خانه   /   مقالات   /   
  • پلاستر وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟
  • پلاستر وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟

    • تحریریه وال پست مش
    • مقالات
    • مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
    • 1 نظر
    • شناسه مقاله: 668
    پلاستر وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟

    پلاستر وال مش یک سیستم ساختمانی برای تقویت دیوارها و ساختمان‌ها است که از توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا یا E-glass و پلاستر گچی یا سیمانی بهره می‌برد. انتخاب نوع پلاستر بر اساس نوع توری فایبرگلاس بسیار مهم است؛ توری‌های E-glass به پلاستر گچی و توری‌های مقاوم به قلیا به پلاستر سیمانی نیاز دارند. عواملی که بر قیمت پلاستر تأثیر دارند شامل میزان عرضه و تقاضا در بازار، نوع و ترکیبات موجود در پلاستر، تولید‌کننده، حجم خرید، و منطقه مورد نیاز می‌شوند. برای انتخاب بهترین پلاستر، نیاز به تطابق با استانداردها و استفاده از نقشه‌های اجرایی دارید. پلاستر گچی و سیمانی از نظر ترکیبات متفاوت هستند و ویژگی‌های خاص خود دارند. پلاستر گچی چسبندگی بیشتری دارد و به رطوبت حساس است، در حالی که پلاستر سیمانی در محیط‌های مرطوب عملکرد بهتری دارد. همچنین، پلاستر سیمانی معمولاً ارزان‌تر است اما زمان تاخیر بیشتری در خشک شدن دارد. در نهایت، توجه به اجرای صحیح پلاستر وال مش در ساختمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شامل تعیین تطابق با ضوابط مربوطه و دقت در نصب توری و پلاستر مرحله به مرحله بر روی دیوارها می‌شود. استفاده از پلاستر با کیفیت و متناسب با نیازهای پروژه‌ها به نتیجه بهتری ختم می‌شود.

    یکی از مصالح مورد نیاز برای اجرای وال مش در عضوهای غیر سازه ای یک ساختمان، پلاستر است. پلاستر وال مش با هدف ترکیب با توری فایبرگلاس و ایجاد یک عضو مقاوم روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تاثیر زیادی روی مقاومت دیوارها در برابر ارتعاش و بارهای جانبی مانند باد و طوفان داشته باشد. این پلاستر باید به صورت اصولی با توری فایبرگلاس ترکیب شود. در این صورت یک روش اجرای وال پست در ساختمان ها، به صورت اصولی اجرا شده و می‌توان بدون نیاز به اجرای وال پست، وال مش را در ساختمان ها اجرا نمود.

    پلاستر وال مش چیست؟

    پلاستر وال مش، یکی از عضوهای سیستم وال مش است که در ترکیب با توری فایبرگلاس روی دیوار قرار می گیرد و می تواند تاثیر زیادی روی مقاومت عضوهای غیر سازه ای مانند دیوار داشته باشد. این پلاسترها در واقع محصولات خمیر مانندی هستند که با کمک ابزارهای مخصوص روی توری فایبرگلاس و زیر آن نصب می شوند تا بتوان حداکثر راندمان را برای اجرای سیستم وال مش در ساختمان ها داشت.

    وال مش

    به دلیل اهمیت اجرای پلاستر وال مش در این سیستم، می بایست این کار توسط افراد نیمه حرفه ای در زمینه پلاستر کشی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است کیفیت کار کاهش پیدا کند و مشتریان نتوانند از مقاومت حداکثری وال مش در ساختمان ها بهره مند شوند. اما اگر پلاستر به درستی در محل خود اجرا شود و کیفیت بالایی نیز داشته باشد، بدون نیاز به وال پست های فلزی در ساختمان ها، می توان شاهد افزایش مقاومت آن ها در برابر زلزله و تخریب ناشی از زلزله بود.

    انواع پلاستر وال مش کدام است؟

    برای اجرای وال مش روی دیوار و عضوهای غیر سازه ای از جمله جان پناه ها، در بازشوها و …، لازم است که از ترکیب توری فایبرگلاس و پلاستر استفاده شود. میزان مقاومت مورد نیاز برای پلاستر مورد استفاده در سیستم وال مش در ضوابط مربوطه مشخص است. هر نوع پلاستری که برای اجرا در سیستم وال مش استفاده می‌شود، باید مشخصات فنی و مقاومت لازم را دارا باشد.

    پلاستر وال مش، بسته به ترکیبات مورد استفاده، به دو دسته پلاستر سیمانی و گچی تقسیم می‌شود. هر کدام از این دو نوع پلاستر می‌توانند کاربردهای خاص خود را در فرآیند اجرای وال پست مش داشته باشند. در ادامه این دو نوع پلاستر را به همراه جزئیات آن ها معرفی می کنیم.

    پلاستر گچی

    پلاستر گچی، ترکیبی از گچ و آب است که برای پوشاندن ستون‌ها، دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. در گذشته، معمولاً برای صیقل دادن سطوح ناهموار به کار می‌رفت. اما اکنون، در سیستم‌های کامپوزیت FRCM برای بازسازی خانه‌های مسکونی، بناهای تاریخی و وال مش نیز به کار می‌رود.

    پلاستر گچی زیبایی بیشتری نسبت به پلاستر سیمانی دارد و امکان رنگ کردن سطوحی که با این پلاستر پوشانده شده اند، به راحتی وجود خواهد داشت. این پلاستر در برابر عوامل جوی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. برای تهیه پلاستر گچی جهت استفاده در وال مش، می توان از گچ، آب، کندگیر کننده ها، اسیدهای آلی، فسفات های بازی و پروتئین ها استفاده کرد تا پلاستر به آن فرمی که مد نظر داریم، برسد. پلاستر گچی سازگار با محیط زیست است و نحوه اجرای آن روی دیوار بسیار ساده می باشد. این پلاستر به راحتی شکل می گیرد و فرم نهایی خود را پیدا می کند. از این رو حتی برای سطوحی که امکان اجرای پلاستر سیمانی به راحتی وجود ندارد، می توان از پلاستر گچی استفاده کرد.

    پلاستر سیمانی

    پلاستر سیمانی از مخلوط تک جزئی سیمان و آب بدست می آید که می تواند برای پوشاندن خلل و فرج ها، ایجاد پوشش مطلوب روی دیوار و … مورد استفاده قرار گیرد. پلاستر سیمانی برخلاف پلاستر گچی که مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارد، به راحتی در برابر رطوبت مقاومت می کند و می توان در صورت نیاز به افزایش مقاومت، به پلاستر سیمانی یک سری ترکیبات دیگر را نیز اضافه کرد.

    اجرای لایه دوم پلاستر

     

    فرمولاسیون پلاستر سیمانی به گونه ای است که می توان آن را با ضخامت نازک و ضخیم اجرا کرد. مخلوط پلاستر سیمانی باید مشخصات مکانیکی مورد نیاز را برای وال مش داشته باشد تا بتوان از آن به طور موثر برای مدفون کردن فایبرگلاس استفاده کرد. پلاستر سیمانی در برابر باران، گرما و رطوبت مقاومت خوبی دارد و می تواند برای تعمیر دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. از این رو هر زمانی که نیاز به استفاده از پلاستر مقاوم به رطوبت بود، بهتر است که پلاستر سیمانی انتخاب شود که صرفه اقتصادی نیز دارد. پوشش دهی بالای این پلاستر یکی از مشخصه های خوب آن محسوب می شود.

    راهنمای انتخاب پلاستر وال مش

    با توجه به اینکه دو نوع پلاستر وال مش برای اجرا در این سیستم وجود دارد، حتما باید در هنگام انتخاب این پلاسترها به یک سری نکات توجه داشته باشید. پلاستر سیمانی یا گچی باید با نوع توری فایبرگلاس مناسب برای اجرا در ساختمان ها هماهنگ شوند. در غیر این صورت، ممکن است مش فایبرگلاس  دچار خوردگی شود و مقاومت لازم در سیستم وال مش از بین برود. در ادامه، به نکات مهم برای انتخاب پلاستر مناسب برای سیستم وال مش اشاره می‌شود.

    • نوع توری فایبرگلاس

    اولین فاکتوری که باید در هنگام انتخاب به آن توجه داشته باشید، متناسب بودن پلاستر با نوع توری می‌باشد. توری فایبرگلاس مورد استفاده در سیستم وال مش به دو دسته مقاوم به قلیا یا AR یا پلاستر گچی معمولی با نام E-glass می‌باشند. توری های فایبرگلاس E-glass مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و ترکیبات شیمیایی ندارند. بنابراین، پلاستری که برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، حتما باید از نوع گچی باشد.

    در غیر این صورت و در صورت استفاده از پلاستر سیمانی برای مدفون کردن توری فایبرگلاس E-glass، این توری به مرور زمان دچار خوردگی می شوند و از بین خواهد رفت. برای توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا، می‌توان از پلاستر سیمانی استفاده کرد. این توری‌ها به دلیل داشتن یک لایه پوشش محافظتی در برابر مواد قلیایی، در محیط‌های قلیایی مورد خوردگی قرار نمی‌گیرند.

    • قیمت پلاستر انتخابی

    دومین فاکتور در هنگام انتخاب پلاستر وال مش که توجه به آن نیز بی اهمیت نیست، قیمت پلاستر است. قیمت پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی بالاتر بوده و برای اجرا در پروژه های ساختمانی وسیع، ترجیح افراد استفاده از پلاستر سیمانی است. با این حال به دلیل اینکه عامل قیمت تعیین کننده نوع پلاستر نیست و پلاستر باید با توجه به نوع توری فایبرگلاس استفاده شود، نیازی نیست به قیمت این پلاسترها توجه کنید.

    • متناسب بودن جنس پلاستر با محل نصب

    پلاستر وال مش

    نکته آخری که برخی از مهندسین اجرایی به آن توجه ندارند، محل قرارگیری پلاستر است. معمولا برای بخش هایی از خانه که رطوبت بالا است، باید حتما از ترکیب پلاستر سیمانی و توری مقاوم به قلیا استفاده شود. مانند محیط های سرویس بهداشتی و حمام. برای محیط هایی که نیاز به پلاسترکشی گچی است و بعد از اجرای توری فایبرگلاس، باید گچ روی دیوار کار شود، حتما باید از پلاستر گچی استفاده گردد.

    عوامل مؤثر بر قیمت پلاستر وال مش کدام است؟

    مدفون کردن توری فایبرگلاس با پلاستر وال مش، یک روش نوین برای مهار لرزه ای عضوهای غیر سازه ای مانند دیوارها، جان پناه ها و … است. استفاده از پلاستر در این سیستم ها نه تنها ضروری بوده، بلکه باید مطابق با استانداردهای مشخصی نیز انجام شود. از این رو کیفیت پلاستر انتخابی و نحوه اجرای آن اهمیت بسیار زیادی دارد. قیمت وال مش تحت تاثیر نوع پلاستر و جزئیات اجرایی آن است که در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

    1. نوع پلاستر

     

    نوع پلاستر مهم ترین عاملی است که بر روی قیمت تاثیر می گذارد. پلاستر گچی در گروه پلاسترهای گران قیمت قرار می گیرد که اجرای آن در ساختمان ها، باعث افزایش هزینه های جاری می شود. پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی ارزان تر بوده و اجرای آن در محیط های وسیع، می تواند باعث صرفه جویی اقتصادی شود. البته با توجه به اینکه برای استفاده از پلاستر سیمانی نیاز به توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا است، می توان گفت که اجرای وال مش با پلاستر سیمانی و گچی تفاوت قیمت چندانی ندارند.

     

    1. میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار

    یکی دیگر از عواملی که روی قیمت تاثیر می گذارد، میزان عرضه و تقاضای این پلاسترها است. اگرچه شرکت های تولید کننده زیادی اقدام به تولید پلاستر گچی و سیمانی می کنند، ولی ممکن است در برخی از شرایط میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار با یکدیگر همخوانی نداشته باشند و شاهد افزایش قیمت ناگهانی پلاستر در بازار باشیم. معمولا این افزایش قیمت موقتی بوده و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

     

    1. ترکیبات موجود در پلاستر

    پلاستر وال مش می تواند در دو جنس گچی و سیمانی تولید شود که همانطور که اشاره کردیم پلاستر گچی قیمت بالاتری دارد. اما باید توجه داشت که ترکیبات موجود در این دو پلاستر و افزودنی های در نظر گرفته شده نیز می توانند روی قیمت پلاستر تاثیر مستقیمی داشته باشند. از این رو اگر مشتریان نیاز به اضافه کردن ترکیبات خاصی به پلاستر داشته باشند، ممکن شاهد افزایش قیمت پلاستر باشند.

    1. تولید کننده پلاستر

    کارخانه های تولید کننده پلاستر بر اساس نوع ترکیبات و متریال هایی که برای تولید پلاستر وال مش مورد استفاده قرار می دهند، قیمت این پلاستر را تعیین می کنند. از این رو ممکن است قیمت پلاستر برای اجرا در این سیستم در کارخانه های تولید کننده مختلف، متفاوت باشد.

    1. حجم خرید

    میزان حجم خرید پلاستر وال مش می تواند تاثیر زیادی روی قیمت این پلاستر داشته باشد. افرادی که به صورت حرفه ای در زمینه اجرای وال مش فعالیت می کنند، نیاز به حجم زیادی پلاستر دارند و اگر این حجم را به صورت یکجا خریداری کنند، مرکز فروش پلاستر یک تخفیف مناسب به آن ها خواهد داد. به همین خاطر حجم خرید پلاستر روی قیمت نهایی آن برای مصرف کننده تاثیر می گذارد.

    تفاوت پلاستر گچی و پلاستر سیمانی چیست؟

    انتخاب پلاستر مناسب برای سیستم وال مش بسیار حائز اهمیت است. بدون توجه به این موضوع، خرید پلاستر توصیه نمی‌شود. پلاستر گچی و پلاستر سیمانی، دو متریال پرکاربرد در ساختمان‌سازی هستند. این دو ماده با تفاوت‌هایی کاربردهای مشابه دارند و می‌توانند برای مدفون کردن توری فایبرگلاس مورد استفاده قرار گیرند. ولی تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

    پلاستر کشی

    • ترکیبات موجود در پلاستر گچی شامل گچ و آب و ترکیبات موجود در پلاستر سیمانی شامل سیمان و آب هستند.
    • پلاستر گچی در مقابل رطوبت مقاومی ندارد و درصورتی که در معرض آب قرار بگیرد خراب می‌شود، در حالی که پلاستر سیمانی به طور معمول می‌تواند در محیط‌های مرطوب مقاومت نماید.
    • پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی خاصیت چسبندگی بیشتری دارد. به همین خاطر در مواقعی که نیاز به چسبندگی بیشتر در سازه باشد، می توان از پلاستر گچی استفاده کرد.
    • قیمت پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی در حد نازک کاری و با ضخامت یکسان، بیشتر است.
    • زمان سخت شدن پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی بیشتر بوده و این موضوع می تواند افزایش هزینه نهایی پلاسترکشی و افزایش زمان را به همراه داشته باشد.
    • ترک خوردگی در پلاستر گچی به ندرت اتفاق می افتد. ولی پلاسترهای سیمانی به دلیل داشتن مقاومت کششی و خمشی کمتر، ممکن است دچار ترک خوردگی شوند.
    • تراکم و چگالی پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی بیشتر است. به همین خاطر وزن پلاستر گچی نسبت به پلاستر سیمانی در ضخامت یکسان، کمتر می باشد.
    • عمل آوری پلاستر سیمانی نسبت به پلاستر گچی بیشتر است. به همین خاطر حجم آب مصرفی برای تولید پلاستر گچی کمتر از پلاستر سیمانی می باشد.

    راهنمای استفاده از پلاستر وال مش

    حال که با نحوه انتخاب بهترین پلاستر برای اجرای وال مش آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که در مورد نحوه اجرا توضیح دهیم. پلاستر در دو مرحله در سیستم وال مش اجرا می شود تا بتواند به طور کامل توری وال مش را در خود مدفون کرده و مقاومت لازم را ایجاد کند. در ابتدا و قبل از اجرا کردن پلاستر باید دقت شود که پلاستر مقاومت لازم را مطابق با ضوابط موجود داشته باشد. در غیر این صورت به راحتی تخریب شده و کیفیت خود را از دست خواهد داد. بنابراین، مجریان اجرای پلاستر در ساختمان ها به همراه توری فایبرگلاس، باید ضوابط اجرایی وال مش را مطالعه کنند و پلاستر مناسب برای این کار را انتخاب نمایند.

    پس از آن نوبت به اجرای پلاستر در سیستم وال مش می رسد که مطابق با نقشه های اجرایی انجام می شود. در واقع جانمایی توری فایبرگلاس در نقشه مشخص شده و باید در همان محل، پلاستر قرار بگیرد. پلاستر در دو مرحله متفاوت روی دیوار اجرا می شود. مرحله اول اجرای پلاستر بر روی دیوار به شکلی است که یک لایه پلاستر روی دیوار نصب می شود تا بتوان توری فایبرگلاس را روی آن نصب کرد. مرحله بعدی نیز شامل پلاستر کشی روی توری فایبرگلاس نصب شده است. در واقع پلاستر سیمانی یا گچی در دو مرحله و به صورت اندود زیرین (زیر توری فایبرگلاس) و اندود رویین (روی توری فایبرگلاس) انجام می شود.

    در هر دو مرحله اجرای پلاستر وال مش روی دیوار، باید از برگه اطلاعات فنی مرتبط با حجم مشخصی آب برای ترکیب پلاستر استفاده شود و سپس اجرای آن روی دیوار انجام شود. لازم به ذکر است که در برخی از موارد که نیاز به اجرای توری فایبرگلاس به صورت سرتاسری است، پلاستر نیز باید به صورت سرتاسری روی کل دیوار اجرا شود. بنابراین، حتما به نقشه اجرایی وال مش توجه شود.

    پلاستر وال مش را از کجا خریداری کنیم؟

    کیفیت پلاستر وال مش تاثیر مستقیمی روی نتیجه نهایی دیوارها و اجزای غیر سازه ای در ساختمان ها دارد. به طوری که ایجاب می کند حتما پلاستر وال مش را با کیفیت بالا از سایت ها و مجموعه های تولیدی معتبر تهیه کنید. شرکت وال پست مش، به صورت تخصصی در حوزه فروش لوازم مورد نیاز برای اجرای وال مش و اجرای این سیستم فعالیت می کند. اگر نیاز به پلاستر برای اجرای سیستم وال مش مطابق با استانداردهای مشخص در سیستم وال مش دارید، می‌توانید خرید پلاستر را از شرکت وال پست مش انجام دهید. این راهکار به شما امکان می‌دهد از صرف هزینه برای خرید پلاستر از مراکز دیگر جلوگیری کنید. در این صورت دیگر خیالتان از بابت کیفیت پلاستر و متناسب بودن آن با توری های فایبرگلاس راحت خواهد بود.

    جمع بندی

    اهمیت اجرای به صورت اصولی باعث شد تا این مقاله را به شما عزیزان ارائه کنیم. پلاستر گچی و سیمانی هر دو می توانند برای اجرای سیستم وال مش و مدفون کردن توری فایبرگلاس روی دیوار مورد استفاده قرار گیرند. پلاسترهای سیمانی و گچی نه تنها برای اجرای سیستم وال مش اهمیت دارند، بلکه ضروری نیز می باشند. انتخاب بهترین پلاستر گچی و سیمانی برای وال مش با توری فایبرگلاس مناسب، باید با اصول و استانداردهای موجود هماهنگ باشد و بسیار حائز اهمیت است. اهمیت بالای انتخاب پلاستر مناسب برای وال مش به همراه توری فایبرگلاس را برای اجرا با اصول و استانداردهای مربوط نباید نادیده بگیریم.

    5/5 - (6 امتیاز)
    این محتوا توسط تحریریه وال پست مش تهیه شده است

    وال مش نسل نوین وال پست های مورد استفاده جهت مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی در ساختمان می باشد. از جمله مزایای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می توان به کاهش هزینه اجرای وال پست در ساختمان، افزایش سرعت اجرای وال پست، حذف میلگرد بستر و وادارهای قائم اشاره نمود.

    مهندسان محاسب،ناظر و پیمانکاران ساختمان جهت استعلام قیمت و درخواست اجرای وال مش می توانند با کارشناسان فنی و فروش مجموعه وال پست مش در تماس باشند

    مقالات مرتبط


    پرسش و پاسخ


    1 نظر

    1. 119
      1402/09/14 درستکار پاسخ

      باسلام درصورتیکه دیوارهای سازه به علل مختلف دچار نم ورطوبت شوندوبرروی توری های وال مش از پلاسترگچی استفاده شده باشد دراینصورت باعث تخریب توری ها هم میشود یا اینکه فقط رطوبت جذب پلاستر میشود

    نظر خود را درج کنید..

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *