خانه   /   مقالات   /   
  • نوار وال مش چیست؟
  • نوار وال مش چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 1 نظر
    • شناسه مقاله: 113
    نوار وال مش چیست؟

    امروزه وال مش جایگزین وال پست های فلزی شده و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین اعضای سیستم وال مش را نوار وال مش یا توری فایبرگلاس تشکیل می دهد. به طور کلی انواع نوار وال مش مورد استفاده در اجرای سیستم وال مش را می توان به دو نوع AR-glass و E-glass تقسیم بندی نمود. اگر می خواهید در محیط های قلیایی از سیستم وال مش استفاده کنید، بهتر است نوار وال مش از جنس فایبرگلاس AR را انتخاب کنید.

    وال پست از جمله محصولاتی است که در چند دهه اخیر به عنوان عنصری برای مهار دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. وال پست ها اجزای غیر سازه ای بوده و به یکپارچه سازی دیوارها و مهار آن ها کمک می کند. این موضوع منجر به افزایش مقاومت و استحکام دیوارها شده و نیروهای ناشی از زلزله و وزش بادهای شدیدرا مهار می نماید. از طرفی وال پست های فلزی در پیشگیری از آسیب های زلزله و سایر عوامل محیطی نقش بسیار موثری دارند.

    امروزه وال مش جایگزین وال پست های فلزی شده و به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. پس از زلزله اخیر در کرمانشاه مهندسان متوجه شدند که وال پست ها استحکام لازم را ندارند و نمی توانند به خوبی از ساختمان ها محافظت نمایند. از مهم ترین معایب این وال پست های فلزی که توسط وال مش ها برطرف شده است، می توان به ضعف اتصالات، زمانبر بودن اجرا و همچنین طراحی و اجرای سخت و پیچیده اشاره نمود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نوار وال مش و دلایل استفاده از آن به طور کامل آشنا کنیم.

    مهار دیوار پیرامونی و داخلی در ساختمان به روش وال مش

    استفاده از سیستم وال مش یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای نوین به منظور مهار دیوارهای غیر سازه ای است. نوار وال مش مورد استفاده در این روش روی دیوارها قرار گرفته و از دیوار در برابر فشارهای لرزه ای محافظت می نماید. روی این نوارها با استفاده از پلاستر سیمانی و یا پلاستر گچی پوشانده می شود که به افزایش توانمندی وال مش کمک می کند. به همین دلیل است که امروزه سیستم وال مش (wall mesh) جایگزین بسیار مناسبی برای وال پست های فلزی و سنتی محسوب می شود.

    سیستم وال مش

    نوار وال مش نوعی کلاف است که می تواند دیوارهای غیر سازه ای را کنترل نماید و نیروهای وارده بر دیوارها را مهار کند. وال مش از جدیدترین روش های مهار دیوار غیر سازه ای می باشد که امروزه با استقبال بی نظیری مواجه شده است. مش فایبرگلاس به صورت توری عمل کرده و در افزایش مقاومت سازه نیز نقش بسیار موثری دارد. از طرفی توری بودن مش فایبرگلاس موجب می شود تا دیوار انسجام بیشتری داشته باشد و در برابر ترک خوردگی مقاوم تر عمل کند. به همین دلیل از اسکلت ساختمان در برابر عوامل جوی و محیطی محافظت کرده و موجب می شود تا ساختمان دچار آسیب دیدگی جدی نشود.

    سیستم وال مش به شکل نواری اجرا شده و برای وادارهای عمودی بسیار کاربردی و مناسب است. قیمت مناسب وال مش در کنار توانمندی بالای آن موجب شده تا امروزه در اکثر پروژه های ساختمان سازی از وال مش برای افزایش مقاومت دیوارهای غیر سازه ای استفاده شود. البته فراموش نکنید که برای رسیدن به نتیجه دلخواه و حفظ کیفیت عملکرد این سیستم باید نوار وال مش فایبرگلاس و پلاسترها به طور اصولی و مطابق با ضوابط اجرا شوند.

    نوار وال مش مهمترین عضو سیستم وال مش

    یکی از مهم ترین اعضای سیستم وال مش را نوار یا توری فایبرگلاس تشکیل می دهد. بنابراین کیفیت بالای این مش ها می تواند از ترک خوردگی دیوار پیشگیری کرده و مقاومت آن را در برابر فشار و لرزش افزایش دهد. مش فایبرگلاس نوعی توری از جنس کامپوزیت شیشه است که از مقاومت مناسبی در برابر شرایط قلیایی برخوردار می باشد. استفاده از این توری ها در سطح دیوارهای غیر سازه ای می تواند نقش بسیار موثری در مهار این دیوارها داشته باشد. همچنین در کاهش فشار و بالا بردن استحکام سازه نیز بسیار موثر است. مقاومت کششی بالا، توانایی چسبندگی فوق العاده و انعطاف پذیری زیاد از دیگر ویژگی های مش فایبرگلاس می باشند.

    مش فایبرگلاس به عنوان توری بسیار کاربردی در ساخت و ساز شناخته می شود و می تواند جایگزین فوق العاده ای برای وال پست های فلزی و سنتی باشد. مقاومت بالای این مش ها در برابر خوردگی و مواد اسیدی موجب افزایش طول عمر آن ها می شود. همچنین به دلیل کیفیت بالای چسبندگی توری های فایبرگلاس به راحتی می توان آن ها را برای مهار انواع دیوارهای سیمانی، آجری، بلوکی و غیره مورد استفاده قرار داد. قیمت مقرون به صرفه و سهولت در نصب این مش ها از دیگر مشخصه های نوارهای وال مش شناخته می شوند.

    انواع نوار وال مش مورد استفاده در روش وال مش کدام است؟

    به طور کلی انواع نوار وال مش مورد استفاده در اجرای سیستم وال مش را می توان به دو نوع مش AR-glass و توری فایبرگلاس E-glass تقسیم بندی نمود. ابعاد چشمه، گرماژ و مشخصات مکانیکی این نوارها با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی مش های فایبرگلاس با توجه به کاربردی که دارند با ویژگی های متفاوتی در بازار عرضه می گردند. مهم ترین و پرکاربردترین مش ها با ابعاد چشمه 5*5، 4*4، 3*3، 8*8 و 10*10 میلیمتر به بازار عرضه می شوند. این مش ها معمولا با گرماژ 45- 55- 6-75- 110- 120 و همچنین 160 گرم بر متر مربع تولید می گردند.

    مهار دیوار با استفاده از نوار‌های فایبرگلاس به همراه پلاستر مخصوص

    با توجه به محل استفاده از مش فایبرگلاس می توانید مناسب ترین نوع، ابعاد چشمه و گرماژ را انتخاب نمایید. به طور مثال اگر می خواهید در محیط های قلیایی از سیستم وال مش استفاده کنید، بهتر است توری فایبرگلاس AR با گرماژ 100 گرم بر متر مربع را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که ابعاد چشمه نیز با توجه به مقاومت دیوار تعیین می شود. هر چقدر دیوار به قدرت مهار بیشتری نیاز داشته باشد، باید از مش با ابعاد چشمه کوچک تر استفاده نمود.

    مهمترین مزایای نوار وال مش کدام است؟

    سیستم وال مش از جدیدترین مدل از وال پست می باشد که امروزه در اکثر ساخت و سازهای ساختمانی جایگاه مناسبی را به خود اختصاص داده است. نوارهای وال مش از مزایای فوق العاده ای برخوردار می باشند و همین موضوع منجر به محبوبیت آن ها در ساختمان سازی شده است. این مزایا عبارتند از:

    • امکان حذف تمامی وادارها هنگام استفاده از سیستم وال مش از ابتدایی ترین مزایای آن است. این ویژگی موجب می شود تا هزینه های نصب و اجرای سیستم وال مش به میزان قابل توجهی کاهش یابد. همچنین سرعت اجرای وال مش ها را به شدت افزایش می دهد.
    • هنگام استفاده از وال مش نیازی به نصب میلگردهای بستر نیست. این موضوع نیز باعث شده تا در هزینه و زمان نصب وال مش ها صرفه جویی شود.
    • سرعت اجرای سیستم وال مش بیشتر از وال پست فلزی است و همچنین روند اجرا راحت تر انجام می شود.
    • سهولت در اجرای سیستم وال مش موجب شده تا هزینه دستمزد اجرای آن نیز کاهش یابد.
    • سیستم وال مش را می توان در تمامی ساختمان های قدیمی و جدید اجرا نمود. از طرفی این سیستم در ساختمان هایی که فاقد وال پست هستند نیز قابل اجرا می باشد.
    • سیستم وال مش از حرکت خارج از صفحه دیوار نیز جلوگیری کرده و از سازه ساختمان در مقابل عوامل محیطی مخرب حفاظت می نماید.
    • پیشگیری از ترک خوردگی دیوار و وزن بسیار سبک آن نسبت به وال پست های سنتی از دیگر مزایای وال مش محسوب می شود.
    • مناسب برای ترمیم شکاف ها، تثبیت مواد عایق، مقاومت کششی بالا و سازگاری با انواع مصالح ساختمانی نیز از مزایای وال مش ها محسوب می شوند.

    تفاوت نوار وال مش معمولی یا E-glass و نوار وال مش مقاوم به قلیا (AR) چیست؟

    نوار وال مش AR گران ترین نوع توری فایبرگلاس در سیستم وال مش است که از مزایای فوق العاده ای برخوردار است. از مهم ترین مزایای این توری ها می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و مقاومت قلیایی بسیار بالا اشاره نمود. از طرفی این نوارها از استحکام کششی فوق العاده، مقاومت الکتریکی و انعطاف پذیری و قابلیت چسبندگی بالا نیز برخوردار می باشند. از مهم ترین کاربردهای نوارهای وال مش AR می توان توانایی یکپارچه سازی دیوار با استفاده از انواع پلاسترها  را معرفی نمود. به طور کلی این نوارها به دلیل استحکام بالا در محیط های قلیایی کاربردهای فراوانی دارند.

    نوار وال مش E-glass یا معمولی نیز از مقاومت کافی و مجاز در برابر شرایط محیطی و جوی برخوردار است. اما نکته قابل توجه در رابطه با این نوع توری فایبرگلاس مقاومت کم آن در محیط های قلیایی می باشد. این توری ها نسبت به نوارهای فایبرگلاس AR قیمت مناسب تری دارند. اما باید توجه داشته باشید که این توری ها در محیط های قلیایی از مقاومت و طول عمر کمی برخوردار هستند. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است در محیط های قلیایی حتما از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا (AR) استفاده شود و در محیط هایی که شرایط قلیایی ندارند توری E-glass مورد استفاده قرار گیرد.

    نوار وال مش با کیفیت دارای کدام ویژگی ها است؟

    همانطور که گفته شد چند سالی می شود که سیستم وال مش جایگزین وال پست های فلزی شده و این موضوع با استقبال بی نظیری نیز مواجه شده است. اما توجه داشته باشید که افراد سودجو از این موضوع غافل نشده اند و محصولات بی کیفیت را به بازار عرضه نموده اند. بنابراین برای اینکه تشخیص دهید نوار یا توری وال مش از کیفیت بالایی برخوردار است یا خیر بهتر است ویژگی های آن را بشناسید. از مهم ترین ویژگی های نوار وال مش باکیفیت می توان به موارد زیر اشاره داشت.

    مهار در کف با استفاده از نبشی های گالوانیزه

    • سهولت در نصب و عدم نیاز به مهارهای افقی برای نصب روی دیوار
    • مقاومت بسیار بالا در برابر کشش و محیط های قلیایی
    • پیشگیری از ترک خوردگی دیوارها و تجمع ملات روی سطح دیوار
    • طول عمر بالا نسبت به وال پست های فلزی
    • سازگاری با انواع پلاسترهای گچی و پلاستر سیمانی
    • مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی
    • سازگار با تمامی سازه های بلوکی، سیمانی، آجری و …
    • عدم نیاز به هشتی گیر در تقاطع دیوارها برای اجرای سیستم وال مش
    • وزن سبک و نشان استاندارد سازمان نظام ساختمان

    قیمت هر متر مربع نوار وال مش چقدر است؟

    به طور کلی هزینه اجرای سیستم وال مش بسیار مقرون به صرفه تر از وال پست های فلزی است. به همین دلیل است که امروزه این سیستم بهترین جایگزین برای وال پست های فلزی شناخته می شود. با این وجود عوامل متعددی وجود دارند که می توانند در تعیین قیمت نوار وال مش موثر باشند.

    • نوع و جنس نوار وال مش
      نوع و جنس نوار وال مش از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت آن است. پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد که نوارهای وال مش در دو نوع فایبرگلاس AR و E-glass قابل استفاده می باشند. معمولا توری فایبرگلاس AR به دلیل مقاومت قلیایی بالایی که دارد از قیمت بیشتری نیز برخوردار است. از طرفی توری های معمولی در برابر محیط قلیایی مقاوم نیستند و قیمت کمتری دارند.
    • ابعاد چشمه نوار وال مش
      از دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت هر متر مربع نوار وال مش می توان به ابعاد چشمه نوار اشاره نمود. هر چقدر ابعاد چشمه نوار کوچک تر باشد، نشان دهنده مقاومت و تاثیرگذاری بیشتر آن روی مهار دیوار می باشد. به همین دلیل با کوچک تر شدن ابعاد چشمه توری وال مش، قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.
    • گرماژ نوار وال مش
      گرماژ نوار وال مش نیز از پارامترهای بسیار مهمی می باشد که هنگام تهیه وال مش باید در نظر گرفته شود. از طرفی گرماژ یا وزن پایه توری وال مش در تعیین قیمت آن نیز نقش بسیار موثری دارد. قطعا هر چقدر وزن نوار افزایش پیدا کند، مقاومت و استحکام توری نیز بیشتر شده و قیمت آن افزایش می یابد. به طور کلی در روش سرتاسری بهتر است مش با گرماژ 40 گرم بر متر مربع را انتخاب نمود. همچنین برای سیستم وال مش در روش نواری به مش هایی با گرماژ 100 گرم بر متر مربع نیاز است.

    مهار دیوار با نوار وال مش چگونه است؟

    یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت سیستم وال مش در میان مهندسان و پیمانکاران سهولت و سرعت بالا در اجرای آن است. به طور کلی اگر اجرای وال مش توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود به راحتی می توان در کمترین زمان ممکن کار مهار دیوار را انجام داد. مراحل مهار دیوار با استفاده از نوار وال مش به شرح زیر است.

    • اجرا لایه اول پلاستر وال مش
      برای اجرای نوار وال مش در ابتدا نیاز است تا یک لایه پلاسترکشی انجام گردد. پلاستر می تواند با توجه به نیازهای پروژه به صورت گچی و یا سیمانی انتخاب شود. در صورت استفاده از توری یا مش فایبرگلاس AR بهتر است از پلاستر سیمانی استفاده نمایید. همچنین هنگام استفاده از توری فایبرگلاس E-glass پلاستر گچی انتخاب مناسب تری می باشد. پس از تعیین نوع پلاستر باید سطح دیوار مورد نظر را به طور کامل پلاسترکشی کرد. فراموش نکنید که پلاستر مانند اندود زیرین کار عمل کرده و نقش بسیار موثری در میزان چسبندگی توری فایبرگلاس روی سطح دیوار دارد. بنابراین رعایت اصول پلاسترکشی و پوشش کامل سطح دیوار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
    • نصب نوار وال مش بر روی دیوار به صورت نواری و یا سرتاسری
      در مرحله بعدی نیاز است با توجه به نقشه های اجرایی مشخص نمایید که قرار است نوار وال مش چه صورت (سرتاسری یا نواری) نصب شود. سپس نوارها یا همان توری فایبرگلاس را در عرض های مورد نظر برش داده و روی سطح مورد نظر نصب نمود. برای اتصال توری فایبرگلاس می توان از میخ، چسب و … استفاده نمود. این مرحله نیز باید کاملا اصولی و با دقت بالا انجام شود.
    • مهار نوار وال مش با پروفیل نبشی و یا ناودانی به سقف و تیر
      در این مرحله از اجرای نوار وال مش با استفاده از پروفیل ناودانی و نبشی باید لبه های وال مش را مهار کرد. برای مهار پروفیل وال مش نیز در سقف و تیر می توان از چسب اپوکسی استفاده نمود. این چسب در تثبیت پروفیل های ناودانی و نبشی در لبه های دیوار نقش بسیار موثری دارد.
    • اجرا لایه دوم پلاستر وال مش
      مرحله آخر مهار دیوار با نوار وال مش نیز مربوط به پلاسترکشی دوم است. برای اینکه توری فایبرگلاس به خوبی روی دیوار تثبیت شود، باید یک لایه دیگر پلاستر روی توری کشیده شود. این پلاستر باید مشابه لایه اول باشد و در هر دو لایه از یک نوع پلاستر استفاده شود. فراموش نکنید که دقت بالا در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و در افزایش طول عمر سیستم وال مش نقش بسیار موثری دارد.

    متره و برآورد نوار وال مش توسط کارشناسان شرکت وال پست مش

    یکی از مهم ترین دغدغه های کارفرمایان نحوه محاسبه دقیق میزان نوار وال مش در پروژه و برآورد هزینه های آن است. به طور کلی متره و برآورد مصالح و متریال های مورد استفاده در ساخت و ساز می تواند در تعیین سود و زیان کارفرمایان و پیمانکاران نقش بسیار زیادی داشته باشد. کارشناسان شرکت وال پست مش این موضوع را برای پیمانکاران راحت کرده است. مجریان فعال در حوزه ساخت و ساز به راحتی می توانند نقشه وال مش را در اختیار کارشناسان پلی می قرار داده و میزان نوار وال مش مورد استفاده در پروژه را به دست آورند. کارشناسان با بررسی موارد زیر میزان نوار وال مش و هزینه اجرای آن را در اختیار کارفرمایان قرار می دهند.

    • نحوه اجرای وال مش (سرتاسری یا نواری)
    • نوع توری فایبرگلاس (AR یا E-glass)
    • مقدار مواد مصرفی و نوع آن ها مانند چسب و رزین اپوکسی
    • نوع و مقدار پلاستر (سیمانی یا گچی)
    • طول و ارتفاع دیوار برای تعیین سطح کار
    • ابعاد، گرماژ و وزن نوار وال مش
    5/5 - (4 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    1 نظر

    1. 142
      1402/09/22 ناصری پاسخ

      باسلام اجرای وال مش باکیفیت خوب برای سنگ نما که دراکثر موارد ازبدنه ساختمان جداشده وفرو میریزندهم امکانپذیر میباشد ؟ودراینصورت ازچه نوع توری ومصالحی برای اجرا میبایستی استفاده نمود

    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *