خانه   /   مقالات   /   
  • قیمت وال پست چقدر است؟
  • قیمت وال پست چقدر است؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 1 نظر
    • شناسه مقاله: 604
    قیمت وال پست چقدر است؟

    وال مش یک روش نوین برای مهار دیوارها در صنعت ساخت و ساز است که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در این عرصه دارد. یکی از نکات مهم در مورد وال مش قیمت مناسب آن است که نسبت به دیگر روش‌های مهار دیوارها، اقتصادی‌تر است. دلیل اقتصادی بودن وال مش، استفاده از مصالح ارزان‌تر در ساختار آن است. از مصالحی مانند نوارهای فیبرگلاس، پلاستر سیمانی و پلاستر گچی، نبشی‌های فولادی و چسب کاشت برای ساخت وال مش استفاده می‌شود. همچنین، این سیستم از لحاظ نیروی انسانی نیز ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. اجرای وال مش به کمک کارگران معمولی انجام می‌شود و نیازی به نیروی کار متخصص ندارد. علاوه بر قیمت پایین، وال مش دارای مزایا ویژه‌ای است. یکی از این مزایا سرعت و سهولت اجراست. نصب توری‌های مش فایبرگلاس روی دیوار و پلاسترکشی به سرعت انجام می‌شود. همچنین، این سیستم امکان مهار دیوارها پس از چینش دیوارها را فراهم می‌کند. وال مش همچنین دوام بالا و مقاومت در برابر عوامل محیطی را ارائه می‌دهد. این سیستم باعث مرمت و بازسازی ساختمان‌های قدیمی می‌شود و با محیط زیست سازگار است. بنابراین، در انتخاب نوع وال پست، نه تنها قیمت بلکه مزایا و نیازهای پروژه باید در نظر گرفته شوند

    هنگامی که صحبت از پروژه‌های بزرگ ساختمان سازی باشد، محاسبه هزینه‌‌های مربوط به هر بخش اهمیت زیادی پیدا می‌کند. گاهی یک تصمیم ساده می‌تواند تغییری بزرگ در هزینه‌ها ایجاد کند. به همین دلیل است که محاسبه قیمت وال پست، یکی از قسمت‌های مهم برآورد هزینه پیش از شروع کار به شمار می‌رود. وال پست‌ها (نگهدارنده‌ها) به عنوان یکی از تجهیزات بسیار مهم که وظیفه مهار دیوارها را بر عهده دارند، از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند. هر نوع از آن، بر حسب شرایط و نوع پروژه، بودجه در دسترس و… می‌تواند بهترین گزینه برای تقویت دیوارها باشد. با این حال بهتر است ابتدا تمام جزئیات درباره هزینه‌های تهیه و اجرای نگهدارنده‌ها از ابتدا در نظر گرفته شود تا مقرون به صرفه‌ترین نوع وال پست برای ادامه کار انتخاب گردد.

    چرا اجرای صحیح وال پست در ساختمان اهمیت دارد؟

    قیمت وال پست و هزینه‌های اجرایی آن نقش مهمی در برآورد هزینه‌های نهایی ساخت و ساز دارد. با این حال هیچ‌گاه نباید در این بخش کم کاری شود، زیرا یک اشتباه کوچک در اجرای وال پست‌ها می‌تواند کل پروژه را با خسارت‌های عظیم مواجه سازد. وال پست‌ها بهترین روش برای تقویت دیوارهای داخلی و پیرامونی به شمار می‌روند. با استفاده از این اجزاء کاربردی می‌توان دیوارهای سازه را به شکلی اصولی و مطمئن مهار کرد. به این ترتیب هنگام وقوع حوادث بزرگی مانند زلزله یا طوفان، آسیب کمتری متوجه ساختمان خواهد شد.

    اجرای وال پست فلزی در بارشو‌ها

    در کشور زلزله خیزی مانند ایران، مهار مناسب دیوارها اهمیت زیادی دارد. ریزش دیوارها یا ترک خوردگی‌های عمیق می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر مالی و جانی برای افراد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل هنگام برآورد قیمت وال پست در یک پروژه همواره باید نقش و درجه اهمیت این سیستم را در ساختمان مد نظر قرار داد. همچنین باید به این نکته توجه کرد که گاهی اجرای ناقص و نادرست سیستم وال پست، درست به اندازه عدم اجرای آن زیان بار است. تهیه بهترین مصالح و استفاده از افراد متخصص و کاربلد یکی از نکات مهمی است. باید به آن توجه کرد، حتی اگر این اقدام به افزایش هزینه‌ها منجر شود.

    قیمت وال پست به چه عواملی بستگی دارد؟

    وال پست‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. در درجه اول نوع وال پست تعیین کننده مقدار هزینه مورد نیاز برای مهار دیوارهای سازه است. وال مش‌ها، وال پست‌های بتنی، وال پست‌های فلزی هر کدام بر اساس متریال بکار رفته و فرآیند اجرا، قیمت‌های گوناگونی دارند. همچنین مقدار متریال مورد نیاز و متراژ ساختمان، از دیگر عواملی به شمار می‌روند که در برآورد هزینه‌ها تأثیرگذار هستند. بدیهی است هر چقدر متراژ ساختمان بیشتر باشد، قیمت وال پست اجرا شده نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، دستمزد اجرای وال پست با توجه به نوع آن، متغیر است. برخی از انواع وال پست‌ها، مانند وال پست‌های فلزی، اجرای سخت و پیچیده‌ای دارند، به طوری که تنها افراد متخصص از پس انجام آن بر می‌آیند. بدیهی است در چنین شرایطی دستمزد پیمانکاران وال پست و نیروها بیشتر است.

    انواع وال پست ساختمان کدام است؟

    همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، انتخاب نوع وال پست تأثیری مهم در برآورد قیمت وال پست دارد. بدین منظور لازم است ابتدا آشنایی کافی با انواع وال پست پیدا کنید و سپس بر اساس نوع و متراژ پروژه، کاربری ساختمان و بودجه در دسترس، بهترین نوع نگهدارنده را انتخاب نمایید. در ادامه انواع پرکاربرد وال پست معرفی خواهند شد.

    وال پست فلزی چیست؟

    یکی از قدیمی‌ترین نوع وال پست که برای تقویت دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، وال پست فلزی است. هر چند قیمت وال پست فلزی چندان پایین نیست، اما در مواردی هنوز بهترین گزینه به حساب می‌آید. در این سیستم از قطعات فولادی که در قالب تیرک‌های افقی و عمودی تهیه می‌شوند، برای مهار دیوارهای سازه استفاده می‌شود. این تیرک‌ها به کمک ناودانی‌ها و نبشی‌ها به فریم اصلی ساختمان متصل می‌گردند و امکان حرکت آزادانه دیوار در صفحه خود و انتقال نیروها به اسکلت اصلی را فراهم می‌سازند.

    تقویت بازشو‌ها با استفاده از وادار‌ها

     

    وال پست بتنی چیست؟

    وال پست‌های بتنی از دیگر انواع وال پست به شمار می‌روند که خصوصاً در ساختمان‌هایی با اسکلت بتنی، بیشترین کاربرد را دارند. در این نوع وال پست از بلوک‌های H و U شکل برای ایجاد و نصب ستون‌ها و تیرک‌ها و مهار دیوارها استفاده می‌شود. هر چند قیمت وال پست‌های بتنی درست مانند وال پست‌های فلزی نسبتاً بالا است، اما در بسیاری از پروژه‌ها مناسب‌ترین انتخاب محسوب می‌شود. نصب ورقه‌های فولادی و بلوک‌ها، اجرای میلگردها و بتن ریزی، از مراحل مهم اجرای این نوع وال پست به شمار می‌روند.

    وال مش چیست؟

    از جمله جدیدترین انواع وال پست می‌توان به وال مش اشاره کرد. وال مش‌ها ساده‌ترین سیستم موجود برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای در ساختمان‌های مختلف به حساب می‌آیند. این نوع وال پست به خوبی می‌تواند دیوارهای غیرسازه‌ای پیرامونی و داخلی را در برابر بارهای جانبی از جمله نیروی زلزله و طوفان‌های شدید، تقویت کند. قیمت وال پست مش نسبت به وال پست‌های سنتی بسیار پایین‌تر است. به همین دلیل یکی از اولین گزینه‌ها برای مهار دیوارهای سازه به شمار می‌رود. البته باید در نظر گرفت که عملکرد مثبت و کیفیت بالای این نوع وال پست ثابت شده و به همین دلیل این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

    خوب است بدانید سیستم وال مش از متریال‌هایی ساده و در دسترس اعم از مش فایبرگلاس، پلاستر (سیمانی یا گچی) و چسب اپوکسی تشکیل می‌شود. با نصب مش فایبرگلاس، انسجام و یکپارچگی دیوارها افزایش می‌یابد. به این ترتیب هنگام وارد شدن نیروهای جانبی، دیوارها بدون ریزش و حتی ترک خوردگی‌های عمیق سر جای خود باقی می‌مانند و کمترین آسیب به ساختمان وارد می‌شود.

    قیمت وال پست فلزی چقدر است؟

    اگر به هر دلیلی انتخاب شما برای مهار دیوارهای ساختمان وال پست فلزی است، لازم است با عوامل تأثیرگذار بر قیمت این نوع وال پست آشنا باشید. در واقع برای بررسی دقیق‌تر قیمت وال پست‌های فلزی لازم است بخش‌های مختلف این سیستم را بیشتر بشناسید. بر این اساس در ادامه فهرستی از فاکتورهای مهم که در تعیین قیمت نگهدارنده‌های فلزی نقش دارند، آماده شده است.

    1. دستمزد نصب وادار قائم

    سیستم وال پست فلزی دارای اجزاء مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وادار قائم نامیده می‌شود. هدف از اجرای وادارهای قائم مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است. در این راستا، وادارها با فاصله میان ستون‌ها نصب می‌شوند تا از حرکت خارج از صفحه دیوار جلوگیری کنند. به طور کلی می‌توان گفت اگر طول دیوار بیشتر از 4 متر باشد، حتماً باید از وادار میانی برای مهار دیوار مورد نظر کمک گرفت. نصب این وادار از طریق اتصالات کشویی و همچنین جوشکاری انجام می‌شود. به همین دلیل بخش مهمی از قیمت وال پست فلزی به دستمزد جوشکاری و نصب وادار قائم اختصاص می‌یابد. بدون شک برای انجام این کار به نیروی متخصص نیاز است که خود موجب افزایش هزینه خواهد شد.

    1. دستمزد نصب وادار افقی

    یکی دیگر از انواع وادارهای مورد استفاده در فرآیند اجرای وال پست فلزی، وادار افقی است. این نوع وادار زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ارتفاع دیوار بیشتر از 3.5 متر باشد. در چنین شرایطی از یک وادار افقی میانی برای مهار و تقویت دیوار کمک گرفته می‌شود. پروسه نصب این وادار نیز شامل جوشکاری است و باید با دقت هر چه تمام‌تر انجام شود. از این رو دستمزد، بخش مهمی از قیمت وال پست را به خود اختصاص می‌دهد.

    1. دستمزد نصب وال پست منقطع

    یکی از بخش‌های مهم فرآیند اجرای وال پست فلزی، مهار دیوارها در قسمتی است که با یکدیگر تقاطع پیدا کنند. برای این که تقاطع میان‌قاب‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای به طور مناسب به اسکلت اصلی اتصال یابد، باید از وال پست منقطع استفاده کرد. در این روش از نبشی‌های منقطع که از جنس فولاد گالوانیزه هستند برای تقویت دیوارهای میانقاب در برابر زلزله استفاده می‌شود. نصب این نبشی‌ها باید با رعایت اصول مربوطه و بر اساس طراحی‌های انجام شده صورت بگیرد و از اهمیت زیادی برخوردار است. بدیهی است با این اوصاف دستمزد نصب وال پست منقطع یکی از مواردی است که حتماً باید در محاسبه قیمت وال پست لحاظ گردد.

    اجرای وادار میانی در دهانه بزرگ‌تر از 4 متر

    1. دستمزد نصب میلگرد بستر

    دستمزد اجرای میلگردهای بستر، یکی از هزینه‌های مهمی است که باید در محاسبه قیمت وال پست فلزی مورد توجه قرار گیرد. اجرای میلگرد بستر یکی از بخش‌های مهم سیستم وال پست فلزی است که به تقویت دیوارها کمک بزرگی می‌کند. در این روش مفتول‌های فولادی که به شکل نردبانی یا خرپایی به یکدیگر جوش داده شده‌اند، حین دیوارچینی بین ملات قرار می‌گیرند و به این ترتیب موجب مهار دیوار می‌شوند.

    1. دستمزد دیوارچینی

    در اجرای سیستم وال پست، چینش دیوارها باید با دقت بیشتر و همزمان با فرآیند نصب صورت گیرد و از این جهت محاسبه قیمت وال پست بدون در نظر گرفتن دستمزد دیوارچینی ممکن نیست. دستمزد دیوارچینی، از جمله هزینه‌های مشترک در روش‌های گوناگون تقویت دیوارها به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید نوع دیوار و متریال مورد استفاده، فرآیند چینش دیوارها را با تغییراتی همراه می‌سازد و به این ترتیب ممکن است دستمزد آن نیز کمی متفاوت باشد.

    قیمت وال پست بتنی چقدر است؟

    در این بخش شما را با هزینه هر یک از بخش‌های فرآیند اجرای وال پست‌های بتنی آشنا خواهیم کرد. به این ترتیب می‌توانید تخمین خوبی از قیمت تمام شده این نوع وال داشته باشید.

    1. دستمزد نصب ورق‌های اتصال در کف و سقف و بست بین بلوک‌ها

    اجرای وال پست بتنی در ساختمان دارای مراحل و بخش‌های مختلفی است. تمام این مراحل باید توسط افراد باتجربه و مطابق با اصول و طراحی‌ها انجام شود و به همین دلیل تأثیر مهمی در تعیین قیمت وال پست بتنی دارد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سیستم، نصب ورق‌های اتصال در سقف و کف ساختمان و نصب بست بین بلوک‌ها است. در این صورت می‌توان در مراحل بعد نگهدارنده‌ها را به راحتی به فریم ساختمان متصل کرد.

    1. دستمزد قالب بندی وال پست بتنی

    در مرحله‌ای دیگر از اجرای وال پست بتن آرمه، بلوک‌های سیمانی که به صورت U و H شکل هستند در کف نصب می‌گردند. قالب بندی این بلوک‌ها و نصب صحیح آن‌ها بخش دیگری از هزینه‌ها را رقم می‌زند که به عنوان دستمزد قالب بندی باید پرداخت شود.

    1. دستمزد آرماتور بندی وال پست بتنی

    قسمت دیگری از قیمت وال پست بتنی به دستمزد آرماتور بندی اختصاص دارد. در این مرحله، از نیروی کار حرفه‌ای کمک گرفته می‌شود تا میلگردها در داخل بلوک‌ها قرار گیرند و به صورت کشویی به سقف متصل گردند. به این ترتیب مهار مناسبی برای دیوارها ایجاد می‌شود.

    1. دستمزد بتن ریزی وال پست

    طی عملیات بتن ریزی، فرآیند اجرای وال پست بتن آرمه تقریباً کامل می‌شود. به این ترتیب وادارهایی از جنس بتن که توسط میلگردهای فولادی تقویت شده‌اند، وظیفه تقویت دیوارها را در برابر زلزله و طوفان بر عهده می‌گیرند. بتن ریزی یکی از مراحل مهم کار است که هزینه آن حتماً باید در محاسبات مربوط به قیمت وال پست در نظر گرفته شود.

    1. دستمزد دیوارچینی

    در آخر، درست مانند فرآیند اجرای وال پست‌های فلزی، دیوارچینی به طور کامل انجام می‌شود. لازم به ذکر است برای این که دیوارها بهترین مقاومت را در برابر نیروهای جانبی داشته باشند، علاوه بر مهار شدن با وال پست، باید به شکلی صحیح و به کمک مصالح باکیفیت ساخته شوند. این بخش از کار باید توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی در دیوارچینی داشته باشند، در غیر این صورت با وقوع یک حادثه کوچک و یا حتی تنها با گذر زمان، دیوار دچار ترک خوردگی می‌شود.

    فراموش نکنید دیوارچینی نیز درست به اندازه سایر بخش‌ها اهمیت دارد و دستمزد آن باید به طور صحیح در نظر گرفته شود تا برآورد قیمت وال پست به درستی انجام گردد.

    قیمت وال مش چقدر است؟

    همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، وال مش نسبت به دیگر انواع وال پست قیمت مناسبی دارد و همین امر باعث محبوبیت بیشتر آن در میان پیمانکاران شده است. از پارامترهایی که در تعیین قیمت وال پست مش نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

    1. هزینه مصالح وال مش

    بخش مهمی از هزینه‌های اجرای وال مش به هزینه تهیه مصالح اختصاص دارد. خوب است بدانید متریال‌های مورد استفاده در این روش به مراتب از روش‌های قبل ارزان‌تر هستند و به این ترتیب قیمت وال مش را به طور قابل توجهی پایین می‌آورند. نوار وال مش، پلاستر سیمانی و پلاستر گچی، نبشی فولادی، چسب کاشت و… از جمله مصالح مورد استفاده در سیستم وال پست مش به شمار می‌روند. علاوه بر نوع مصالح، مقدار آن‌ها نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال در برآورد قیمت وال پست مش باید به تعداد نبشی‌های مورد نیاز، مقدار چسب کاشت، میزان مش و… توجه داشت.

    1. دستمزد پیمانکار نصب

    خوشبختانه اجرای سیستم وال مش بسیار آسان و سریع است و نیاز به نیروی متخصص ندارد. به این ترتیب هزینه نصب آن نیز به مراتب از دستمزد نصب دیگر انواع وال پست پایین‌تر خواهد بود. برای اجرای وال مش، ابتدا سطح دیوار با  لایه اول از پلاستر پوشانده می‌شود. سپس ابعاد مناسبی از مش به وسیله گیره یا چسب روی دیوار نصب می‌شود و در مرحله دوم، پلاسترکشی انجام می‌شود. در نهایت نبشی‌ها به کمک چسب برای مهار لبه‌های بالایی و پایینی دیوار نصب می‌گردند. این فرآیند توسط یک کارگر معمولی نیز قابل انجام است. لازم به ذکر است قیمت وال پست مش و در واقع هزینه اجرای آن بر حسب متر مربع تعیین می‌گردد.

    با بررسی موارد ذکر شده مشخص می‌شود که حداقل دستمزد پیمانکاری در میان انواع مختلف وال پست، مربوط به اجرای وال مش است. با این حساب می‌توان از این روش به عنوان یک روش مقرون به صرفه و کارآمد برای مهار دیوارها نام برد.

    آیا قیمت وال پست مهمترین عامل در انتخاب نوع وال پست است؟

    تا اینجا متوجه شدیم که در مقایسه قیمت انواع وال پست و دستمزد پیمانکار اجرا، بدون شک وال مش ارزانترین وال پست است. هر چند هزینه در اغلب پروژه‌های ساخت و ساز از اهمیت زیادی برخوردار است، با این حال عوامل دیگری نیز وجود دارند که نشان دهنده برتری سیستم وال مش نسبت به سایر سیستم‌های وال پست هستند. یکی از این عوامل، سهولت و سرعت بالای اجرای این روش است. نصب توری‌های مش فایبرگلاس روی دیوار و به دنبال آن پلاسترکشی، در مدت زمانی کوتاه امکان پذیر است و به این ترتیب موجب صرفه جویی قابل توجه در وقت و انرژی خواهد شد.

    وال مش، علاوه بر قیمت پایین، دارای مزایای دیگری نیز است. این مزایا باعث شناخته شدن وال مش به عنوان یک روش هوشمندانه و بی‌نقص میان پیمانکاران شده‌است. از جمله این مزایا می‌توان به امکان اجرا بعد از چینش دیوارها، امکان مرمت و بازسازی ساختمان‌های قدیمی، دوام بالا و طول عمر طولانی سیستم وال مش، سازگاری مش فایبرگلاس با محیط زیست، مقاومت در برابر رطوبت و… اشاره کرد.

    جمع بندی

    این روزها انتخاب یک روش مؤثر برای مهار دیوارها که در کنار عملکرد عالی، قیمت مناسبی نیز داشته باشد یکی از دغدغه‌های اصلی پیمانکاران است. خوشبختانه با روی کار آمدن سیستم جدید وال پست، یعنی وال مش، فرآیند مهار دیوارها بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر از قبل شده است. پایین‌تر بودن قیمت وال پست مش نسبت به دیگر سیستم‌های وال پست (از جمله وال پست‌های بتنی و فلزی) فرصتی را فراهم کرده تا به کمک این تکنیک جدید بتوان دیوارهای غیرسازه‌ای را به بهترین شکل تقویت و مهار کرد. به این ترتیب امید است در آینده حوادث ناگواری مانند زلزله آسیب مالی و جانی کمتری را به دنبال داشته باشند و تجربه‌های تلخی مانند زمین لرزه کرمانشاه، تکرار نشوند.

    5/5 - (2 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    1 نظر

    1. 120
      1402/09/14 تاجیک پاسخ

      بادرود فراوان درشهرستان هابرای تهیه وال مش ومصالح دیگر موردنیاز اجرای وال مش باید به نمایندگی های شرکت وال مش مراجعه کرد یابایددرخواست ارسال از تهران انجام شود وایا هزینه برای حمل ونقل وارسال بعهده شرکت است یا خریدار؟

    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *