خانه   /   مقالات   /   
  • نکاتی که قبل از خرید وال مش باید بدانید
  • نکاتی که قبل از خرید وال مش باید بدانید

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 14 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 435
    نکاتی که قبل از خرید وال مش باید بدانید

    وال مش یکی از روش‌های مهم در مقاوم‌سازی دیوارها و افزایش استحکام سازه‌ها است. انتخاب و نصب وال مش نیازمند توجه به عوامل مختلفی است که می‌تواند بر کیفیت و هزینه پروژه تأثیرگذار باشد. در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر در خرید و نصب وال مش خواهیم پرداخت. نوع و جنس وال مش : نوع و جنس وال مش انتخابی مهم در هزینه پروژه است. وال مش‌ها از دو نوع پلاستر گچی و پلاستر سیمانی ساخته می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانند از نوارهای مش مختلفی مانند E-glass و AR ساخته شوند که هر کدام ویژگی‌های مختلفی دارند و بر اساس نیاز پروژه باید انتخاب شوند. ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی : ابعاد و نوع پروفیل نبشی و ناودانی مورد استفاده در وال مش نیز بر هزینه پروژه تأثیرگذار هستند. پروفیل‌های نبشی با توجه به ابعاد و نیازهای پروژه انتخاب می‌شوند. مقدار چسب اپوکسی : مقدار چسب اپوکسی مورد استفاده در نصب وال مش نیز می‌تواند بر هزینه پروژه اثرگذار باشد. چسب اپوکسی باید با کیفیت مناسبی انتخاب شود تا نصب به درستی صورت گیرد. کاربردهای وال مش: وال مش در انواع پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله ساختمان‌های فولادی، بتنی، سوله‌ها و بیمارستان‌ها. نوع پروژه و نیاز به مقاوم‌سازی دیوارها می‌تواند تأثیرگذار باشد. در نهایت، توجه به این عوامل و انجام تحقیقات کافی قبل از شروع پروژه می‌تواند به انتخاب بهترین گزینه‌ها برای خرید و نصب وال مش و کاهش هزینه‌ها کمک کند. انتخاب مواد با کیفیت و همکاری با تیم‌های متخصص نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

    خرید وال مش و اجرای صحیح آن می تواند تضمین کننده ایمنی بخش های مختلف ساختمان در برابر نیروهای جانبی باشد. اولین مسئله ای که در رابطه با ایمنی ساختمان ها لازم است بدان توجه شود مبحث زلزله است. همان طور که می دانید وقوع این حادثه طبیعی سبب بروز خسارت های جبران ناپذیر در ساخت و سازهای با طراحی نامناسب و غیر اصولی می شود. بر همین اساس، یک سری اصول و دستورالعمل‌ها در قالب آیین‌نامه‌ایمنی ساختمان گردآوری و تدوین شده‌اند. این اصول و دستورالعمل‌ها می‌توانند به استحکام سازه‌ها و افزایش مقاومت آنها در برابر زلزله و عوامل طبیعی کمک بسیاری نمایند.

    مهار دیوار با وال مش

    یکی از این دستورالعمل ها الزام اجرای وال مش در ساختمان سازی به ویژه در طراحی دیوارهای غیرسازه بوده که امروزه اجرای آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این روش علاوه بر تقویت دیوارهای ساختمان سبب افزایش سرعت تیم اجرایی و کاهش هزینه ها می شود. در این مقاله، به کاربردها و عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمام شده وال مش پرداخته و نکات قبل از خرید آن را بررسی می‌کنیم.

    وال مش نسل جدید وال پست: خرید وال مش

    امروزه از وال مش به عنوان نسل نوین وال پست ها یاد می شود و دلیل آن نیز می تواند مزایای بسیار این روش نسبت به روش وال پست های سنتی و مرسوم باشد. در حالت کلی از روش وال مش و وال پست جهت یکپارچگی بیشتر دیوارها و اتصال ایمن آنها به چارچوب اصلی ساختمان استفاده می شود که با این کار مقاومت دیوارها در برابر عوامل طبیعی مانند باد و زلزله افزایش می یابد. همان طور که می دانید صنایع مختلف با پیشرفت علم و تکنولوژی دست خوش تغییر شده و به مرور زمان توسعه پیدا می کنند که صنعت ساختمان سازی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

    از آنجایی که کمک به استحکام و یکپارچگی دیوارها در سازه از اهمیت بالایی برخوردار است، طراحان ساختمان به این نتیجه دست یافته اند که روش نوین وال مش می تواند جایگزین مناسب و ایده آلی برای روش های قدیمی مهار دیوار باشد.

    چرا استفاده از وال مش امروزه سرعت چشمگیری پیدا کرده است؟

    استفاده از وال مش به جای وال پست های فلزی و بتنی که به صورت مرسوم مورد استفاده قرار می گیرند از مزایای بیشتری برخوردار هستند که سبب شده این روش در صنعت ساختمان سازی و ایمنی سازه ها به صورت چشمگیر مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مزایای خرید وال مش و اجرای آن یکپارچگی و انسجام بیشتر دیوارها در مقایسه با روش وال پست بوده که علاوه بر افزایش مقاومت دیوارها در برابر خرابی و ریزش از ترک خوردگی و تغییر شکل آنها نیز جلوگیری می کند. این انسجام و یکپارچگی بالای دیوارهای وال مش در شرایط آزمایشگاهی و به صورت شبیه سازی شده اثبات شده است.

    مزیت دیگر خرید وال مش و اجرای آن، نصب آسان این سیستم بوده که با کمک یک تیم اجرایی نیمه حرفه ای نیز می توان فرایند نصب آن را انجام داد. همچنین سرعت کار اجرایی در روش وال مش در مقایسه با روش وال پست بسیار بالا بوده که از دلایل آن می توان به حذف اجرای تیرک ها، میلگرد بستر، وادارها و نبشی‌های فلزی در این روش اشاره کرد. اجرای این مراحل در روش وال پست زمان بر بوده و نیازمند یک تیم اجرایی حرفه ای است.

    اجرای دیوار متقاطع در وال مش

    مصالح مورد استفاده در روش وال مش در مقایسه با روش وال پست سبک تر بوده و حمل آسان تری دارند. همچنین این مصالح به دلیل ساختار و نوع مواد مصرفی، در کنار حفظ کیفیت از قیمت پایین تری نیز برخوردار هستند. به طور کلی می توان گفت که اجرای وال مش در ساختمان به جای وال پست های قدیمی با کاهش 30 الی 40 درصدی هزینه ها همراه است.

    عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده در خرید وال مش

    همان طور که اشاره کردیم قیمت وال مش در مقایسه با وال پست پایین بوده و دلیل آن به نوع مصالح مورد استفاده در روش وال مش برمی گردد. با این وجود عوامل و فاکتورهای مختلفی چون برند تولید کننده وال مش، جنس نوار وال مش، وزن نوار، ابعاد چشمه، جنس پلاستر، ابعاد نبشی و مقدار چسب اپوکسی مورد استفاده نیز می تواند بر قیمت تمام شده وال مش تأثیرگذار باشند که در این بخش به بررسی آنها خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

    جنس نوار وال مش

    نوارهای وال مش معمولاً در دو مدل مش فایبرگلاس AR و توری فایبرگلاس E-glass عرضه می شوند که متناسب با نیاز و شرایط کاری می توان از هر کدام از آنها در ابعاد مختلف استفاده کرد. لازم به ذکر است که مش فایبرگلاس AR در برابر شرایط قلیایی از مقاومت بیشتری برخوردار است. قیمت این نوارها با توجه به ساختار و نوع کاربری که دارند یکسان نبوده و نوار مش فایبرگلاس AR از قیمت بالاتری در مقایسه با توری فایبرگلاس E-glass برخوردار است.

    ابعاد چشمه و وزن نوار در خرید وال مش

    نوارهای وال مش ها با توجه به نوع طراحی و کاربری که دارند با ابعاد چشمه مختلف عرضه می شوند. در توضیح ابعاد چشمه نواهای وال مش می توان گفت که این توری ها از کنار هم قرار گرفتن ساختار های مربعی شکل ایجاد می شوند که ابعاد این مربع ها می تواند کوچک یا بزرگ باشد. ابعاد چشمه وال مش قطعاً بر قیمت تمام شده آن تأثیرگذار خواهد بود، چرا که نوارهای با ابعاد چشمه ریز در مقایسه با چشمه درشت از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

    عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت وال مش که بی ارتباط با ابعاد چشمه این نوارها نیست وزن یا گرماژ این مصالح می باشد. محاسبه وزن نوار وال مش از روی گرماژ آن در هر متر مربع انجام می شود. در حالت کلی هر چه ابعاد چشمه نوار وال مش ریز تر باشد، این نوار از استحکام و وزن بیشتری برخوردار بوده و قیمت بالاتری دارد که در هنگام خرید وال مش لازم است بدان توجه شود.

    جنس پلاستر وال مش

    در اجرای وال مش دیوارهای غیر سازه ای، به طور معمول از دو نوع پلاستر به عنوان پوشاننده توری استفاده می شود که به صورت پلاستر گچی و پلاستر سیمانی در دسترس هستند. هر کدام از این پلاسترها با توجه به جنسی که دارند از ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند که می تواند بر قیمت تمام شده آنها تأثیرگذار باشد. در حالت کلی هزینه استفاده از پلاستر گچی برای یک سطح مشخص نسبت به پلاستر سیمانی بالاتر است. حال اگر شرایط کاری شما به گونه ای باشد که بخواهید در هزینه های اجرای پلاستر بر روی دیوار صرفه جویی کنید می توانید از پلاستر سیمانی استفاده نمایید.

    ابعاد پروفیل نبشی و ناودانی در خرید وال مش

    همان طور که می دانید از نبشی ها و ناودانی ها برای مهار دیوارها استفاده می شود که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این نبشی‌ها به تعداد و ابعاد متفاوتی در انتساب به فضای مورد نظر و حجم پروژه استفاده می‌شوند. بدیهی است که مصرف آنها تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده وال مش دارد. پروفیل های نبشی معمولاً از قیمت بالایی برخوردار هستند و استفاده از آنها در حجم زیاد موجب بالا رفتن هزینه های پروژه می شود.

    مقدار چسب اپوکسی جهت اتصال پروفیل نبشی و یا ناودانی

    چسب اپوکسی یکی از اجزای مهم در اجرای وال مش بوده که در انواع و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. معمولاً چسب های با کیفیت تر از قیمت بالاتری برخوردار هستند. همچنین نوع چسب و برند سازنده آن نیز می تواند بر قیمت تمام شده این چسب ها تأثیرگذار باشد. در حالت کلی هر چه استفاده از چسب اپوکسی در اجرای وال مش بیشتر باشد هزینه های اجرای پروژه نیز افزایش خواهد یافت.

    عوامل مؤثر بر قیمت پلاستر در اجرا و خرید وال مش

    از آنجایی که پلاستر نقش پر رنگی در ساخت دیوارهای دارای وال مش دارد، نوع پلاستر مورد استفاده نیز تأثیر زیادی بر کیفیت کار و هزینه های اجرایی آن خواهد داشت. هر چه قیمت پلاستر (گچی یا سیمانی) مورد استفاده در ساخت این دیوارها بیشتر باشد، هزینه های اجرایی پروژه نیز بالاتر خواهد رفت. در این بخش به عوامل تأثیرگذار بر قیمت پلاستر خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

    اتصال توری فایبرگلاس با پلاستر مخصوص

    سطح کیفیت پلاستر در وال مش

    علاوه بر جنس پلاستر که بر قیمت آن تأثیرگذار است و در بخش قبل به تفصیل بر آن اشاره شد، سطح کیفیت پلاستر مورد استفاده در عملیات وال مش نیز می‌تواند بر قیمت نهایی آن اثر داشته باشد. پلاسترها فارغ از جنسی که دارند (گچی یا سیمانی) ممکن است با کیفیت های متفاوتی عرضه شوند. لذا پلاسترهای با کیفیت بالا نقش مؤثرتری در مقاوم سازی دیوارها دارند و معمولاً از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

    نقش برند یا شرکت تولید کننده در خرید وال مش

    برند سازنده و شرکتی که پلاستر مورد نظر را به بازار عرضه می کند می تواند بر قیمت تمام شده آن تأثیرگذار باشد. هر شرکتی متناسب با سطح کیفیت محصولات و با توجه به ضوابطی که دارد، قیمت ویژه ای را به آنها اختصاص می دهد که می تواند با سایر شرکت ها یا برندها متفاوت باشد. معمولاً پلاسترهای تولیدی توسط برندهای معتبر به دلیل کیفیت بیشتر از رنج قیمتی بالاتری برخوردار هستند.

    خارجی یا داخلی بودن پلاستر تولیدی

    در حالت کلی قیمت پلاسترهای تولیدی در داخل کشور در مقایسه با نمونه های خارجی پایین تر است. دلیل آن نیز می تواند به وضعیت نرخ ارز در شرایط کنونی کشور برگردد. پلاسترهای خارجی، با کیفیت بالا و با در نظر گرفتن نرخ ارز بالا و هزینه‌های گمرکی، وارد بازار داخلی می‌شوند که این موضوع منجر به افزایش قیمت آنها می‌شود. با این حال، در بازار داخلی نیز پلاسترهای تولید داخلی موجود هستند که علاوه بر قیمت مناسب‌تر، از کیفیت قابل قبولی نیز برخوردارند. بنابراین، در هنگام خرید وال مش، توجه به این نکته ضرور است.

    آشنایی بیشتر با کاربردهای وال مش

    روش نوین اجرای وال مش دارای مزایای بسیاری است و کاربردهای گسترده‌ای در مقاوم‌سازی دیوارها و بخش‌های مختلف سازه‌ها دارد. این کاربردها شامل انواع ساختمان‌ها مانند ساختمان‌های فولادی، بتنی، سوله‌ها، بیمارستان‌ها و غیره می‌شود. این روش در همه جا که نیاز به دیوار چینی و تیغه‌کشی بر اساس اصول مقاوم‌سازی وجود دارد، قابل استفاده است. از مزیت‌های اقتصادی بالایی نیز بهره‌مند است و توسط آیین‌نامه‌های استاندارد ساختمان‌سازی تأیید شده و توصیه شده است.

    یکی از کاربردهای مهم این سیستم وال مش، استفاده در سازه‌هایی است که دیوارهای آنها از قبل اجرا شده و در طراحی از وال پست استفاده نشده است. در چنین شرایطی، مقاوم‌سازی دیوارها به روش وال پست فلزی امکان‌پذیر نیست. روش وال مش می‌تواند بهترین راه حل برای آنها باشد و نیاز به ساخت مجدد دیوارها وجود ندارد. تنها با استفاده از نوارهای مش فایبرگلاس و پلاستر، می‌توان دیوارهای از پیش ساخته را مستحکم و یکپارچه کرد.

    نکات مهم قبل از خرید وال مش

    قبل از خرید وال مش لازم است به یک سری نکات و پارامترها توجه شود. از جمله این موارد می‌توان به گرماژ نوار وال مش، جنس نوار، و نوع پلاستر مصرفی اشاره کرد. همچنین نوع چسب اپوکسی و برند سازنده مصالح نیز باید در نظر گرفته شود. در ادامه به معرفی هر کدام از این نکات خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

    گرماژ نوار وال مش

    در هنگام خرید وال مش، نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه داشت: گرماژ یا وزن توری مورد استفاده. انتخاب گرماژ مناسب برای توری‌ها باید با توجه به شرایط کاری و نیازهای پروژه انجام شود. وزن توری تأثیر زیادی بر روی عملیات نصب وال مش در دیوار دارد، به همین دلیل انتخاب توری با وزن مناسب و استحکام بالا می‌تواند سرعت و کیفیت اجرایی را بهبود بخشد. به عنوان مثال، در وال مش‌هایی که به صورت سراسری نصب می‌شوند، توری‌هایی با حداقل وزن 40 گرم بر متر مربع مناسب هستند. اما اگر پروژه شما به نوارهای وال مش محدود است، ممکن است از توری‌های سنگین‌تر با حداقل وزن 100 گرم بر متر مربع استفاده نمایید.

    جنس نوار در خرید وال مش

    قبل از تهیه نوارهای وال مش، حتماً به جنس آن توجه داشته باشید و توری‌هایی را انتخاب کنید که با نیازها و شرایط کاری شما سازگار باشند. توری‌های وال مش در دو مدل E-glass و AR عرضه می‌شوند، هر کدام از این مدل‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگر قصد اجرای سیستم وال مش در محیطی با شرایط قلیایی بالا را دارید، استفاده از نوارهای مدل AR مناسب‌تر خواهد بود. دلیل این انتخاب ممکن است به پوشش ضد قلیا در طراحی این نوارها برگردد. پس قبل از خرید نوارها از شرایط محیط کاری خود اطمینان حاصل کنید و سپس بر اساس آن وال مش مورد نظر را خریداری کنید. از مش های معمولی یا E-glass نیز می توانید در محیط های معمولی و با شرایط قلیایی پایین استفاده کنید.

    نوع پلاستر مورد استفاده در وال مش

    توجه به نوع پلاستر مصرفی نکته دیگری است که در هنگام خرید وال مش لازم است بدان توجه شود. انتخاب پلاستر مناسب بستگی به نوع توری مورد استفاده در اجرای وال مش دارد. چنانچه قصد استفاده از مش های با خاصیت ضد قلیایی مانند مش AR را دارید باید از پلاستر سیمانی برای این کار استفاده کنید؛ چرا که پلاستر گچی برای این کار مناسب نیست. از طرف مقابل پلاستر گچی برای مش های معمولی یا E-glass مناسب تر است.

    نوع چسب اپوکسی در خرید وال مش

    توجه به نوع چسب اپوکسی و کیفیت آن از دیگر نکاتی است که در هنگام خرید وال مش بهتر است بدان توجه شود. در محیط‌های با شرایط کاری خاص، استفاده از چسب‌های با کیفیت بالا توصیه می‌شود. این اقدام می‌تواند عملیات چسب‌کاری را با کیفیت عالی انجام دهد. همچنین، استفاده از چسب‌های با کیفیت بالا در چنین شرایطی می‌تواند به افزایش سرعت اجرایی کار نیز کمک کند.

    در نهایت، توصیه می‌شود از مصالح و مواد با کیفیت بالا استفاده کنید، که معمولاً توسط برندها و شرکت‌های معتبر به بازار عرضه می‌شوند.

    عوامل مؤثر بر دستمزد پیمانکاری اجرای وال مش

    اجرای اصولی وال مش را می‌توانید به پیمانکاران واگذار کنید، که به طور قاعده هزینه‌ای برای انجام این کار از شما دریافت می‌کنند. همچنین، در کنار خرید وال مش، عوامل و فاکتورهای مختلفی می‌توانند بر دستمزد پیمانکاری برای اجرای وال مش تأثیرگذار باشند. در این بخش به سه مورد از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

    دستمزد پلاستر کشی در وال مش

    پلاستر کشی یکی از مراحل حیاتی در اجرای وال مش در دیوارهاست. این مرحله در دو فاز قبل از نصب مش فایبرگلاس و بعد از آن انجام می‌شود. اجرای پلاسترکشی، به علت ظاهر ساده‌اش، نیازمند دقت و توجه بسیاری است. برای انجام این کار با کیفیت، معمولاً به تیم‌های اجرایی با تجربه و کارآزموده مراجعه می‌شود. در کنار هزینه خرید وال مش، عوامل دیگری نیز تأثیرگذار می‌توانند باشند. می‌توان به عواملی نظیر نوع محل اجرای پلاستر و متراژ آن اشاره کرد که ممکن است بر دستمزد تیم اجرایی این کار تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال در وال مش های سراسری به دلیل متراژ بالای کار هزینه پلاسترکشی نیز افزایش خواهد یافت. در حالی که دستمزد تیم اجرایی در پلاسترکشی نواری مش به دلیل متراژ پایین پروژه کمتر است.

    دستمزد نصب نوار وال مش

    نصب نوار وال مش یکی از بخش های مهم و زمان بر اجرای وال مش در دیوارهای بوده که باید با دقت و جزئیات بالا توسط پیمانکار و تیم اجرایی صورت گیرد. وال مش ها به طور کلی به دو صورت سراسری یا نواری در دیوار قرار می‌گیرند. هزینه نصب آنها معمولاً بر اساس متر مربع بیان می‌شود. هزینه نصب وال مش های سراسری با توجه به متراژ بالای آنها بیشتر بوده که توسط پیمانکار و تیم اجرایی محاسبه می شود. در طرف مقابل و در نصب نواری وال مش، به دلیل کم بودن وسعت پروژه هزینه کمتری نیز صرف دستمزد تیم اجرایی می شود.

    دستمزد نصب نبشی در اجرا و خرید وال مش

    نصب نبشی یکی از ارکان مهم در اجرای وال مش در دیوارها است. این عملیات با استفاده از چسب اپوکسی انجام می‌شود و به منظور مهار دیوارها در اسکلت اصلی سازه اجرا می‌شود. نبشی کشی دیوارها توسط تیم اجرایی و با دقت بالا انجام می شود و مشمول هزینه های اجرایی نیز خواهد شد. عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه اجرایی نبشی کشی تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال، متراژ پروژه می‌تواند یکی از این عوامل باشد. همچنین، سطح تجربه تیم اجرایی نیز می‌تواند در هزینه اجرایی نبشی کشی تأثیرگذار باشد و کیفیت کار را تحت تأثیر قرار دهد.

    5/5 - (4 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *