خانه   /   مقالات   /   
  • وال مش در اصفهان (راهنمای خرید و اجرا و اخذ نمایندگی وال مش)
  • وال مش در اصفهان (راهنمای خرید و اجرا و اخذ نمایندگی وال مش)

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 14 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 482
    وال مش در اصفهان (راهنمای خرید و اجرا و اخذ نمایندگی وال مش)

    وال مش یک روش نوین و کارآمد در ساخت و تقویت دیوارها است که در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش از توری‌های فایبرگلاس به عنوان عنصر اصلی خود استفاده می‌کند و در مقایسه با روش‌های سنتی ساخت و تقویت دیوارها دارای مزایای زیادی است. یکی از مهمترین مزایای وال مش، کاهش هزینه‌های ساخت و تقویت دیوارهاست. این روش از توری‌های فایبرگلاس ارزان‌تری استفاده می‌کند که در مقایسه با مواد مصالح سنتی مانند میلگرد و وادارهای فلزی قیمتی بسیار کمتر دارند. همچنین، نصب و اجرای وال مش نیازی به نیروی کار حرفه‌ای و مهارت خاصی ندارد، که از مزیت‌های دیگر این روش به حساب می‌آید. سرعت اجرای دیوارها نیز یکی از مزایای بزرگ وال مش است. به دلیل استفاده از توری‌های فایبرگلاس و عدم نیاز به مواد سنگین مانند میلگرد، فرآیند اجرای دیوارها با وال مش بسیار سریع‌تر انجام می‌شود و پروژه‌های ساختمانی به سرعت به اتمام می‌رسند. وال مش همچنین با محیط زیست سازگاری دارد. استفاده از توری‌های فایبرگلاس و کاهش مصرف مواد مصنوعی موجب کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود. این روش همچنین امکان مهار دیوارها در ساختمان‌های بدون وال پست را فراهم می‌کند و از تخریب و مخاطرات ناشی از زلزله و لرزه‌های زمینی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، وال مش به عنوان یک روش مقرون به صرفه و موثر در ساخت و تقویت دیوارها در صنعت ساختمان شناخته می‌شود. این روش باعث کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت اجرا، و افزایش مقاومت ساختمان‌ها می‌شود و می‌تواند گزینه‌ای عالی برای پروژه‌های ساختمانی باشد.

    با رشد روز افزون ساخت و ساز در کشور، یکی از مهم ترین نکاتی که برای ساخت یک بنا باید در نظر گرفته شود استحکام آن در بخش های مختلف است. در این زمینه وال پست ها نقش مهمی در ایجاد و حفظ استحکام سازه دارند. بنابراین استفاده از آنها یکی از ضروریاتی است که باید در ساخت و سازهای امروزی لحاظ شود تا از بروز حوادث ناگوار در آینده پیش گیری شود. ما در مقاله پیش رو به بررسی اهمیت اجرای وال مش، جدیدترین نوع وال پست، در اصفهان خواهیم پرداخت. پس با ما همراه شوید.

    دسته بندی انواع وال پست در ساختمان

    وال پست (WallPost) نگهدارنده دیوار در برابر نیروهای وارد شده به آن است و اتصال دیوار به سازه را فراهم می‌کند. این وال پست‌ها از نظر مقاطعی که در آنها استفاده شده است به سه دسته فلزی، بتنی، و وال مش تقسیم می‌شوند.

    مهار دیوار با نوار وال مش

     

    وال پست فلزی :

    وال پست فلزی شامل نبشی، ناودانی و قوطی است. نقش وال پست ها در اسکلت های فولادی، جلوگیری از تغییر شکل خارج از صفحه دیوارهای غیرسازه ای است. بنابراین وال پست فلزی یه یکپارچه و رفتار دیوارها و انتقال نیروهای ناشی از باد و زلزله از دیوار به فریم ها کمک می کند. وال پست فلزی به روش‌های متعددی اجرا می‌شود و طی عملیات جوشکاری به ستون و تیر اسکلت فلزی متصل می‌شود.

    وال پست بتنی :

    این نوع از وال پست در سازه های بتنی کاربرد دارد و از مرحله قالب گذاری در بتن ریزی شروع می شود. برای این منظور، صفحه های فلزی با هدف اتصال نبشی ها باید جدا سازی شوند. در واقع وال پست باید به صورتی تعبیه شود که دیوارچینی دقیقا در میان دو المان اصلی وال پست قرار بگیرد. در صورتی که در دیوار پنجره قرار داشته باشد، چهارچوب پنجره باید با قرار دادن واداردر کناره های آن مهار شود. دیوارچینی در قسمت بالا و نزدیک به تیغه نیز باید با استفاده از آجرچینی با وزن زیاد و ملات باکیفیت و کافی صورت بگیرد زیرا وزن زیادی را تحمل می کند. وال پست در اسکلت فلزی با جوشکاری به تیر و ستون و در اسکلت بتنی با کاشت صفحه فلزی و جوشکاری این صفحه مهار می شود.

    وال مش :

    یکی از جدیدترین و بهترین انواع نگهدارنده برای دیوارها، این روزها توانسته طرفداران بسیاری را به دست بیاورد. این روش مبتنی بر توری‌های فایبرگلاس است که با کمک لایه‌های پلاستر گچی یا سیمانی، از دو طرف دیوار نصب می‌شود.. این توری ها که گاهی اوقات هم با نام مش فایبر گلاس شناخته می شوند؛ به راحتی موجب یکپارچه شدن سطح دیوارها شده و به این ترتیب از آسیب هایی در آینده مانند زلزله جلوگیری می کنند.

    استفاده از وال مش‌ها امروزه بسیار رایج است. این نوع نگهدارنده دیوارها نسبت به دیگر انواع وال پست‌ها مزایای متعددی دارد و از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به اقتصادی بودن آنها اشاره کرد. وال مش به دلیل کاهش هزینه‌ها، می‌تواند در پروژه‌های ساخت و ساز باعث کاهش 40 تا 60 درصدی هزینه‌ها شود. در کنار این موضوع، با استفاده از وال مش در ساخت و ساز، بار مرده ساختمان هم به حداقل می رسد و این موضوع خود به ایمنی بیشتر سازه ها کمک می کند. اجرای آسان وال مش در کمترین زمان از مزایای دیگری است که برای این روش می توانیم اشاره کنیم. در وال مش استفاده از وادارهای قائم و افقی و میلگرد بستر جایگاهی ندارد و در مرحله نازک کاری نیز دیوار دچار ترک خوردگی نمی شود.

    آیا اجرای وال مش مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان است؟

    با توجه به توضیحاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، اجرای وال مش در بسیاری از شهرها مورد توجه قرار گرفته است که یکی از این شهرها، اصفهان است. اجرای وال مش در اصفهان، با توجه به اهمیت مقاوم سازی دیوارها با هزینه کمتر به عنوان نسل جدید وال پست مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به عنوان یک روش جدید برای مقاوم کردن دیوارهای غیر سازه ای استفاده می شود که در اصفهان مورد تایید نظام مهندسی است.

    اتصال دیوار متقاطع با نوار L شکل

    بر این اساس هم تمام ناظران و مهندسان ساختمان سازی می توانند از وال مش برای مقاوم کردن دیوارها استفاده کنند بدون آن که مشکلی در روند صدور پروانه آنها به وجود بیاید. بر این اساس، برای اجرای وال مش در اصفهان و دیگر شهرهای کشور، قوانین و نکات اجرایی ویژه ای در نظر گرفته شده است که سازمان نظام مهندسی و آیین نامه هایی مانند استاندارد 2800 و نشریه 819 ضوابط و مقررات خاصی را برای طراحی و اجرای صحیح ارائه کرده اند.

    از جمله این مقررات و ضوابط به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    • حداکثر طول مجاز دیوارهای غیر سازه‌ای در یک ساختمان باید 40 برابر ضخامت دیوار یا 6 متر باشد. برای دیوارهایی با طول بیشتر لازم است از سیستم وال مش یا دیگر انواع وال پست جهت مقاوم سازی سازه بهره گرفت.
    • اگر دیوارهای داخلی یا تیغه ‌ها ارتفاعی بیشتر از 1.8 متر داشته باشند، حتما باید با وال پست مقاوم شوند.
    • دیوارهای غیرسازه ‌ای از کف باید ارتفاعی معادل حداکثر 3 و نیم متر داشته باشند. در غیر این صورت باید با وال پست مهار گردند.
    • در صورت استفاده از وال مش، توری‌های فایبرگلاس باید در هر دو طرف دیوار و کاملا رو بروی یکدیگر اجرا شوند.
    • مهار دیوارهای نما نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و مطابق با آیین نامه 2800 انجام گردد.

    حذف وال پست فلزی و جایگزین کردن آن با وال مش در اصفهان

    با توجه به مزایایی که در وال مش وجود دارد اینگونه به نظر می رسد که در میان تمام انواع وال پست ها، وال مش از محبوبیت بیشتری برخوردار است. وال مش در اصفهان نسبت به وال پست‌های فلزی دارای مزایای متعددی است، از جمله هزینه کمتر که مورد توجه فعالان پیمانکاری قرار گرفته است. وال پست های فلزی بر اساس قیمت فولاد، قیمت گذاری می شوند و بر همین اساس هم هر روز با تغییرات قابل توجهی در قیمت روبرو هستند. در حالی که توری های فایبر گلاس مورد استفاده در وال مش ها، بسیار قیمت ارزانی داشته و اجرای آنها هم به صرف هزینه زیادی نیاز ندارد.

    از طرف دیگر اجرای وال مش ها راحت بوده و نیازی به نیروی حرفه ای یا خرید مصالح گران قیمت ندارد، این محصول با محیط زیست نیز سازگار است و به همین دلایل بر انواع وال پست فلزی برتری دارد. علاوه بر این، وال مش به دلیل سبک بودن و وزن کمتر خود، موجب می‌شود تا اجرای آن بر روی سازه‌ها، در مقایسه با نگهدارنده‌های فلزی و بتنی، وزن زیادی را به ساختمان تحمیل نکند. این ویژگی از جمله مزایای اساسی این روش محسوب می‌شود.

     از مزایای اجرای وال مش در اصفهان چه میدانید؟

    اجرای وال مش در اصفهان و دیگر شهرها با مزایای متعددی همراه است، که این انتخاب را به عنوان جایگزینی مناسب برای وال پست فلزی تبدیل کرده است. از جمله مهم ترین این مزایا به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    • حذف میلگرد بستر به هنگام اجرای دیوار :

    در سیستم های وال پست سنتی یا فلزی برای تقویت دیوارها از میلگرد بستر استفاده می شد اما در سیستم وال مش جدید، اجرای میلگرد در بستر دیوار نیازی نیست زیرا استفاده از مش فایبر گلاس خود به تنهایی می تواند دیوارها را در برابر بارهای جانبی که به آنها وارد می شود مقاوم سازی کند.

    • دیوار چینی بدون نیاز به وادار قائم و افقی فلزی :

    از بخش های اصلی وال پست های فلزی، وادارهای قائم و تیرک های افقی هستند که در روش وال مش نیازی به هیچ کدام از این اجزا فلزی نیست و به همین دلیل هم برای نصب و اتصال وادارها دردسر نصب وجود ندارد.

    • کاهش هزینه اجرای وال پست به روش وال پست مش :

    در ساختمان هایی که از وال مش استفاده می شود، 30 تا 50 درصد هزینه اجرای این روش کاهش پیدا می کند. این موضوع از مهم ترین مزایایی است که سیستم وال مش دارد. بنابراین اجرای وال مش هزینه ای به مراتب کمتر از وال پست های فلزی دارد.

    •  افزایش سرعت اجرای دیوارچنی در ساختمان :

    سرعت اجرای وال مش بسیار بیشتر از سرعت اجرای وال پست های سنتی است. به همین دلیل هم با استفاده از این روش می توان اجرای ساختمان های بتنی و فولادی را با سرعتی چندین برابر به پیش برد و با زمان و انرژی کمتری پروژه را به پایان رساند.

    • امکان مهار دیوار در ساختمان های بدون وال پست :

    بسیاری از سازه‌های قدیمی و حتی جدید، بدون وجود وال پست، مشکلات جدی ایجاد می‌کنند.در مواردی که پس از احداث سازه، امکان اجرای وال پست وجود ندارد، وال مش به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تقویت و مقاوم‌سازی این سازه‌ها به کار می‌رود. در ساختمان‌های قدیمی با دیوارچینی بدون وال پست، نصب مش فایبر گلاس و پلاستر مناسب می‌تواند دیوارها را در برابر نیروهای لرزه‌ای مقاوم کند، و این روش به دلیل عدم نیاز به اجرای ناودانی‌ها و نصب تیرک‌ها و وادارها در میانه دیوار، با استفاده از لایه‌های فایبرگلاس بر روی سطح دیوار اجرا می‌شود.

    دیوار با سیستم wallmesh

    بنابراین تقویت دیوارها با این سیستم جدید بسیار آسان است و به همین دلیل هم از آن برای ترمیم و مقاوم سازی بناهای تاریخی هم کمک گرفته می شود. با توجه به این که متریال این روش با استفاده از مصالح مختلفی مانند کاه گل، آجر و سیمان و غیره تهیه می شود؛ هیچ آسیبی هم به بنا وارد نمی کند.

    قیمت وال مش دیوار در شهر اصفهان چقدر است؟

    بررسی ها نشان می دهد که هزینه اجرای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی سنتی حدود 50 درصد کمتر است. البته قیمت اجرای وال مش در اصفهان به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

    • نوع و مقدار مصالح وال مش

    نوع مصالحی که برای وال مش استفاده می شود و مقدار آن مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت این روش است. مش فایبر گلاسی که در این روش استفاده می شود؛ می تواند از نوع E-Glass یا AR-Glass باشد. مش فایبرگلاس AR قیمتی بالاتر داشته و این موضوع را باید در محاسبه هزینه ها در نظر گرفت. علاوه بر این، دو عامل دیگر ابعاد چشمه توری و همچنین گرماژ مش هم نقش زیادی در تعیین قیمت آن دارند. به این صورت مش فایبرگلاس با گرماژ یا وزن بالاتر قیمت بالاتری هم دارد.

    علاوه بر موارد مذکور، نوع پلاستر مورد استفاده در سیستم وال مش (پلاستر سیمانی یا پلاستر گچی)، تعداد نوارهای ناودانی یا نبشی، کیفیت و میزان چسب اپوکسی، و عوامل مشابه دیگر نیز باید در محاسبه قیمت آنها مدنظر قرار گیرند.

    • دستمزد نیروهای اجرایی وال مش

    اجرای وال مش نیازی به استفاده از نیروی حرفه ای ندارد و به همین دلیل هم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز، با صرف هزینه های گزافی روبرو نخواهید بود. با این وجود نحوه محاسبه دستمزد به صورت پروژه ای یا روزمزد بر روی هزینه کلی موثر خواهد بود. به همین دلیل هم باید پیش از شروع کار در ارتباط با آن با اکیپ اجرایی به توافق برسید.

    وال مش دیوار چگونه در شهر اصفهان اجرا می شود؟

    وال مش در اصفهان برای اجرا نیاز به طی کردن مراحل زیر دارد:

    اجرای تیغه چینی و دیوارچینی

    وال مش امکان اجرا بر روی انواع دیوارچینی از جمله بلوک سفالی، بلوک آجری، بلوک سیمانی، هبلکس، بلوک لیکا و غیره را دارد. اجرای وال مش بر روی دیوار بدون نیاز به اقدام خاصی صورت می‌گیرد. این روش نیازی به انواع وادار و تیرک و میلگرد بستر ندارد و به همین دلیل هم سرعت دیوارچینی بسیار بالا است. برای اجرای وال مش نیازی به ایجاد محدودیت در طول دیوار نیست. اتصال لبه قائم دیوارها به ستون ها و عضوهای قائم باید به صورتی باشد که محدودیتی برای جابجایی نسبی اعضا به وجود نیاید. علاوه بر این برای جدا کردن دیوار از قاب باید از فوم تراکم پذیر و یونولیت در میان دیوار و تیر استفاده کرد.

    اجرای لایه اول پلاستر وال مش بر روی دیوار

    در گام بعدی برای اجرای وال مش نیاز است که یک لایه پلاستر بر روی دیوار اجرا شود. در این مرحله بعد از آن که دیوار چینی به صورت کامل انجام شود باید اجرا شود. شما باید نوع پلاستر را در ابتدا انتخاب کنید که می تواند از نوع پلاستر گچی یا پلاستر سیمانی باشد. اگر مش فایبر گلاس شما از نوع مقاوم به قلیا باشد باید از پلاستر سیمانی استفاده کنید. اما اگر این مش فایبر گلاس از نوع E-glass باشد باید از پلاستر گچی استفاده کنید.

    باید توجه داشته باشید که پلاستر مورد استفاده قبل از نصب مش فایبرگلاس باید با پلاستری که بعد از نصب مش فایبرگلاس روی سطح استفاده می‌شود همخوانی داشته باشد. همچنین، برای اجرای اندود رویین، لازم است که یک لایه پلاستر بر روی دیوار زده شود. این مرحله حتما باید قبل از نصب مش فایبرگلاس انجام بگیرد. زیرا در غیر این صورت شما  عملا مجاز به نصب توری فایبرگلاس بر روی دیوار نخواهید بود.

    اجرای نوار وال مش بر روی دیوار

    در سومین مرحله نیاز است که نوار توری فایبرگلاس مش بر روی دیوار اجرا شود. این توری بدون نیاز به وال پست بر روی دیوار اجرا شده و کاملا ایمن است. پیش از نصب باید عرض آن را به صورت دقیق مشخص کنید. مش های فایبرگلاس به صورت عمودی و به شکل الیاف های شیشه ای بر روی دیوار نصب می شود. در صورتی که ارتفاع دیواری که نیاز به نصب وال مش دارد بیشتر از 1 متر و 80 سانتی متر باشد باید نوار وال مش را در دو سمت دیوار نصب کرد. اگرچه پلاستر قبل از نصب مش فایبرگلاس موثر است، اما نیاز به یک روش دیگر برای مهار توری‌ها هم وجود دارد.

    برای مهار کردن این توری ها می توان از اسپایک استفاده کرد که این اسپایک ها یک پیچ پلاستیکی هستند که با استفاده از دریل در محل مورد نظر نصب می شوند و توری های فایبرگلاس را مهار می کنند. برای ثابت کردن اسپایک های وال پست هم می توان از چسب اپوکسی یا رزین آن استفاده کرد. در نتیجه، توری فایبرگلاس با ایمنی بالا بر روی دیوار نصب می‌شود، و سپس مراحل بعدی از اجرای وال مش آغاز می‌شوند. این مراحل شامل مهار لبه‌های دیوار و نصب پروفیل‌های نبشی و یا ناودانی با استفاده از چسب اپوکسی می‌باشد.

    اجرای لایه دوم پلاستر وال مش بر روی دیوار

    بعد از آن که نوارهای توری فایبرگلاس به درستی در مکان مورد نظر نصب و مهار شد، به سراغ پلاستر لایه دوم می رویم. دومین لایه پلاستر یا اندود زیرین بر روی مش فایبر گلاس اجرا می شود. به منظور انجام این کار، حتماً باید مطمئن شوید که مش فایبرگلاس به درستی بر روی دیوار اجرا شده است. در صورت نادرست اجرا شدن مش فایبرگلاس، باید مراحل مهار توری فایبرگلاس را دقیق و ایمن انجام داد؛ زیرا پس از نصب لایه پلاستر دوم روی آن، تغییر و جابجایی مش امکان پذیر نمی‌شود.

    این لایه دوم هم می تواند به صورت گچی یا سیمانی باشد. اگر مش استفاده شده از نوع مقاوم به قلیا باشد باید حتما از پلاستر گچی استفاده شود اما اگر از نوع E-glass باشد می توان از پلاستر سیمانی هم استفاده کرد. این روش بسیار مهم است زیرا موجب تثبیت توری مش فایبرگلاس بر روی دیوار می شود.

    نصب پروفیل نبشی و یا ناودانی با استفاده از چسب اپوکسی

    مرحله آخر اجرای وال مش در اصفهان، مهار کردن لبه های دیوار است. نبشی ها و ناودانی ها در این مرحله در قسمت بالا و پایین دیوار نصب می شوند تا مقاومت دیوارهای غیر سازه ای را افزایش دهند. بر این اساس نبشی ها و ناودانی ها بر اساس نقشه راهنما در بالا و پایین دیوار نصب می شوند. در زمان نصب نبشی ها باید دقت کافی انجام بگیرد تا دقیقا مطابق با نقشه بر روی دیوار نصب شود. مهار لبه های دیوار در وال مش با استفاده از چسب اپوکسی صورت می گیرد. این کار با نصب پروفیل ناودانی یا نبشی در محل اتصال دیوار به سقف یا تیر انجام می‌شود. این پروفیل‌ها با استفاده از چسب اپوکسی به دیوار متصل می‌شوند.

    دریافت نمایندگی اجرای وال مش در اصفهان از شرکت وال پست مش

    پیمانکاران و مجریان انواع وال پست ساختمان جهت دریافت نمایندگی اجرای وال مش می توانند به صفحه راهنمای دریافت نمایندگی شرکت وال پست مش مراجعه کرده و یا با شرکت وال پست مش تماس بگیرند.

    5/5 - (3 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *