس متصل کرد. لازم به ذکر است در صورتی که دیوار با بلوک هبلکس ساخته شده باشد یکپارچگی دیوار باید با استفاده از بست‌های فلزی را تامین شود. این بست‌ها بر اساس مقرارت ملی ساختمان می‌توانند هر یک رج در میان واقع شوند.

    قبل از خرید بست رادیکالی هبلکس چه نکاتی را باید درنظر گرفت!

    همانند هر محصول دیگری باید قبل از خرید بست‌های رادیکالی نیز برخی نکات را لحاظ کرد. رعایت این نکات می‌تواند خرید بهتری را برای افراد به ارمغان بیاورد. برخی از این نکات مهم در ادامه آورده شده است:

    • به جنس بست‌ها دقت کنید و کیفیت آن‌ها را بررسی کنید. بست‌های رادیکالی هبلکس باید از جنس گالوانیزه باشد تا مقاومت بالایی در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی از خود نشان دهند. اگر بست رادیکالی هبلکس از جنس گالوانیزه نبود، بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.
    • به ضخامت و وزن مهار رادیکالی هبلکس توجه کنید. بست‌های رادیکالی باید از ابعاد استاندارد تبعیت کنند. ابعاد دیگر، کارایی و اثربخشی لازم را نخواهند داشت. همچنین در صورتی که بست‌ها ضخامت کمی داشته باشند، به راحتی می‌شکنند.
    • میزان انعطاف‌پذیری بست رادیکالی هبلکس نیز یکی دیگر از مواردی است که باید آن را بررسی کرد. بست‌هایی که انعطاف کافی ندارد، انتخاب مناسبی برای خرید نیستند و دچار شکستگی می‌شوند.
    • تعداد مهار  رادیکالی هبلکس مورد نیاز خود را مشخص کنید و متناسب با آن اقدام به خرید کنید. بست‌ها در جعبه‌های 20 تا 100 عددی به بازار عرضه می‌شود اما می‌توان در صورت نیاز، تعداد بیشتری از آن را نیز سفارش داد.
    • هنگام خرید بست رادیکالی هبلکس، قیمت آن را به دقت بررسی کنید و از خرید بست‌های گران‌قیمت خودداری کنید. سعی کنید بست مورد نیاز خود را از مراکزی تهیه کنید که قیمت مناسبی برای این محصول در نظر گرفته‌اند.

    قیمت و خرید انواع بست رادیکالی با کیفیت

    قیمت بست‌های رادیکالی به عوامل مختلفی مانند قیمت ورق گالوانیزه، تعداد بست و نوسانات بازار بستگی دارد. از آنجا که بست‌های رادیکالی از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند، هر چه قیمت ورق گالوانیزه افزایش پیدا کند، قیمت مهار رادیکالی هبلکس نیز بیشتر می‌شود. همچنین تعداد بست مورد نیاز نیز در قیمت آن اثرگذار است.

    برخی از تامین کنندگان بست رادیکالی هبلکس برای افرادی که تعداد بالایی از بست را سفارش دهند، تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند. در نهایت باید گفت نوسانات بازار نیز بر روی قیمت کلیه محصولات ساختمانی و بست رادیکالی اثرگذار است. شما می‌توانید به منظور خرید بست رادیکالی هبلکس و دریافت مشاوره با کارشناسان وال مش تماس حاصل فرمایید و از قیمت به‌روز این محصول نیز مطلع شوید.

    کلام پایانی و نتیجه‌گیری

    در این مطلب با اتصال صلب هبلکس و کلیه مشخصات آن آشنا شدیم و تطابق آن با آیین‌نامه 2800 را مورد بررسی قرار دادیم. با استفاده از این محصول علاوه‌بر کاهش هزینه‌های مروبط به ساخت‌و‌ساز می‌توانید ساختمان خود را نیز مستحکم کنید و آن در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله ایمن‌سازی کنید. تجربه شما در مورد استفاده از بست‌ رادیکالی هبلکس چیست؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

    5/5 - (1 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *