خانه   /   مقالات   /   
  • مقایسه وال پست با سیستم وال مش در ساختمان
  • مقایسه وال پست با سیستم وال مش در ساختمان

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 207
    مقایسه وال پست با سیستم وال مش در ساختمان

    وال پست فلزی، یکی از انواع روش های اجرای وال پست در ساختمان است. این روش از گذشته تا به امروز در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته و تا حدی ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم کرده است. اگرچه وال پشت فلزی مرسوم می تواند با دیتیل های پیچیده و با زمان اجرای طولانی در ساختمان های مختلف اجرا شود. اما با وجود روش جدیدی به نام وال مش که مزایای بیشتری را نسبت به وال پست فلزی به همراه دارد، امروزه در بسیاری از ساختمان ها از وال مش برای مهار دیوارها در برابر زلزله استفاده می شود. مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش می تواند برای کارفرمایان و افراد متخصص در این زمینه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. به خصوص در شرایط کنونی که هم اجرای وال پست فلزی مورد تایید نظام مهندسی ساختمان است، هم اجرای وال مش.

    وال پست، یکی از انواع روش های اجرای وال پست در ساختمان است. این روش از گذشته تا به امروز در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته و تا حدی ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم کرده است. اگرچه وال پشت فلزی مرسوم می تواند با دیتیل های پیچیده و با زمان اجرای طولانی در ساختمان های مختلف اجرا شود. اما با وجود روش جدیدی به نام وال مش (wallmesh) که مزایای بیشتری را نسبت به وال پست فلزی به همراه دارد، در بسیاری از ساختمان ها از وال مش برای مهار دیوارها در برابر زلزله استفاده می شود. برای اینکه کارفرمایان بتوانند بین وال پست فلزی و وال مش، یک گزینه را انتخاب کنند؛ باید حتما این مقاله در مورد مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش را مطالعه نمایند.

    برای مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش، باید جنبه های مختلفی مورد توجه قرار گیرند. چرا که این دو روش مهار دیوارهای غیر سازه ای، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در نهایت می توان با یک مقایسه دقیق و تخصصی، متوجه شد که کدام روش برای مهار دیوارهای غیر سازه ای مطلوب تر هستند. بنابراین برای مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

    مصالح مصرفی، اولین و مهمترین تفاوت روش وال مش و وال پست فلزی مرسوم

    یکی از مهم ترین تفاوت های میان وال پست فلزی مرسوم و وال مش، مصالح مصرفی است. به منظور اجرای هر یک از روش های مهار دیوار داخلی و یا پیرامونی غیر سازه ای، نیاز به استفاده از مصالح ساختمانی گران قیمت است که هر کدام تاثیر زیادی روی مقاومت ساختمان خواهند داشت. اگرچه هم وال مش و هم وال پست برای مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده می شوند؛ اما مصالح مصرفی در هر کدام از آن ها با هم متفاوت است.

    نمای خارجی دیوار وال مش

    به منظور اجرای وال پست فلزی باید از مصالح مختلفی استفاده شود که اکثر آن ها از جنس فلز فولادی هستند. میلگردهای بستر، نبشی ها و ناودانی ها، وادارهای قائم و افقی و … از جمله مصالحی اند که به منظور اجرای وال پست فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. برای اجرای وال مش، باید از مصالح متفاوتی استفاده شود. نیازی به استفاده از مصالح فلزی مانند میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی نیست. می توان از نوار وال مش (توری فایبرگلاس یا مش فایبرگلاس)، پلاستر گچی و پلاستر سیمانی، نبشی ها یا ناودانی ها و همچنین چسب اپوکسی استفاده کرد.

    نیاز به اجرای وادار قائم و افقی در وال پست های فلزی مرسوم

    وادارهای قائم و افقی، جزء اصلی ترین بخش های وال پست های فلزی مرسوم شناخته می شوند که تاثیر زیادی روی کاهش خطر ریزش دیوارها در هنگام زلزله دارند. این وادارها در واقع کلاف های فلزی هستند که به صورت قائم و افقی در داخل دیوار مورد استفاده قرار می گیرند. این وادارها نقش بسیار مهمی را در جلوگیری از تخریب دیوارهای غیر سازه در هنگام زلزله و لرزش را برعهده دارند. بنابراین، نصب آن ها بر اساس دیتیل های اجرایی در وال پست های فلزی مرسوم ضروری است. در مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش، می توان گفت که برای اجرای وال پست های فلزی حتما نیاز به این وادارهای فلزی است؛ اما در وال مش نیازی به اجرای این وادارهای قائم و افقی نخواهد بود. کارفرمایان می توانند بدون اینکه این وادارها را در داخل دیوار اجرا کنند، مراحل اجرای وال مش را انجام دهند.

    حذف وادارهای قائم و افقی در وال مش ها، هم باعث کاهش هزینه های اجرای وال پست دیوارها می شود، هم تاثیر زیادی روی کنترل زمان دارد. چرا که در درجه اول این وادارهای فلزی از قیمت بالایی برخوردار هستند، در درجه دوم این وادارهای قائم و افقی باعث افزایش زمان اجرای وال پست های فلزی خواهند شد. از این رو حذف این دو بخش از سیستم وال پست فلزی در وال مش، می تواند مزایای زیادی را برای صاحبان ساختمان و کارفرمایان پروژه به همراه داشته باشد.

    الزام به اجرای میلگردهای بستر در وال پست های فلزی مرسوم

    میلگرد بستر یک مقطع فولادی با ضخامت حدود 4 میلی متر است. این میلگردها به صورت آج دار طراحی شده اند و می توانند در داخل دیوارهای آجری و سیمانی مورد استفاده قرار گیرند. وظیفه اصلی میلگردهای بستر، مهار دیوارهای بتنی و آجری در برابر لرزش و ریزش ساختمان است. به همین خاطر لازم است که آن ها بر اساس دیتیل های اجرایی خاص در محل اجرا شوند.

    اجرای میلگرد بستر در وال پست های فلزی مرسوم بر اساس نقشه های اجرایی ضروری است. این میلگردها به دلیل اینکه در محیط های مرطوب قرار می گیرند، باید مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته باشند. به طوری که امکان اجرای میلگردهای بستر بدون پوشش ضد زنگ وجود ندارد. همین موضوع باعث شده تا قیمت خرید میلگردهای بستر آج دار در وال پست های فلزی مرسوم افزایش پیدا کند.

    در مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش از این جنبه، باید بگوییم که استفاده از میلگردهای بستر در وال پست های فلزی ضروری است. اما برای اجرای وال مش نیازی به میلگردهای بستر نبوده و اجرای وال مش با کمک مش فایبرگلاس و پلاستر کافیست. بنابراین، حذف میلگردهای بستر در وال مش ها باعث کاهش هزینه اجرای آن ها می شود و می تواند تاثیر زیادی روی کنترل زمان اجرای پروژه داشته باشد. از طرفی به دلیل اینکه میلگردهای بستر باید طبق دیتیل های خاصی اجرا شوند، حتما می بایست با کمک نیروهای متخصص مورد استفاده قرار گیرند/ این موضوع روی هزینه های اجرای پروژه موثر خواهد بود.

    وال مش: بهترین راهکار برای مهار دیوار غیر سازه ای در ساختمان های بدون وال پست

    متاسفانه یکی از دلایلی که باعث شده بود در زلزله کرمانشاه شاهد خسارات جانی و مالی زیاد باشیم، عدم مهار دیوارهای خانه های نوساز و قدیمی بود. در واقع اکثر اسکلت ساختمان ها به صورت سالم پس از زلزله باقی مانده بودند، ولی دیوارها به راحتی و در اثر زمین لرزه فرو ریختند. اگر وال پست های فلزی در این ساختمان ها به صورت اصولی اجرا شده بودند، می توانستیم حداکثر مقاومت را در آن ها مشاهده کنیم.

    فارغ از این موضوع یک محدودیت بزرگ برای اجرای وال پست های فلزی در ساختمان ها وجود دارد. این وال پست ها زمانی می توانند در یک ساختمان اجرا شوند که از قبل برای آن ها برنامه ریزی شده باشد. چرا که امکان اجرای آن ها بدون وال پست در ساختمان وجود ندارد و حتما باید وادارهای قائم و افقی و میلگردهای بستر با شرایط خاصی در داخل دیوار نصب شده باشند. همین موضوع باعث شده تا نتوانیم وال پست های فلزی و مرسوم را برای ساختمان های قدیمی اجرایی کنیم.

    تقاطع دو دیوار در وال مش

    بهترین راهکار برای مهار دیوار غیر سازه ای در ساختمان های بدون وال پست، تخریب دیوار و اجرای وال پست نیست! می توان با سیستم وال مش، بدون اینکه نیازی به تخریب دیوارها برای نصب وال پست باشد وال مش ها را اجرایی کرد. بنابراین، در ساختمان هایی که دیوار از قبل ساخته شده است، می توان از وال مش استفاده کرد. اما امکان استفاده از وال پست های فلزی وجود ندارد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که ساختمان از قبل ساخته شده باشد و حالا نیاز به مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله وجود داشته باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله “مقاوم سازی و مهار دیوار بدون وال پست با روش وال مش” را مطالعه کنید.

    سرعت بالای مهار دیوار در روش وال مش در مقایسه با وال پست های فلزی مرسوم

    سرعت اجرای پروژه های ساختمانی هم برای صاحبان ساختمان ها و هم برای کارفرمایان پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چقدر سرعت اجرای پروژه پایین تر باشد، هزینه اجرایی نیز بالاتر می رود. چرا که نیاز به استخدام نیروهای کار در زمان بیشتری است و حتما لازم است که متخصصین زیادی در محل پروژه حضور داشته باشند. از طرفی طولانی شدن زمان اجرای پروژه، می تواند باعث نامناسب شدن شرایط اجرایی پروژه در فصول مختلف شود. به طوری که در برخی از موارد کارفرمایان مجبور می شوند که مدت زمان خاصی پروژه را متوقف کنند.

    این موضوعات را ذکر کردیم تا با این جنبه مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش بپردازیم. به طور کلی، برای اجرای روش های مهار دیوارهای غیر سازه ای و مهار دیوارها در برابر زلزله، نیاز به صرف زمان است. اما زمانی که برای اجرای وال پست فلزی مرسوم در ساختمان صرف می شود، بسیار بیشتر از زمانی است که برای اجرای وال مش در ساختمان ها صرف خواهد شد. این موضوع یکی از دلایل اصلی جایگزین شدن وال پست فلزی مرسوم با وال مش است. چرا که عملا بسیاری از مراحل مربوط به اجرای وال پست فلزی نباید برای اجرای وال مش انجام شوند. حذف برخی از متریال های فلزی برای اجرای سیستم وال مش نیز دلیلی برای کاهش زمان اجرای پروژه می باشد. در هر صورت شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که وال مش ها در مقابل اینکه دیتیل های اجرایی ساده تری دارند، می توانند مهار دیوارها را به بهترین شکل انجام دهند. بنابراین، نیازی نیست که نگران این موضوع باشید.

    کاهش چشمگیر هزینه نصب و اجرای وال پست در ساختمان به روش وال مش

    همواره کارفرمایان و صاحبان پروژه های ساختمانی به دنبال روشی هستند تا بدون اینکه به عملکرد و کیفیت ساختمان آسیبی وارد کنند، هزینه های پروژه را کاهش دهند. وال پست های فلزی به دلیل داشتن متریال های فلزی گران قیمت هزینه اجرای نسبتا زیادی دارند. از طرفی نوسان قیمت برای مصالحی که قرار است در هنگام اجرای وال پست فلزی مورد استفاده قرار گیرند، بسیار زیاد است. کاهش چشمگیر هزینه نصب و اجرای وال پست در ساختمان با کمک وال مش، مهم ترین جنبه مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش است. همانطور که در بخش های قبلی مقاله اشاره کردیم، وال پست های فلزی نیاز به مصالح فلزی گران قیمت از جمله وادارهای قائم و افقی دارند. همچنین لازم است که برای اجرای آن ها از میلگردهای بستر استفاده شود. همه این مصالح از جنس فولاد هستند که باید با قیمت روز بازار خریداری شوند و عمدتا قیمت بالایی نیز دارند.

    اتصال نوارهای وال مش روی دیوار

    کاهش هزینه های نصب و اجرای وال پست در ساختمان به روش وال مش به دلیل حذف این متریال ها است. دیگر نیازی به تهیه این متریال های گران قیمت نیست و می توان با مصالح فلزی ارزان قیمت نیز مراحل نصب و اجرای وال پست فلزی را انجام داد. این یک جنبه برای کاهش چشمگیر هزینه اجرای وال مش است. از طرف دیگر به دلیل اینکه می توان با نیروهای کار نیمه ماهر نیز مراحل اجرای وال پست را انجام داد، می توان گفت که هزینه های نصب وال مش نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. جهت دریافت بیشتر در ارتباط با خزینه وال مش پیشنهاد می کنیم مقاله “قیمت وال مش چقدر است؟” را مطالعه کنید.

    حذف دیتیل های پیچیده اجرای وال پست فلزی مرسوم

    به منظور اجرای وال پست فلزی مرسوم، نیاز است که دیتیل های پیچیده ای مورد توجه اکیپ متخصص باشند. در واقع هر یک از بخش هایی که در هنگام اجرای وال پست فلزی، اجرا می شوند دارای جزئیات خاصی هستند که توجه به آن ها بسیار حائز اهمیت است. حذف جزئیات اجرایی پیچیده وال پست های فلزی مرسوم، به لطف وال مش یکی از مهم ترین مزایای وال مش نسبت به وال پست های فلزی است. بنابراین، در مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش از نظر سختی اجرا، می توانیم بگوییم که وال مش ها بسیار ساده تر از وال پست های فلزی اجرا می شوند. فقط کافیست که توری های فایبرگلاس با دو لایه پلاستر روی دیوار قرار بگیرند تا مراحل مهار دیوارهای غیر سازه ای به اتمام برسد. دیگر نیازی به اجرای میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی برای مهار دیوارها نخواهد بود.

    حذف دیتیل های پیچیده برای اجرای وال مش باعث شده تا بتوانیم این روش مهار دیوار را با کمک اکیپ نیمه ماهر نیز انجام دهیم. بنابراین، نیازی نیست که مهندسین ساختمان سازی و اکیپ ماهر در محل پروژه حضور داشته باشند تا مراحل مختلف وال پست مش را انجام دهند. می توان با همان اکیپ نیمه ماهر که در زمینه پلاسترکشی تجربه دارند، مراحل اجرای وال مش را انجام داد. این موضوع باعث کاهش هزینه های اجرای پروژه و زمان آن نیز خواهد شد.

    بهینه شدن طراحی ساختمان با روش وال مش

    یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در هنگام طراحی ساختمان به آن توجه شود، وزن و بار وارد شده به ساختمان است. هر چقدر سنگینی مصالحی که برای ساخت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، بیشتر باشد؛ مقاومت ساختمان در برابر زلزله کاهش پیدا می کند. از طرفی سنگین بودن مصالح ساختمانی باعث ایجاد خسارات جانی بسیاری در مردم در حین زلزله و فرو ریختن ساختمان می شود. همین موضوع باعث شده تا مهندسین ساختمان سازی به دنبال روش هایی باشند تا بتوانند نیاز خود را به استفاده از مصالح فلزی و سنگین برطرف کنند.

    وال پست فلزی اگرچه از یک جنبه باعث مهار دیوارهای غیر سازه ای می شود، اما از جنبه دیگر تاثیر زیادی روی افزایش بار مرده به ساختمان دارد. چرا که نیاز به استفاده از مصالح فلزی از جمله میلگردهای بستر، وادارهای قائم و افقی و بسیاری از مصالح فلزی سنگین و گران قیمت دارند. این موضوع باعث می شود که بار مرده به ساختمان با اجرای وال پست فلزی مرسوم افزایش پیدا کند و مشکلات زیادی در ساختمان به وجود آید.

    بهینه شدن طراحی ساختمان با روش وال مش، یکی از مهم ترین مزایای وال مش محسوب می شود. وال مش ها با مصالح ساختمانی سبک وزن طراحی می شوند و نیازی به استفاده از وال پست برای آن ها نیست. بنابراین، بار مرده وارد شده به ساختمان با کمک وال مش کاهش پیدا می کند. این در حالی است که عملکرد مهار دیوارهای غیر سازه ای با روش وال مش بهتر از وال پست های فلزی می باشد. بنابراین، در مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش از نظر بار مرده می توانیم بگوییم که وال پست های فلزی بار مرده زیادی را به ساختمان وارد می کنند. ولی وال مش ها به دلیل نداشتن وزن زیاد باعث کاهش بار مرده ساختمان نیز می شوند.

    وال مش، بهترین جایگزین وال پست فلزی مرسوم

    مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش می تواند برای کارفرمایان و افراد متخصص در این زمینه اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. به خصوص در شرایط کنونی که هم اجرای وال پست فلزی مورد تایید نظام مهندسی ساختمان است، هم اجرای وال مش. در این مقاله سعی کردیم که اطلاعات جامعی را در مورد مقایسه وال پست فلزی مرسوم و وال مش به شما ارائه کنیم. هزینه اجرا، بار وارد کرده به ساختمان، مصالح ساختمانی مورد استفاده، سرعت اجرا و … از جمله تفاوت هایی اند که در میان وال پست فلزی و وال مش وجود دارند. برای یک جمع بندی کلی می توانیم متوجه شویم که وال مش ها جایگزین خوبی برای وال پست فلزی و قدیمی در ساختمان‌ها هستند. مزایای وال مش ها را نسبت به وال پست در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم. بنابراین دیگر نیازی به توضیح در این مورد نیست.

    بنابراین، در حال حاضر با مورد تایید بودن وال مش در استاندارد ساختمان سازی و نظام مهندسی ساختمان، این روش مهار دیوارها روشی هوشمندانه و بهتر از سایر روش ها است. بنابراین، توصیه اکید ما این است که به جای صرف هزینه جهت اجرای وال پست های فلزی، اقدام به اجرای وال مش با اکیپ نیمه ماهر نمایید.

    5/5 - (3 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *