خانه   /   مقالات   /   
  • قلاب میلگرد بستر چیست؟
  • قلاب میلگرد بستر چیست؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 0 نظر
    • شناسه مقاله: 1477
    قلاب میلگرد بستر چیست؟

    استفاده از میلگرد بستر در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری یکی از عوامل اساسی برای انتقال نیروهای افقی به ستون‌هاست. در این روند، قلاب میلگرد بستر به عنوان یکی از اجزای حیاتی به کار می‌رود که مسئول انتقال بار به میلگرد بستر و از آن به ستون‌ها است. تأمین کیفیت این قلابها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا تاثیر بسزایی بر کیفیت نهایی اجرا و پایداری ساختمان دارد. در این راستا، اطمینان از استفاده از بهترین و کیفیتی‌ترین قلابها امری ضروری است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

    اجرای میلگرد بستر در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری باعث می شود تا نیروی وارد شده در راستای افقی به ستون ها منتقل گردند. قلاب میلگرد بستر، یکی از انواع محصولاتی است که می تواند برای اجرای میلگرد بستر و انتقال بار وارد شده به میلگرد بستر به ستون مورد استفاده قرار گیرد. این قلاب یکی از اجزای ضروری برای اجرای میلگرد بستر است و با سایر اجزای موجود در بازار، تفاوت دارد. از این رو اگر نیاز به اجرای میلگرد بستر به صورت اصولی را دارید، حتما باید در مورد قلاب میلگرد بستر استفاده شده نیز اطمینان حاصل کنید و با بهترین کیفیت این قلاب ها را اجرا نمایید.

    قلاب میلگرد بستر چیست؟

    اجرای میلگرد بستر برای افزایش مقاومت دیوارها در برابر تنش ها و بارهای وارده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اجرای میلگرد بستر، باید علاوه بر میلگرد بستر از تجهیزات دیگری نیز استفاده کرد که یکی از مهم ترین آن ها قلاب میلگرد بستر است. این قلاب در واقع واسطه ای میان میلگرد بستر و ستون است. به طوری که با اتصال به میلگرد بستر و ستون، می تواند نیروی افقی وارد شده به میلگرد بستر را به سمت ستون ها و اجزای قائم سازه ای منتقل کند.
    قلاب میلگرد بستر از جنس فولاد گالوانیزه و با ضخامت های مفتولی متفاوت ساخته می شود. این قلاب به واسطه عملکرد مناسبی که از خود نشان می دهد، می تواند در برابر مواد شیمیایی و بسیاری از فرآیندهای نگران کننده مقاوم باشد. در صورت نیاز به اجرای قلاب میلگرد بستر، می توانید آن را مطابق با دستورالعمل و استانداردهای موجود تهیه کرده و سپس مراحل اجرا را انجام دهید.

    روش هاي اتصال دیوار به اعضاي قائم سازه اي مطابق پیوست شش استاندارد 2800

    برای اینکه لبه قائم دیوارها و دیوارهای برشی ساختمان با هر عضو قائم سازه ای اتصال خوبی برقرار کنند، باید توجه داشت که هیچ ممانعتی در برابر جابجایی نسبی ایجاد نشود. از این رو انتخاب بهترین روش های اتصال دیوار به اعضای قائم سازه ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی، روش های زیر می توانند برای متصل کردن اعضای قائم سازه ای مورد استفاده قرار گیرند که همگی مطابق با پیوست ششم استاندارد 2800 هستند.

    •  اتصال کشویی با دو نبشی و ناودانی

    یکی از روش های اتصال دیوار به اجزای قائم سازه ای، انتقال کشویی است. در این روش دو نبشی و ناودانی مورد استفاده قرار می گیرند. برای این کار می توان در محل تماس دیوار و ستون، از نبشی ها و ناودانی های منقطع استفاده کرد. در حالت کلی، استفاده از نبشی و ناودانی های گرم و نورد سرد شده می توانند عملکرد مناسبی را در طرفین دیوار ایجاد کنند و باعث افزایش مقاومت دیوارهای سازه ای گردند.

    •  استفاده از بست های U

    یکی از اتصالاتی که می تواند برای اجرای عضو قائم سازه ای و متصل کردن آن به دیوار استفاده شود، بست U است. این بست نقش مهمی را در تامین آزادی حرکت ایفا می کند و به دلیل انعطاف پذیر بودن، عملکرد مناسبی خواهد داشت.

    •  شاخک انتهایی یا قلاب میلگرد بستر

    آخرین روش اتصال دیوار به اعضای قائم سازه ای، شاخک انتهایی است. در این روش از قلاب میلگرد بستر یا همان شاخک انتهایی استفاده می شود که می تواند مراحل اتصال دیوار به ستون را در جهت خارج انجام دهد تا دیگر نیازی به استفاده از نبشی ها و ناودانی ها نباشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با اجرای وال پست و میلگرد ببستر مطالعه مقاله “اجرای صحیح وال پست طبق پیوست ششم آیین نامه 2800” را پیشنهاد می کنیم.

    نقش قلاب میلگرد بستر در وال پست چیست؟

    قلاب میلگرد بستر اگرچه یک قطعه کوچک در اجرای میلگرد بستر و سیستم وال پست است، اما نقش بسیار مهمی را در این سیستم ایفا می کند. به طور کلی، این قطعه وظیفه اتصال میلگرد بستر به ستون ها را برعهده دارد و طبیعتا اجرای آن ها می تواند عملکرد وال پست را چندین برابر بهبود ببخشد. نقش قلاب میلگرد بستر در وال پست، به عنوان یک نقش واسطه است.
    در واقع میلگرد بستر اجرا شده در وال پست، باید حتما نیروی خود را به اعضای قائم سازه ای انتقال دهد که قلاب میلگرد بستر می تواند میلگرد بستر را به ستون متصل کند و باعث انتقال نیرو شود. بدیهی است که بدون قلاب میلگرد بستر، عملا امکان اجرای وال پست وجود ندارد. چون در این صورت میلگرد بستر یک عضو آزاد است که نیروی وارد شده را به هیچ عضو سازه ای منتقل نمی کند.

    ویژگی های قلاب میلگرد بستر استاندارد چیست؟

    با توجه به اینکه یکی از اجزای مهم در میلگرد بستر، قلاب میلگرد بستر است؛ بسیار مهم است که این قلاب ویژگی های استانداردی را از آن خود کند. قلاب های میلگرد بستر استاندارد زمانی می توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند که به صورت اصولی، مطابق با استانداردهای موجود با ضخامت و بهترین جنس فولاد ساخته شده باشند.

    • ساخته شده با ورق گالوانیزه

    ورق گالوانیزه یکی از باکیفیت ترین محصولاتی است که می تواند برای ساخت قلاب میلگرد بستر استفاده شود. ورق گالوانیزه باید کیفیت بالایی داشته باشد تا برابر رطوبت، مواد شیمیایی و … مقاومت خوبی از خود نشان دهد. قلاب میلگرد بستر گالوانیزه را می توان به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها برای اجرا به همراه میلگرد بستر شناخت.

    • ضخامت مناسب

    ضخامت قلاب میلگرد بستر یکی از مهم ترین ویژگی های این قلاب ها است که میزان مقاومت میلگردهای بستر را نشان می دهد. هر چقدر ضخامت میلگرد بستر بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر خواهد رفت و طبیعتا قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما طبق بررسی های انجام شده وجود ضخامت 2 میلی متری برای سیم مفتول هایی که برای قلاب میلگرد بستر مورد استفاده قرار می گیرند، ضروری خواهد بود.

    • طول متناسب با میلگرد بستر

    یکی از مهم ترین ویژگی های قلاب میلگرد بستر این است که دارای طول متناسب با میلگرد بستر می باشد. این قلاب به دلیل اینکه باید عملکرد مناسبی در هنگام اجرا داشته باشد، باید حداکثر درگیری را با میلگرد بستر ایجاد کند. از این رو طول قلابی که برای میلگرد بستر استفاده می شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا حداقل طول در نظر گرفته شده برای قلاب مخصوص میلگرد بستر 15 الی 20 سانتی متر است.

    تفاوت قلاب و گیره میلگرد بستر چیست؟

    قلاب و گیره میلگرد بستر هر دو جزء اجزای مهم برای اجرای میلگرد بستر شناخته می شوند که باید به صورت همزمان و مشترک مورد استفاده قرار گیرند. قلاب میلگرد بستر، می تواند به گیره میلگرد بستر متصل شود و نقش بسیار مهمی را در بهبود عملکرد میلگرد بستر ایفا کند. تفاوت قلاب و گیره میلگرد بستر در کاربرد و محل قرارگیری آن ها است. اما هر دو از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می شوند و نقش بسیار مهمی را در حفظ ایمنی میلگردهای بستر ایفا می کنند.
    قلاب میلگرد بستر رابط میان میلگرد بستر و گیره است. در واقع گیره میلگرد بستر روی ستون نصب می شود و امکان قرارگیری قلاب را فراهم می کند. از این رو گیره میلگرد بستر، رابط میان ستون و قلاب است، ولی در عوض قلاب میلگرد بستر می تواند رابط میان گیره میلگرد بستر و خود میلگرد بستر باشد.

    تفاوت قلاب و بست میلگرد بستر چیست؟

    بست میلگرد بستر یکی از اجزای ضروری برای اجرای میلگرد بستر نیست. اما اگر نیاز به اتصال میلگرد بستر به صورت افقی باشد، می توان از بست میلگرد بستر استفاده کرد. بنابراین مهم ترین تفاوت میان قلاب و بست میلگرد بستر، ضرورت استفاده است. در واقع اجرای قلاب ضروری است، اما اجرای بست میلگرد بستر ضروری نیست.
    نحوه اجرای بست میلگرد بستر نیز بسیار متفاوت از قلاب میلگرد بستر است. قلاب میلگرد بستر باید حتما در گیره قرار بگیرد و حالت آزادانه داشته باشند. اما بست میلگرد بستر روی رج قرار گرفته و میلگرد بستر در آن قرار می گیرد. سپس ملات به طور کامل بست و میلگرد بستر را به صورت همزمان می پوشاند. این ویژگی در قلاب و بست میلگرد بستر باعث شده تا آن ها عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهند.

    قیمت فروش قلاب میلگرد بستر چقدر است؟

    قیمت فروش قلاب میلگرد بستر وابسته به معیارهای بسیار مختلفی است. به طور کلی، این قطعات از جنس فولاد ساخته می شوند و طبیعتا قیمت آن ها وابسته به قیمت فروش روز فولاد است. هر چقدر قیمت روز فولاد افزایش پیدا کند، شاهد افزایش قیمت قلاب میلگرد بستر نیز خواهیم بود. باید توجه داشت که این قلاب ها به دلیل ساخته شدن با فولاد نازک و کم ضخامت، می توانند قیمت مناسبی نیز داشته باشند. معمولا با تعداد بالا این قلاب ها سفارش داده می شوند و همین موضوع نیز روی قیمت آن ها بی تاثیر نیست.
    باید توجه داشته باشید که قیمت فروش قلاب میلگرد برای بستر تحت تاثیر جنس فولاد به کار رفته برای آن ها نیز هست. اگر از فولاد گالوانیزه برای ساخت قلاب استفاده شود، طبیعتا قیمت بالاتر خواهد رفت. اما اگر از فولاد معمولی و نورد گرم استفاده شود، مقاومت و قیمت قلاب پایین می آید. علاوه بر این موضوع، ضخامت مفتول فولادی استفاده شده روی قیمت قلاب های میلگرد بستر بی تاثیر نیست. ارزان ترین نوع قلاب میلگرد بستر، دارای ضخامت 2 میلی متر است. هر چقدر ضخامت این سیم مفتول ها بیشتر شود، قیمت نیز بالاتر خواهد رفت.
    عرض و طول قلاب مخصوص میلگرد بستر نیز عاملی مهم برای قیمت گذاری آن است. هر چقدر عرض قلاب بیشتر شود، قیمت بالاتر می رود. طول قلاب های میلگرد بستر نیز معمولا 15 الی 20 سانتی متر است که بسته به نیاز می توان هر کدام را سفارش داد. طبیعی است که قیمت قلاب میلگرد بستر 15 سانتی متری، کمتر از قلاب میلگرد بستر 20 سانتی متری است.

    نکات کلیدی خرید قلاب میلگرد بستر که باید بدانید

    نکات مهمی برای خرید قلاب برای میلگرد بستر وجود دارند که توجه به آن ها خالی از لطف نیست. به ویژه اینکه این قلاب ها مانند میلگرد بستر باید حتما به صورت ایمن و دقیق اجرایی شوند تا عملکرد مناسبی را از خود نشان دهند. قلاب میلگرد بستر باید حتما با فولاد ضد زنگ ساخته شود. این فولاد می تواند از جنس ورق گالوانیزه باشد یا اینکه با کمک پوشش ضد زنگ، مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی پیدا کند. از این رو حتما در هنگام خرید مطمئن شوید که قلاب دارای مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی است.
    قلاب های میلگرد بستر در طول های مختلفی قابل سفارش هستند. با توجه به اینکه فاصله ای میان دیوار و ستون برای ایجاد حرکت آزادانه در نظر گرفته می شود، بسیار مهم است که در هنگام خرید قلاب برای میلگردهای بستر مطمئن شوید که طول مناسب را برای این قلاب ها در نظر می گیرید. همچنین در نظر گرفتن ابعاد مناسب برای قلاب های میلگرد بستر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ضخامت قلاب های میلگرد بستر باید حداقل 2 میلی متر باشد. استفاده از مفتول های نازک تر برای ساخت این قلاب ها توصیه نمی شود. چون استحکام آن ها را به شدت کاهش خواهد داد. این موارد جزء مهم ترین نکات برای خرید قلاب میلگرد بستر بودند که باید به آن ها توجه داشته باشید.

    مراحل اجرای قلاب میلگرد بستر چگونه است؟

    برای اجرای قلاب میلگرد بستر در ابتدا باید میلگرد بستر به صورت دقیق و مطابق با نقشه های اجرایی در میان رج دیوار قرار بگیرد. در هنگام دیوارچینی، قلاب میلگرد بستر در میان رج قرار گرفته و روی آن ملات قرار می گیرد. البته قبل از اجرای کامل ملات، باید گیره میلگرد بستر در مکان مناسب در ستون نصب شود. گیره میلگرد بستر عمدتا با جوش یا اتصالات پیچ و بولت روی ستون قرار می گیرد.
    پس از انجام این کار می توان قلاب مخصوص میلگرد بستر را درون گیره قرار داد تا امکان حرکت آزادانه آن وجود داشته باشد. سپس سر دیگر قلاب باید روی میلگرد بستر قرار بگیرد. دقت کنید که نیازی به جوشکاری و یا پیچاندن میلگرد بستر به قلاب نیست. فقط کافیست که شما قلاب میلگرد بستر را روی میلگرد بستر قرار دهید تا با یکدیگر اتصال داشته باشند. سپس با ریختن ملات روی هر دو، می توان شاهد اتصال مناسب و آزادانه قلاب مخصوص میلگرد بستر بود.

    نکات کلیدی در استفاده از قلاب میلگرد بستر که باید بدانید

    با توجه به اینکه استفاده از قلاب مخصوص میلگرد بستر همزمان با استفاده از میلگرد بستر انجام می شود، بسیار مهم است که در هنگام استفاده به نکات کلیدی و مهم اجرای میلگرد بستر و قلاب آن، توجه داشته باشید. به طور کلی، میلگردهای بستر زمانی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند که با اجزای استاندارد نیز تولید شوند. نکات کلیدی زیر به استفاده از قلاب میلگرد بستر کمک زیادی می کنند.

    •  بیشترین خسارت وارد شده به ساختمان ها در هنگام زلزله مربوط به خسارت های وارد شده به سقف و دیوار است. از این رو اجرای صحیح قلاب مخصوص میلگرد بستر و میلگرد بستر به صورت اصولی از اهمیت زیادی برخوردار است.
    •  اگر دیوارها طول زیادی ندارند، نباید ارتفاع زیادی نیز برای آن ها در نظر گرفته شود.
    •  کاهش فاصله افقی میان اتصالات کنترل کننده عمودی، می تواند فضای بین بلوک ها و آجرها را نیز کاهش دهد. از این رو باید حتما در هنگام اجرای قلاب به فاصله میان بلوک ها و آجرها توجه داشته باشید.
    •  قلاب میلگرد بستر باید آزادانه در داخل گیره قرار بگیرد. از جوشکاری یا متصل کردن قلاب با چسب به گیره خودداری کنید.
    •  قلاب مخصوص میلگرد بستر نباید با میلگرد بستر جوشکاری شود. همچنین امکان پیچاندن میلگرد بستر به دو قلاب وجود ندارد.
    •  ضخامت ملات برای پوشاندن میلگرد بستر مهم است. دقت کنید که حداکثر ضخامت ملات باید 16 میلی متر باشد.
    •  قطر میلگرد بستر باید حداقل 4 میلی متر در نظر گرفته شود، ولی اجباری برای افزایش ضخامت قلاب میلگرد بستر از 2 میلی متر نیست.
    •  با توجه به اینکه میلگرد بستر و اتصالات آن با مانند قلاب باید به صورت ضد زنگ تولید شوند، در هنگام اجرای قلاب های میلگرد بستر مطمئن شوید که در برابر زنگ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.
    •  بهتر است که برای افزایش انسجام میلگرد بستر، از میلگردهای بستر آجدار استفاده گردد.

    حذف قلاب میلگرد بستر در هنگام اجرای سیستم وال مش

    میلگرد بستر به عنوان یکی از مهم ترین اجزا برای اجرای سیستم وال پست شناخته می شود. در همه انواع وال پست ها، اجرای این سیستم ضروری است. اما اگر نیاز به اجرای وال مش باشد، می توان این میلگردها را مورد استفاده قرار نداد. به دلیل اینکه در سیستم وال مش، میلگرد بستر به طور کامل حذف می شود؛ نیازی به خرید قلاب مخصوص میلگرد بستر نیست. از این رو هزینه های اجرای وال مش با توجه به کاهش نیاز به خرید مصالح فولادی در ساختمان ها به حداقل می رسد.
    حذف قلاب میلگرد بستر در هنگام اجرای سیستم وال مش می تواند سهولت اجرای سیستم وال مش را چندین برابر کند. از این رو برای کاهش زمان و هزینه اجرای وال پست در ساختمان ها، وال مش جایگزین بهتری است. به ویژه اینکه نیازی به وادارهای قائم و افقی و میلگرد بستر برای اجرای وال مش در ساختمان ها نیست.

    کلام پایانی

    در این مقاله در مورد قلاب میلگرد بستر و کاربرد آن صحبت کردیم. این قطعه به نظر کوچک، می تواند تاثیر بسیار زیادی روی ایمنی اجرای میلگرد بستر داشته باشد و باعث حفظ کارایی میلگردهای بستر شود. از این رو باید حتما در هنگام خرید آن برای اجرا در کنار سیستم وال پست، دقت کافی داشته باشید. قلاب مخصوص میلگرد بستر به لطف داشتن عملکرد مناسب از جهات مختلف، می تواند به یکی از بهترین انتخاب ها برای اجرا در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری تبدیل شود.

    5/5 - (3 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    پرسش و پاسخ


    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *