خانه   /   مقالات   /   
  • اجرای وال مش در تبریز
  • اجرای وال مش در تبریز

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 14 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 2456
    اجرای وال مش در تبریز

    اجرای وال مش در تبریز به دلیل مزایای بسیاری که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل به صورت گسترده در فرایند مقاوم سازی و مهار دیوارهای غیرسازه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در اجرای این سیستم از مش فایبرگلاس استفاده می شود که به دلیل ساختار کامپوزیتی و سبکی که دارد به حفظ انسجام و یکپارچگی این دیوارها کمک زیادی می کند. اجرای وال مش در تبریز برخلاف روش های سنتی و مرسوم وال پست تأثیر چندانی بر بار مرده ساختمان ندارد و از این نظر یک روش مناسب برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله است.

    برای دانلود آیین‌نامه کلیک کنید

    با توجه به تأثیر بالایی که سیستم وال مش در مقاوم سازی بخش های غیرسازه ای و کاربرد گسترده آن در حوزه ساختمان سازی دارد. در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی ضرورت مهار دیوارهای غیرسازه ای و اهمیت اجرای وال پست در تبریز به دلایل جایگزینی وال مش به جای وال پست های سنتی، دلایل عدم دریافت تأییدیه وال مش از طرف سازمان نظام مهندسی و دلایل عدم کارآمدی وال پست سنتی و… بپردازیم.

    ضرورت مهار دیوارهای غیرسازه ای/ پیامد زمین لرزه‌های اخیر ایران را جدی بگیریم!

    دیوارهای غیرسازه ای از جمله اجزای آسیب پذیر ساختمان هستند که به دلیل ساختار ضعیف آنها بیشتر تحت تأثیر نیروهای ناشی از زلزله قرار می‌گیرند. در طرف مقابل بخش های اصلی سازه به دلیل ساختار مقاوم و یکپارچه ی آن نیروهای ناشی از زلزله را به بخش فونداسیون و در نهایت زمین هدایت می کنند. این موضوع مانع از ریزش اسکلت اصلی ساختمان می شود. در این بین مهار دیوارهای غیرسازه ای در بخش اصلی سازه (اسکلت اصلی) می تواند یک راهکار مناسب و اصولی در حفظ استحکام و یکپارچگی این دیوارها باشد. برای این کار از انواع وال پست به ویژه اجرای والمش در تبریز استفاده می‌شود.

    اجرای وال پست، عامل کاهنده خسارات زلزله در تبریز

    زلزله همواره تهدیدی جدی برای اجزای ساختمان به ویژه بخش های غیرسازه ای آن می باشد. این موضوع باعث شده مهندسان و مجریان ساختمان از روش‌های نوینی جهت مقاوم سازی این بخش ها استفاده نمایند. از جمله این روش ها می توان به اجرای وال پست اشاره کرد که از کاربرد گسترده ای در زمینه مقاوم سازی و مهار بخش های غیرسازه ای ساختمان برخوردار است. سیستم وال پست با مهار این بخش ها در اسکلت اصلی سازه و هدایت نیروهای ناشی از زلزله به بخش اصلی سازه و در نهایت به زمین، مانع از بروز آسیب های جدی در این بخش ها شده است. این موضوع به عنوان یک عامل کاهنده خسارت زلزله در تبریز به شمار می رود.

    اجرای صحیح وال پست در تبریز چه اهمیتی دارد؟

    با اجرای صحیح و اصولی وال پست در تبریز می توان به استحکام و یکپارچگی بخش های غیرسازه ای در برابر زلزله کمک زیادی کرد. اجزای تشکیل دهنده سیستم وال پست نیروها و بارهای وارده بر این بخش ها را به اسکلت اصلی سازه منتقل می کند. بدین وسبب مانع از ایجاد هر گونه آسیب و خسارت به این بخش ها می‌شوند. این سیستم کاربرد گسترده ای در مقاوم سازی و مهار دیوارهای غیرسازه ای داخلی و خارجی، جان پناه ها، تراس ها و غیره در اسکلت اصلی سازه دارند. همچنین استفاده از روش های نوین وال پست در مقاوم سازی ساختمان ها به ویژه اجرای وال مش در تبریز باعث صرفه جویی در زمان و هزینه‌های پروژه می شود.

    اجرای صحیح وال پست
    اجرای صحیح وال پست

    چرا اجرای وال مش در تبریز جایگزین وال پست سنتی متداول شده است؟

    وال پست های سنتی به دلیل معایبی که دارند کمتر در فرایند مقاوم سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله معایب آنها می توان به بالا رفتن وزن و بار مرده سازه و در نهایت کاهش مقاومت آن در برابر زلزله، استفاده از متریال فلزی با مقدار و وزن بالا در اجرای این سیستم، سخت بودن فرایند نصب، هزینه های نصب بالا (۳۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از روش های نوین مقاوم سازی)، زمان نصب طولانی، نیاز به نیروی متخصص در فرایند نصب و غیره اشاره کرد. بر همین اساس امروزه از سیستم وال مش به عنوان نسل نوین وال پست در فرایند مقاوم سازی استفاده می شود و این سیستم جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی و مرسوم است.

    وال مش جایگزینی بهتر از وال پست سنتی در ساختمان بتنی و فولادی تبریز

    هر سیستمی ممکن است پس از مدتی به دلیل معایب و مشکلاتی که دارد منسوخ شود و سیستم های جدیدی جای آن را بگیرند. این مسئله برای سیستم های وال پست و وال مش نیز صدق می کند. بنابر دلایلی اجرای والمش در تبریز جایگزینی بهتر و مناسب تر برای اجرای وال پست های سنتی در ساختمان بتنی و فولادی در تبریز است که در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

    • پیچیدگی طراحی و اجزای وال پست نسبت به وال مش

    اجرای وال پست سنتی در تبریز به دلیل پیچیدگی که دارد در مقایسه با اجرای وال مش سخت تر بوده. همینطور در اجرای آن نیاز به استفاده از نیروی متخصص و با تجربه بالاست.

    • زمان اجرای طولانی دلیلی بر اجرای والمش در تبریز بجای وال پست

    وال پست های سنتی به دلیل مراحل متعدد و پیچیدگی بالایی که دارند به زمان زیادی جهت اجرای آنها نیاز است. همین مسئله نیز باعث زمان بر شدن فرایند مقاوم سازی می شود.

    • هزینه بالای مصالح وال پست و اجرای آن

    استفاده از مصالح فلزی و سنگین در اجرای وال پست سنتی، تعدد مراحل اجرا و نیاز به نیروی متخصص در اجرای آن از جمله عواملی است که باعث بالا رفتن هزینه ها در اجرای وال پست سنتی می شوند.

    • افزایش بار و وزن ساختمان در سیستم وال پست و اجرای وال مش در تبریز

    همچنین استفاده از مصالح فلزی و سنگین در اجرای وال پست سنتی با افزایش وزن و بار مرده ساختمان همراه خواهد بود. همین موضوع نیز باعث کاهش مقاومت سازه در برابر نیروهای وارده به ویژه نیروهای ناشی از زلزله می شود.

    • عدم ایجاد یکپارچگی در دیوار و احتمال بروز ترک خوردگی

    وال پست های سنتی به دلیل طراحی خاصی که دارند از توانایی پوشش تمامی سطوح دیوار برخوردار نیستند. این عدم ایجاد یکپارچگی در ساختار دیوار خود باعث بروز ترک در آن می شود.

    اجرای وال مش در تبریز جایگزین وال پست سنتی
    اجرای وال مش در تبریز جایگزین وال پست سنتی

    دلایل عدم دریافت تأییدیه وال مش سازمان نظام مهندسی ساختمان تبریز

    اجرای وال مش در تبریز زمانی از کیفیت و کارایی لازم برخوردار است که فرایند اجرایی آن مورد تأیید سازمان نظام مهندسی ساختمان تبریز باشد. لذا این سازمان مهندسان ناظری را برای این کار در نظر گرفته است تا بر نوع مصالح مورد استفاده در اجرای سیستم وال مش و مراحل اجرای آن به طور مستمر و دقیق نظارت داشته باشند. استفاده از مصالح بی کیفیت در اجرای وال مش، عدم اجرای آن بر اساس مراحل مندرج در آیین نامه های اجرایی و همچنین عدم توجه به ضوابط و استانداردهای مندرج در این آیین نامه دلایلی برای عدم دریافت تأییدیه وال مش در سازمان نظام مهندسی ساختمان تبریز می‌باشند.

    اجرای وال مش در تبریز جایگزین وال پست سنتی در پروژه مسکن ملی

    اصطلاح مسکن مهر در واقع برای مجتمع های مسکونی استفاده می شود که به منظور خانه دار کردن اقشار کم درآمد جامعه احداث می شدند. بدین منظور دولت قطعه زمینی را به صوت رایگان جهت احداث این مجتمع ها در اختیار مردم قرار می داد. این طرح با افزایش شدید قیمت مسکن آغاز شد و برای چندین سال متوالی و در چند دوره ریاست جمهوری ادامه داشت. وقوع زلزله اخیر کرمانشاه و وارد آمدن خسارت های بسیار به بخش های غیرسازه ای مجتمع های مسکن مهر، مهندسان و مجریان سازه را بر آن داشت که از وال مش به عنوان جایگزین وال پست سنتی در مهار بخش های غیرسازه این ساختمان ها استفاده نمایند. در نهایت سیستم وال مش به دلیل مزایای بسیاری که داشت توانست انتظارات را تا حد زیادی در زمینه مقاوم سازی این بخش ها برآورده کند.

    دلایل عدم کارآمدی وال پست سنتی در ساختمان های قدیمی

    در گذشته از وال پست فلزی و سنتی به صورت متداول در فرایند مقاوم سازی ساختمان ها استفاده می شد. امروزه از اجرای این سیستم به دلیل معایبی که دارد خودداری می شود. از جمله معایب اجرای وال پست فلزی و سنتی می توان به عدم امکان اجرای آن در ساختمان های از قبل ساخته شده، قیمت بالای مصالح وال پست فلزی به دلیل ساختار فلزی این مصالح، نیاز به بکارگیری نیروهای متخصص در اجرای آن، طولانی بودن فرایند اجرایی و بالا بودن هزینه های آن اشاره کرد. این موارد باعث شدند اجرای وال پست سنتی در ساختمان از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.

    ۵ مزایای مهم اجرای وال مش در تبریز که باید بدانید!

    اجرای والمش در تبریز با مزایای بسیاری همراه بوده که منجربه استفاده این سیستم به صورت گسترده در فرایند مقاوم سازی بخش های غیرسازه ای ساختمان می‌شود. در ادامه به معرفی مزایای این سیستم و بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت که به صورت زیر است:

    1. سبک بودن و تعداد کم قطعات وال مش

    سیستم وال مش به دلیل نوع مصالح و متریال مورد استفاده در طراحی آن به ویژه ساختار خاص مش فایبرگلاس، بسیار سبک است. همچنین استفاده از آن در فرایند مقاوم سازی تأثیر چندانی بر وزن و بار مرده سازه ندارد. از طرفی در اجرای وال مش در تبریز به دلیل طراحی خاص آن از تعداد قطعات کمتری استفاده می شود. همین موضوع نیز باعث سبک بودن بخش مقاوم سازی می شود. در نهایت هر چه بار مرده ساختمان کمتر باشد مقاوم آن در برابر نیروهای وارده به ویژه زلزله بالاتر خواهد بود.

    2. اجرای وال مش در تبریز مانعی برای ترک خوردگی دیوار

    مش فایبرگلاس مورد استفاده در سیستم وال مش ساختار شبکه ای، منسجم و سبکی دارد. این امر به اتصال هر چه بهتر اجزای سازه کمک زیادی می کند و مانع از ایجاد هر گونه ترک در سطح سازه می شود. ترک های ایجاد شده در سازه می تواند به مرور زمان گسترش یابند. این امر باعث ایجاد خرابی و خسارت های بیشتر در این زمینه می‌شوند که از طریق اجرای وال مش می توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد.

    3. مش الیاف جایگزین وادارها در اجرای والمش در تبریز

    در اجرای وال مش در تبریز نیازی به استفاده از وادارهای قائم و افقی نیست. مش الیاف می تواند جایگزین مناسبی برای این مصالح در امر مقاوم سازی باشد. بر همین اساس عدم استفاده از وادارها در فرایند مقاوم سازی با افزایش سرعت اجرای پروژه، صرفه جویی در هزینه های اجرایی و تسهیل فرایند مقاوم سازی همراه خواهد بود. از طرفی با حذف وادارها دیگر نیازی به استفاده از نیروی متخصص در اجرای آنها نیست و نصب توری فایبرگلاس توسط افراد نیمه حرفه ای نیز امکان پذیر خواهد بود.

    4. اجرای والمش در تبریز با سرعت بالا و هزینه کم

    اجرای ساده و آسان سیستم وال مش در درجه اول باعث افزایش سرعت مقاوم سازی و کاهش زمان پروژه می شود. همچنین در اجرای وال مش نیازی به نصب میلگرد بستر و وادارهای قائم و افقی نیست. همین مسئله نیز از یک طرف باعث افزایش سرعت اجرایی و از طرف دیگر نیز کاهش هزینه های پروژه می گردد. مصالح مورد استفاده در اجرای وال مش در مقایسه با اجزای وال پست از قیمت پایینی برخوردار بوده و هزینه اجرایی آن به دلیل سادگی کار پایین تر است.

    5. کاهش نیروی اضافی ناشی از وزن وارد شده به ساختمان

    مش فایبرگلاس و دیگر متریال مورد استفاده در اجرای والمش در تبریز به دلیل ساختار سبک و وزن پایین آن تأثیر چندانی بر بار مرده سازه ندارند. همین موضوع نیز باعث کاهش نیروی اضافی ناشی از وزن سازه بر کل ساختمان می شود. وزن این مصالح در مقایسه با وزن میلگردها و وادارهای مورد استفاده در اجرای وال پست پایین تر بوده و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای کاهش بار مرده ساختمان هستند.

    اجرای وال مش در تبریز بدون نیاز به نیروی متخصص

    در اجرای وال مش در تبریز برخلاف وال پست های سنتی و مرسوم نیازی به بکارگیری نیروی متخصص و ماهر در اجرای آن نیست. بدین خاطر یک تیم نیمه حرفه ای نیز می تواند از عهده اجرای آن برآیند. اجرای وال مش در ساختمان امری ساده و آسان بوده و طی مراحل زیر قابل اجرا خواهد بود:

    • مرحله اول) دیوارچینی پیرامونی و داخلی در ساختمان
    • مرحله دوم) اجرای یک لایه پلاستر بر روی دیوار
    • مرحله سوم) نصب توری فایبرگلاس بر روی دیوار مطابق نقشه های مصوب وال مش
    • مرحله چهارم) نصب پروفیل نبشی و ناودانی بر روی دیوار سقف با چسب اپوکسی
    • مرحله پنجم) اجرای یک لایه پلاستر بر روی مش فایبرگلاس و نبش

    وال مش / سیستمی با دوام و ماندگاری بیشتر از وال پست فلزی

    سیستم وال مش در تبریز به دلیل ساختار منسجم و با دوامی که دارد به افزایش استحکام و یکپارچگی دیوارهای غیرسازه ای در برابر نیروها و بارهای وارده کمک زیادی می کند. با توجه به نوع متریال مورد استفاده در اجرای والمش در تبریز و کیفیت و دوام بالای آنها می توان گفت که سیستم وال مش در مقایسه با وال پست های فلزی از دوام و ماندگار بالایی برخوردار است. وادارهای فلزی مورد استفاده در اجرای وال پست فلزی در معرض رطوبت، مواد شیمیایی و غیره دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. این مسئله در اجرای وال مش به دلیل استفاده از متریال باکیفیت و با دوام قابل چشم پوشی است.

    اجرای والمش در تبریز روشی مقرون به ‌صرفه تر از وال پست سنتی

    از مزایای سیستم وال مش می توان به صرفه جویی در هزینه های مقاوم سازی و مهار دیوارهای غیرسازه ای اشاره کرد. که از دلایل آن می توان به هزینه پایین اجرای وال مش در تبریز و قیمت مناسب مصالح و متریال مورد استفاده در آن در مقایسه با وال پست های سنتی اشاره کرد. استفاده از قطعات سنگین فولادی در اجرای وال پست سنتی با افزایش هزینه های آن همراه خواهد بود. این در حالی است که در سیستم وال مش به دلیل طراحی خاص آن نیازی به استفاده از قطعات فولادی با حجم بالا نیست. از طرفی اجرای وال مش در مقایسه با وال پست های سنتی ساده و آسان بوده و همین امر نیز باعث کاهش هزینه های اجرایی آن می شود.

    برآورد هزینه اجرای وال مش در تبریز

    عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارد که می تواند بر هزینه اجرای وال مش در تبریز تأثیرگذار باشد که از جمله آنها می تواند به نوع مش فایبرگلاس مورد استفاده در طراحی آن اشاره کرد. قیمت توری فایبرگلاس AR-Glass در اجرای وال مش در مقایسه با توری فایبرگلاس E-Glass به دلیل مقاومت بالایی که دارد بیشتر بوده که در هنگام اجرای وال مش لازم است به این موضوع توجه کافی شود. فاکتور مؤثر دیگر بر هزینه اجرای وال مش ابعاد چشمه و گرماژ توری بوده که معمولا بر اساس نیاز مقاوم سازی انتخاب می شوند.
    قیمت توری های با ابعاد چشمه ریز در مقایسه با توری های با ابعاد چشمه درشت بیشتر بوده و توری های با گرماژ بالا از قیمت بالاتری نسبت به توری های با گرماژ پایین برخوردار هستند. از دیگر فاکتورهای مؤثر بر هزینه اجرای والمش در تبریز می توان به نحوه اجرای وال مش و متراژ پروژه اشاره کرد. هزینه اجرای وال مش سرتاسری در مقایسه با اجرای نواری وال مش بیشتر بوده و دلیل آن نیز می تواند حجم بالای مصالح مورد استفاده در آن باشد. همچنین بالا رفتن متراژ پروژه باعث طولانی شدن زمان اجرای وال مش و افزایش هزینه و دستمزد عوامل اجرایی می شود.

    اخذ نمایندگی اجرای وال مش در تبریز

    امروزه سیستم وال مش به عنوان یکی از انواع وال پست و بهترین جایگزین برای روش های قدیمی و مرسوم مقاوم سازی، به دلیل مزایا و قابلیت هایی که دارد از محبوبیت بالایی در بین پیمانکاران و مجریان ساختمان برخوردار است. بر همین اساس افراد فعال در این زمینه با اخذ نمایندگی اجرای وال مش در تبریز می توانند از مزایای بسیار این سیستم و آینده کاری روشن آن بهره مند شوند. علاقه مندان به این حوزه کاری تنها کافی است با کارشناسان شرکت وال پست مش تماس گرفته و اطلاعات لازم در مورد نحوه اخذ نمایندگی را جویا شوند.

    کلام پایانی و نتیجه گیری

    این روزها اجرای والمش در تبریز به یکی از ارکان مهم و ضروری در فرایند مقاوم سازی و مهار بخش های غیرسازه ای تبدیل شده است. همچنین توسط بسیاری از پیمانکاران و مجریان ساختمان به صورت گسترده مورد بهره برداری قرار می گیرد. در این سیستم از مش فایبرگلاس با ابعاد چشمه و گرماژ مشخص استفاده می شود. نوع مش بکار رفته در طراحی آن نیز تا حد زیادی بستگی به شرایط محیطی محل اجرای پروژه دارد. اجرای وال مش در تبریز با مزایای بسیاری همراه بوده که از جمله آنها می توان به افزایش سرعت فرایند مقاوم سازی، صرفه جویی در هزینه های اجرای پروژه، کاهش زمان پروژه، کاهش وزن و بار مرده ناشی از فرایند مقاوم سازی، جلوگیری از ایجاد ترک در سطوح سازه و غیره اشاره کرد.

    پیوست ششم استاندارد 2800

    اجرای وال مش در تبریز

    • نام فایل:  پیوست ششم استاندارد 2800
    • نویسنده: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
    • تعداد صفحات: 64
    • فرمت: PDF
    • حجم: 4 مگابایت
    • منبع: وبسایت رسمی شرکت وال پست مش

    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *