خانه   /   مقالات   /   
  • نبشی وال پست چیست؟
  • نبشی وال پست چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 1317
    نبشی وال پست چیست؟

    در زمینه معماری و ساخت‌وساز، استفاده از سازه‌های فلزی و بتنی جایگاه ویژه‌ای دارد که نقش اساسی در استحکام و پایداری ساختمان‌ها دارند. در این راستا، مفهوم نبشی و وال‌پست به عنوان اجزای اساسی در ساخت و نگهداری سازه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. نبشی و وال‌پست‌ها به عنوان اجزایی اساسی و حیاتی در ساختمان‌ها شناخته می‌شوند که نقش بسیار مهمی در ایجاد استحکام، ایجاد فضای نگهدارنده و انتقال بار به قسمت‌های اصلی سازه‌ها را بر عهده دارند. در این مقاله، به بررسی و تبیین مفاهیم نبشی و وال‌پست پرداخته خواهد شد. در این راستا، مباحثی چون تعریف و توضیح مفهوم نبشی و وال‌پست، اهمیت استفاده از این اجزا در ساختمان‌ها، نحوه عملکرد و کاربردهای آنها، انواع و مدل‌های مختلف نبشی و وال‌پست، استانداردها و ضوابط مرتبط با اجرا و استفاده از این اجزا، و دیگر موارد مرتبط را بررسی خواهیم کرد. با توجه به اهمیت و تأثیرگذاری نبشی و وال‌پست در ساختمان‌ها و سازه‌ها، شناخت دقیق و کامل این اجزا برای مهندسان، معماران و سایر افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، بسیار حیاتی است. از این رو، مطالعه و آشنایی با مباحث ارائه شده در این مقاله می‌تواند به بهبود عملکرد و کیفیت کارهای انجام شده در این زمینه کمک کند و به بهبود پایداری و ایمنی ساختمان‌ها کمک شایانی نماید.

    در مراحل ساخت‌وساز، استفاده از مقاطع فولادی، نبشی، ناودانی و قوطی برای استحکام ساختمان و انتقال بار به قسمت‌های اصلی سازه‌ها لازم است. وال‌پست‌ها نیز با استفاده از نبشی و مقاطع فولادی، نقش مهمی در نگهداری دیوارها و انتقال بار به آنها را به عهده دارند.

    نبشی وال پست دیوار چیست؟

    در ساختار نبشی وال‌پست، از تیرهای فولادی با فرم تیرآهن IPE با طول ۲ تا ۴ متر استفاده می‌شود. این تیرها عملکرد نگهداری عمودی یا افقی را در دیوار بر عهده دارند و باعث توزیع مناسب نیروهای وارده به دیوار می‌شوند. فراهم بودن این قطعات باعث انتقال مستقیم نیروهایی از جمله نیروهای باد و زلزله به ستون‌های اصلی ساختمان می‌شود، تا از خرابی و فرسایش دیوار جلوگیری کنند و آن را محافظت نمایند.

    پروفیل IPE

    البته به این نکته نیز باید اشاره کنیم که در ساخت وال‌پست‌ها از ناودانی‌ها و قوطی‌های پروفیل نیز می‌توان استفاده کرد. اما استفاده از نبشی فولادی که از جنس گالوانیزه تولید می‌شود و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی از خود نشان می‌دهد، کاربردهای بیشتری دارد. علاوه بر آن به کارگیری این نبشی‌ها نسبت به سایر متریال‌ها، در طول زمان مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. شایان ذکر است که تیرآهن IPE به عنوان یک نوع نبشی نیمه پهن مطرح است که در فرآیند تولید آن باید استانداردهای خاصی رعایت گردد. همچنین این محصول به عنوان یکی از معروف‌ترین تیرآهن‌های موجود در ساخت‌و ساز است که به شکل ‌حرف انگلیسی( ‌I ) تولید می‌گردد.

    قوانین انتخاب نبشی وال‌پست

    امروزه مطابق با آیین‌نامه‌های موجود در نظام مهندسی استحکام ساختمان‌ها مسئله بسیار مهمی است و باید در ساخت‌و‌ساز مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس باید بدانید اجرای صحیح وال‌پست‌ها از جمله اصولی است که باید در این زمینه رعایت شود. بنابراین قوانین و ضوابط استانداردی در طراحی و ساخت وال‌پست‌ها تعیین گردیده که رعایت آنها طبق آیین‌نامه ۲۸۰۰ نظام مهندسی و ضابطه ۸۱۹ واجب الاجرا است.

    طبق این قوانین برای اطمینان از دوام و استحکام سازه در دیوارهایی که ارتفاع آنها ۳۰ برابر ضخامت دیوار است از وال‌پست‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در دیوارهایی که طول آنها بیشتر از ۴ متر است باید وادارهای قائم را به کار ببرند. در مقابل هنگامی که ارتفاع آزاد دیوار بیشتر از سه و نیم متر است، اجرای وادار  افقی به منظور کاهش ارتفاع آزاد دیوار الزامی محسوب می‌شود.

    علاوه بر این، برای انتخاب نوع نبشی مورد استفاده در اجرای وال‌پست‌ها به منظور مهار دیوارها در لبه فوقانی و لبه کناری، باید به میزان بار و فشاری که بر دیوار از خارج از صفحه وارد می‌شود توجه کرد. همچنین باید برای ساخت دیوارهای غیر سازه‌ای که شامل دیوار خارجی، تیغه، دیوار داخلی، نماکاری جان پناه و راه پله می‌شود از نبشی‌های گالوانیزه در وال‌پست‌‌ها استفاده کرد.

    تفاوت نبشی وال پست در سیستم وال مش و وال پست منقطع چیست؟

    نبشی که برای وال‌پست منقطع انتخاب می‌شود می‌تواند به صورت اتصال دو پروفیل به شکل ناودانی یا اتصال چهار پروفیل به شکل قوطی به دو حالت افقی و عمودی انجام شود. همچنین پارامترهای مختلفی مانند ضخامت دیوار، ارتفاع دیوار، میزان خطر پذیری منطقه در برابر زلزله و نوع مصالح ساختمانی در تعیین ابعاد نبشی وال پست موثر هستند.

    در حالی‌که در اجرای وال‌مش‌ها که به صورت دال یک طرفه عمل می‌کند، خمش دیوار در راستای قائم ایجاد می‌شود. بنابراین در طول دیوار محدودیتی برای آنها وجود ندارد و برای مهار کردن حرکت برون صفحه دیوار، در بالا و پایین آن نصب می‌گردند.

    وال پست نبشی

    توجه کنید که در اجرای هر دو سیستم وال‌مش و وال‌پست منقطع باید ضوابط و استانداردهای لازم لحاظ شود. در غیر این‌صورت وال‌پست عملکرد صحیحی نداشته و خسارات ناگواری را در هنگام بروز حوادث طبیعی به بار می‌آورد. طبق قوانین موجود یکی از الزامات اجرای وال‌پست با نبشی این است که فرآیند جوشکاری آنها باید به درستی انجام شود. به طوری‌که از شاقول بودن آنها مطمئن شده و جوشکاری نبشی به صفحات اتصال به درستی صورت پذیرد.

    در واقع هر دو سیستم وال‌مش و وال‌پست منقطع در ساخت‌وساز یک وظیفه را به عهده دارند. ولی نبشی‌هایی که در طراحی سیستم وال‌پست منقطع به کار می‌روند در لبه فوقانی دیوار و کناری آن نصب می‌گردند. در حالی‌که در سیستم وال‌مش، نبشی وال‌پست فقط در لبه فوقانی دیوار به کار می‌رود و در هنگام نصب محدودیت‌های کمتری دارد.

    سایز مقاطع نبشی وال پست چگونه به دست می آید؟

    در طراحی و نصب وال‌پست‌ها، اصل مهمی که باید در نظر گرفته شود، انتخاب سایز مناسب نبشی فولادی است که در اتصالات فلزی و والمش‌ها استفاده می‌شود. سایز نبشی باید به دقت مشخص شود و مکان اتصال آن به کف و سقف مشخص گردد. در غیر این‌صورت، استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر بارهای وارده به ساختمان و کنترل آن ممکن است با اختلال روبه‌رو شود. همچنین، انتخاب ضخامت مناسب نبشی‌ها بسیار اهمیت دارد تا از بروز مشکلات در چیدن دیوارها و تغییر در مساحت ساختمان جلوگیری شود.

    برای رعایت صحیح نکات اجرای نبشی وال پست و سطح مقطع آن، باید به قوانین موجود در ضابطه 729 سازمان برنامه و بودجه مراجعه نمایید. اندازه نبشی باید به گونه‌ای باشد که بارهای وارده به ساختمان را به‌طور کامل مهار کند و بتواند به سقف و لبه‌های کناری دیوار به‌طور صحیح متصل شود. برای تعیین ابعاد مقطع نبشی، بایستی به پارامترهایی نظیر ضخامت دیوار، ارتفاع آن، ضخامت مصالح استفاده‌شده، سرعت باد، تعداد طبقات، میزان زلزله‌خیزی منطقه و مقاومت مورد نیاز دیوار توجه شود. مقطع نبشی باید بتواند بارهای خود را به‌طور کارآمد مهار کند و از مقاومت لازم در برابر فشارهای مختلف اطمینان حاصل کند.

    بر این اساس، اطلاع داشته باشید که برای داشتن یک وال‌پست ایمن، حداقل سایز نبشی باید ۴ تا ۵ سانتی‌متر باشد. همچنین، در حالت دوبل بهتر است که دهانه نبشی برای وال‌پست یک سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار باشد تا تیغه به طور کامل در درون آن قرار گیرد. برای تعیین ضخامت نبشی، باید به‌یاد داشت که حداقل باید سه سانتی‌متر از عرض بال نبشی با دیوار در تماس باشد. همچنین، با در نظر گرفتن حداقل ضخامت لایه جداکننده دیوار که یک سانتی‌متر است، عرض بال نبشی باید حداقل چهار سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

    نبشی وال پست دیوار چگونه اجرا می شود؟

    برای اجرای وال‌پست ابتدا باید محل اجرا سازه، مطابق با دیتیل اجرای وال‌پست توسط مهندس مربوطه طراحی شود. پس از آن نوبت به نصب ورقه‌های اتصال کف و سقف، طبق طراحی انجام شده است. در مرحله بعد نوبت به نصب وادارها، تیرک‌ها و اتصال وال‌پست منقطع می‌رسد. پس از آن نوبت به نصب نبشی وال‌پست طبق نقشه جانمایی شده است. در این مرحله نیز مطابق با ضوابط موجود، باید نبشی وال پست در محل مناسب خود بعد از دیوارچینی با روش‌های مورد تایید آیین‌نامه به تیر و ستون‌هایی کناری متصل گردد. نصب قلاب و گیره میلگرد بستر، مرحله دیگری است که باید طبق نقشه اجرا شود. در نهایت نوبت قرار گرفتن میلگرد بستر است که باید در رج‌های مختلف دیوار حین دیوارچینی قرار بگیرد.

    طبق ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ وادارهای قائم، در شرایطی که عرض دیوار بیشتر از ۴ ‌متر باشد استفاده می‌شوند و تیرک‌های افقی، زمانی که ارتفاع دیوار بیشتر از سه و نیم متر است اجرا می‌گردند. همچنین می‌توان برای کاهش تنش‌های کششی، بست‌های فلزی را جهت اتصال دو دیوار متقاطع به یکدیگر به کار برد. نکته مهم دیگری که باید طبق آیین‌نامه در نظر گرفت این است که برای اتصال نبشی‌هایی که در کنار ستون‌های سازه به صورت منقطع قرار گرفته‌اند، در سازه‌های بتنی از بولت یا پیچ و رول پلاک استفاده می‌کنند. در حالی‌که در سازه‌های فلزی، اتصالات جوشی یا تفنگ هیلتی و میخ تفنگی به کار گرفته می‌شوند.

    در نهایت باید قبل از اجرای وال‌پست نوع سیستم مورد نظر تعیین گردد. هرچند هر دو سیستم اجرایی عملکردی مشابه دارند ولی سیستم وال‌مش را می‌توان پس از دیوارچینی اجرا کرد. در حالی‌که برای اجرای وال‌پست منقطع باید نبشی‌های مورد نظر پیش از دیوارچینی سر جای خود نصب و اجرا گردند.

    عدم اتصال به سقف و اجراي المان مسلح کننده در رج آخر دیوار

    طبق قوانین موجود اتصال دیوار به زیر سقف باید به صورت اتصال لغزشی، بدون تماس و اتصال مستقیم دیوار با سقف انجام شود. بنابراین این‌کار باید به کمک مهار خارج از صفحه دیوار با قطعاتی مانند نبشی وال پست در مرحله اجرا صورت پذیرد. البته باید به این نکته توجه نمایید که انتخاب نوع اتصال دیوار به سقف به وضعیت دیوار مهار شده بین اجزای قائم ساختمان مثل ستون، دیوار و وادار بستگی دارد.

    وال پست در بازشوها

    مطابق ضوابط پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰، چنان‌چه در زمان ساخت عضو سازه‌ای در بالای دیوار امکان پیش‌بینی اتصال مناسب لغزشی به ویژه در سازه‌های بتنی وجود نداشته باشد، می‌توان برای این اتصال از کاشت میل مهار پس از اجرای تیر استفاده کرد. البته باید در نظر داشته باشید که این اتصال باید در هسته تیره بتنی صورت پذیرد و اتصال به پوشش بتن مجاز نخواهد بود.

    همچنین طبق قوانین موجود لبه بالایی دیوار را می‌توان به کمک دو نبشی که به طریق مناسبی به سقف متصل شده‌اند مهار نمود. به طوری‌که این اتصال حرکت آزادانه دیوار درون صفحه را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر آن فاصله دیوار تا سقف باید تا حدی باشد که تیر بتواند به صورت آزادانه حرکت کرده و به دیوار متصل نشود. لازم به ذکر است برای نصب نبشی‌ها ابتدا باید از یک سمت شروع کرده و در نهایت بعد از دیوارچینی و قرار گرفتن بلوک بالایی دیوار، نبشی دوم را متصل کرد.

    علاوه بر آن می‌توان در ساخت‌وساز به جای مهار خارج از صفحه دیوار در تراز سقف، آخرین رج دیوار را به کمک میلگرد یا بست مسلح نمود. در طراحی‌های انجام شده در چنین حالتی، باید دیوار را به عنوان یک سطح یک طرفه در نظر گرفت. این کار امکان می‌دهد میزان بار جانبی که به آن اعمال می‌شود را در تعیین وادارها و المان‌های مسلح کننده دیوار لحاظ کرد.

    قیمت نبشی وال پست دیوار چقدر است؟

    تعیین قیمت نبشی وال پست به عوامل مختلفی بستگی دارد برخی از این عوامل عبارتند از:

    1. ضخامت نبشی: ضخامت نبشی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت نبشی‌ها به حساب می‌آید. بر این اساس باید بدانید عواملی مانند ارتفاع دیوار، ضخامت دیوار، در تعیین ضخامت مناسب نبشی تاثیر گذارند.
    2. تعداد طبقات:  ، عواملی از جمله نوع ساختمان، مصالح مورد استفاده، ارتفاع ساختمان، سرعت باد معمول در منطقه، و همچنین سطح ریسک زلزله در آن منطقه تأثیرگذار هستند.
    3. جنس نبشی وال‌پست: نبشی‌های استفاده شده در ساخت وال‌پست‌ها معمولاً از جنس گالوانیزه هستند. عواملی همچون نوسانات قیمت جهانی فولاد، سیاست‌های قیمت‌گذاری در کشور، هزینه‌های گالوانیزه‌کردن و تغییرات نرخ ارز از عواملی هستند که تأثیرگذار بر تعیین قیمت آنها محسوب می‌شوند.
    4. اندازه نبشی وال‌پست: تعیین ابعاد و مقدار استفاده شده از نبشی در ساخت وال‌پست، یکی از عوامل اساسی است. این عامل به تعیین هزینه این قطعات کمک می‌کند.

    کلام پایانی

    در صورت بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و باد‌های شدید، خسارت‌های بسیار زیادی به سازه‌های مختلف وارد می‌شود. در این شرایط، به منظور افزایش استحکام ساختمان بهینه‌سازی شده، راهکارهای متنوعی از جمله استفاده از وال‌پست‌های منقطع و وال‌مش در سازه ارائه شده است. به طوری‌که انتخاب هر سیستم متناسب با موقعیت ساختمان و بررسی‌های کارشناسی تیم اجرایی صورت می‌پذیرد. همچنین طبق آیین‌نامه‌های موجود در حال حاضر اجرای وال‌پست‌ها در ساختمان‌ها از الزامات ساخت‌و‌ساز محسوب می‌شوند. بنابراین برای اجرای آن نیز قوانین و ضوابط مشخصی تعیین شده است. به طوری‌که باید برای استحکام ساختمان در برابر بارهای وارده رعایت گردند.

    یکی از این قوانین که باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب اجزای به کار رفته در اجرای سیستم‌های وال‌پست مانند نبشی وال پست محسوب می‌شود. بر این اساس باید بدانید عدم توجه به انتخاب صحیح نبشی‌ها در اجرای وال‌پست، هنگام بروز حوادثی مانند زلزله، خسارات و خرابی‌های جبران‌ناپذری را به بار می‌آورد.

    مشاوره و انتخاب تیم مهندسی با تجربه و حرفه‌ای امری بسیار حیاتی است. این تیم می‌تواند تمامی جنبه‌های مورد نیاز برای اجرای سیستم وال‌پست را با دقت و کمی و کاستی بدون تردید به مرحله اجرا برساند. خدمات این تیم از انتخاب مناسب ضخامت نبشی‌ها تا نصب دقیق آن‌ها در سازه، جهت ایجاد مقاومت مورد نیاز در برابر تنش‌ها و بارهای خارجی را شامل می‌شود. این اقدامات اساسی‌اند برای اطمینان از مقاومت ساختمان در برابر فشارها و بارهای خارجی.

    5/5 - (3 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *